جمعه, ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-26
کد خبر: 9698 |
تاریخ انتشار : 25 دسامبر 2022 - 17:07 | ارسال توسط :
131 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه از برنامه ریزی برای تکمیل پرونده ثبت جهانی اسب کرد به صورت بین المللی خبر داد.

اخبار گردشگری پارسی :

محمدرضا سهیلی با اعلام این خبر اظهار کرد: هرچند خاستگاه اسب کُرد، کرمانشاه است، اما با توجه به اینکه در مناطق کُردنشین کشورهای عراق، ترکیه و سوریه نیز اسب کُرد پرورش می‌یابد، پرونده ثبت جهانی آن به صورت بین‌المللی تکمیل می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، گفت: این پرونده با عنوان دانش و مهارت پرورش و نگهداری اسب کُرد برای قرار گرفتن در فهرست میراث جهانی ناملموس تهیه می‌شود.

وی تصریح کرد: هفته گذشته در جلسه‌ای که در اداره‌کل ثبت وزارت میراث برگزار شد، مقرر شد که اسب کُرد با توجه به جایگاهی که دارد و با تکیه بر ویژگی‌ها، پراکندگی و محدوده زیستی این عنصر جهانی، پرونده آن برای ثبت جهانی به عنوان یک پروژه میراث ناملموس بین‌المللی تکمیل و به یونسکو ارسال شود.

سهیلی افزود: کارهای مقدماتی و مطالعاتی انجام شده و در حال رایزنی هستیم که بخش‌هایی که مربوط به کشورهای عراق، ترکیه و سوریه است نیز در پرونده تکمیل و با پیگیری موضوع در آینده نزدیک شاهد ثبت جهانی این عنصر با ارزش باشیم.

وی ادامه داد: کرمانشاه از دیرباز خاستگاه پرورش اسب بوده و در منابع تاریخی هم به این موضوع اشاره شده و منطقه‌ای به نام نسا در محدوده کرمانشاه (دشت ماهیدشت) به عنوان یکی از مراکز اصلی پرورش اسب کرد در ایران بوده است.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی کرمانشاه، گفت: با توجه به ویژگی‌هایی که از لحاظ ساختار رفتاری و استفاده از این عنصر در مناسبات و فرهنگ مردم منطقه وجود دارد، ثبت جهانی آن به عنوان یک پرونده مشترک با این کشورها انجام می‌شود.

وی تصریح کرد: اسب کُرد به لحاظ گردشگری نیز از ظرفیت ویژه‌ای در استان برخوردار است و برنامه جشنواره اسب کُرد در آینده نزدیک در استان برگزار می‌شود.

سهیلی در خاتمه تاکید کرد: این پرونده را با جدیت تمام پیگیری می‌کنیم که در آینده نزدیک با تکمیل پرونده و تحویل آن به اداره‌کل ثبت وزارت‌خانه برای ثبت‌جهانی به یونسکو ارسال شود.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9698 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید