جمعه, ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-03
کد خبر: 2814 |
تاریخ انتشار : 13 ژوئن 2021 - 13:04 | ارسال توسط :
236 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

گردهمایی گردشگری زیارتی و نقش آن در رونق صنعت گردشگری بعد از ظهر روز سه شنبه ششم شهریورماه در سالن همایش سازمان حج و زیارت برگزار شد.

محمد شریف ملک زاده در حاشیه گردهمایی گردشگری زیارتی و نقش آن دررونق صنعت گردشگری، با اشاره به اینکه 50 درصد گردشگران ورودی به کشور را گردشگران زیارتی تشکیل می دهند ، گفت : سال گذشته 627 هزار نفر از گردشگران ورودی به کشور برای زیارت به مشهد مقدس سفر کردند .

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری، افزود: در این همایش دستگاههای تاثیر گذار در گردشگری زیارتی مانند سازمان اوقاف و امور خیریه و همچنین کارشناسان و متخصصین امر گردشگری بخش خصوصی حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه بیش از 8 هزار بقاع متبرکه در کشور وجود دارد، ادامه داد : با معرفی این بقاع به مردم می توان در جهت جذب گردشگر زیارتی از این ظرفیت استفاده کرد.

معاون گردشگری سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری از راه اندازی تورهای تخصصی زیارتی خبر داد و تاکید کرد: برگزاری تورهای تخصصی گردشگری زیارتی از مهمترین برنامه سازمان است و آژانسها و دفاتر خدمات مسافرتی باید در زمینه برگزاری این تورها برنامه ریزی‌های لازم را انجام دهند .

وی گفت: مردم سفرهای زیارتی و سیاحتی را بیشتر می پسندند به همین دلیل چنانچه برنامه ریزی دقیق در زمینه برگزاری تورهای تخصصی صورت گیرد تعداد گردشگران زیارتی بسیار افزایش پیدا خواهد کرد و در تلاش هستیم بخش خصوصی نسبت به این امر اقدام کند.

وی درخصوص سفرهای ارزان قیمت نیز افزود: کیفیت ارائه خدمات خود یک نوع ارزانی قیمت است ، برخی از آژانسها به تنهایی 20 تا 25 هزار نفر را از طریق تور ارزان قیمت ، جابجا کرده اند.

آمادگی سازمان اوقاف در جهت توسعه گردشگری زیارتی

محمد غلامی، معاون سازمان اوقاف و امور خیریه نیز در این گردهمایی با اشاره به اینکه امروزه بقاع متبرکه بهترین اماکن برای زیارت مردم هستند که می توان با برنامه ریزی و ساماندهی بیشتر آنان باعث رونق صنعت گردشگری شد، افزود: 8 هزار امامزاده در قالب 5 هزار بقعه متبرکه در کشور وجود دارد، این درحالی است  که بسیاری از این امامزاده‌ ها برای مردم شناخته شده نیستند به همین دلیل می توان با فعال کردن تورهای زیارتی امامزاده ها را به مردم شناساند.

معاون بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه با اشاره به اینکه برخی از این امامزاده‌ ها در مکان ‌هایی واقع شده‌ اند که علاوه بر جاذبه مذهبی، جاذبه ‌های طبیعی زیادی نیز در اطراف خود دارند، گفت: توسعه گردشگری زیارتی در این مکان ‌ها نیاز به ایجاد زیرساخت‌ هایی دارد که بخشی از آنها باید توسط دولت و بخشی نیز باید توسط بخش خصوصی ایجاد شود.

غلامی گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده شرایط سرمایه ‌گذاری بخش خصوصی برای ایجاد تاسیسات گردشگری در اطراف بقاع متبرکه کشور فراهم شده است.

معاون بقاع متبرکه سازمان اوقاف و امور خیریه خاطرنشان کرد: سازمان اوقاف و امور خیریه آماده همکاری در بحث تورهای زیارتی و ساخت و ساز در اطراف بقاع متبرکه و ایجاد فرصت های سرمایه گذاری بخش خصوصی برای ایجاد زائر سرا ، هتل و رستوران است.

غلامی افزود: سال گذشته 59 میلیون زائر به زیارت بقاع متبرکه کشور رفته اند ، که البته این رقم جدا از زیارت بقعه امام رضا(ع) در مشهد مقدس، حضرت معصومه(س) در قم، حضرت عبدالعظیم حسنی در ری و شاهچراغ در شیراز است.

دبیر کمیته گردشگری مذهبی در گردهمایی ملی گردشگری زیارتی نیز در این مراسم گفت: یکی از برنامه های سازمان میراث فرهنگی توسعه و ترویج سفرهای داخلی به منظور زیارت از بقاع متبرکه است.

علی لیالی افزود: در گذشته‌ سفرهای زیارتی در کشور رونق فراوانی داشت که این امر در رژیم گذشته در حال کمرنگ شدن بود اما بعد از انقلاب همچنان شاهد ترویج و رونق سفرهای زیارتی در کشور هستیم.

وی ادامه داد : بیشتر بقاع متبرکه در نقاطی قرار گرفته اند که دارای جاذبه ‌های طبیعی بسیاری هستند به همین دلیل با تقویت سفرهای زیارتی می‌ توانیم  امکانی برای گردشگران فراهم کنیم تا علاوه بر زیارت، از جاذبه ‌های تاریخی و طبیعی موجود نیز استفاده کنند.

دبیر کمیته گردشگری مذهبی افزود: از ابتدای تشکیل کمیته گردشگری مذهبی ، ارتباط نزدیکی با سازمان اوقاف و امور خیریه داشتیم و قصد داریم از کارشناسان آنها  در زمینه توسعه تورهای زیارتی استفاده کنیم.

 

تدوین منشور اخلاق میزبانی/ برگزاری همایش تورگردانان جهان طی چند ماه آینده

محمدعلی پاک ‌سرشت، مدیر کل دفتر برنامه ‌ریزی و گردشگری خارجی در گردهمایی ملی گردشگری زیارتی و نقش آن در توسعه صنعت گردشگری، با اشاره به اینکه 70 درصد جاذبه‌ های دنیا متعلق به کشورهای اسلامی است، افزود: بنابراین باید دراین کشورها نسبت به تبلیغ و ترویج گردشگری زیارتی اقدامات و برنامه ریزیهای لازم را انجام دهیم .

وی گفت: تاکنون گردشگری مذهبی کاملا یکطرفه بوده بطوریکه گردشگران بسیاری از ایران برای زیارت به عتبات عالیات و مکه می روند و در مقابل درصد بسیار کمی گردشگر زیارتی به ایران می ‌آیند، از این رو باید روشی را در پیش بگیریم تا بتوانیم در سفرهای زیارتی توازن را برقرار کنیم و در آینده نزدیک از فضای گردگشری زیارتی به سود صنعت توریسم کشور بهره مند شویم .

وی ادامه داد : با برنامه ریزی در عرصه بین الملل وکشورهای اسلامی امیدواریم بتوانیم توازنی با کشورهایی مانند اندونزی، مصر، لبنان ، سوریه ، عربستان و… که در صنعت گردشگری پیشرو هستند ، برقرار کنیم .

مدیر کل دفتر برنامه ‌ریزی و گردشگری خارجی در خصوص ارائه طرح منشور اخلاق میزبانی خبر داد و تاکید کرد : شرکت ها و موسسات گردشگری بخش خصوصی در زمینه منشور اخلاق میزبانی طرحی را ارائه دهند و در نهایت طرح برتر انتخاب و به سازمان جهانی جهانگردی ارائه شود .

پاک سرشت از برگزاری تورهای آشناسازی و دعوت از خبرنگاران وسفیران خبر داد و گفت: همچنین برگزاری هفته دوستی در داخل و خارج کشور نیز نقش مهمی در معرفی ایران به گردشگران دارد .

وی از برگزاری همایش بزرگ تورگردانان جهان در ایران طی چند ماه آینده خبر داد و افزود: براساس برنامه ریزیهای انجام شده ترانزیت حجاج یکی از محورهای مهم جذب گردشگر مذهبی سازمان است .

وی ادامه داد : با افتتاح دفاتر اطلاع رسانی درخصوص تبلیغ و معرفی جاذبه های تاریخی ، طبیعی و فرهنگی ایران در کشورهای دیگر می‌توان اقدامات مناسبی در جهت جذب توریست و گردشگر انجام داد .

عباسعلی اختری با اشاره به اینکه مجلس حمایت‌ های لازم را در جهت توسعه صنعت گردشگری کشور انجام خواهد داد ، افزود: نمایندگان مجلس در دیدارهای خود با نمایندگان و مسئولان پارلمانی سایر کشورها برای توسعه گردشگری به خصوص در حوزه زیارتی کشور رایزنی خواهند کرد.

وی گفت: سفر ایرانیان به خارج از کشور بهتر است به کشورهایی انجام شود که بتوانیم فرهنگ و تمدن ایران اسلامی را در آنجا تبلیغ کنیم و باعث جذب توریست شویم.

وی ادامه داد: درموضوعات مرتبط با گردشگری مذهبی هر جا که نیاز به قوانین باشد، مجلس شورای اسلامی قوانینی را تدوین می کند و همچنین موانع قانونی توسعه گردشگری مذهبی را نیز برطرف خواهد کرد.

رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس در خصوص اشیاء تاریخی جیرفت نیز گفت: سازمان میراث فرهنگی به عنوان متولی پیگیر این موضوع است و ما نیز حمایت خواهیم کرد .

اختری در این مراسم به اهداف سفر اشاره کرد و افزود: نیت یک مسافر ارزش سفر او را مشخص می کند و سیر و سفر تعقل و تفکر را زیاد می کند و گاهی یک سفر شخصیت انسان را تغییر می دهد .

وی ادامه داد : آیات و روایات بسیاری در مورد سیر و سفر موجود است و این نشان دهنده این نکته است که قرآن تاکید فراوانی برموضوع سفر دارد.

به گفته وی یکی از اثرات و نتایج مهم سفر نوشتن سفرنامه است که حتی بعضی از سفرنامه‌ها سرنوشت یک ملت را تغییر داده اند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 2814 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید