شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 10879 |
تاریخ انتشار : 07 فوریه 2024 - 20:34 | ارسال توسط :
37 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان اعلام کرد: جلسات انجام مزایده غارعلیصدر در حال برگزاری است و کار کارشناسی انجام شده و به‌زودی مزایده انجام می‌گیرد و مشخص خواهد شد که به چه شرکتی واگذار می‌شود.

اخبار گردشگری پارسی: مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان همدان اعلام کرد: جلسات انجام مزایده غارعلیصدر در حال برگزاری است و کار کارشناسی انجام شده و به‌زودی مزایده انجام می‌گیرد و مشخص خواهد شد که به چه شرکتی واگذار می‌شود.

محسن معصوم‌علیزاده، اظهار کرد: مهمترین اتفاق استان در سال گذشته بحث پرونده ثبت جهانی هگمتانه بود که پرونده در دی‌ماه سال گذشته به یونسکو ارسال شد و مورد پذیرش قرار گرفت و ارزیاب یونسکو براساس زمان‌بندی ارائه شده پس از مراجعه به همدان، گزارش لازم را به همراه تیم تخصصی تهیه و به یونسکو ارسال کرد.

غارعلیصدر

وی افزود: برای آماده‌سازی پرونده قبل از حضور ارزیاب، در حوزه عمرانی ۴۴ میلیارد تومان از اعتبارات سفر برای مرمت بافت تاریخی همدان هزینه شد که شامل مرمت کاروانسراهایی چون حسین‌خانی، پیغمبر، شریف‌الممالک، گلشن، قبله، کنیسه یهودیان، کنیسه گریگوری، مساجد تاریخی نظیر حاج ابراهیم‌بیگ و امامزاده یحیی(ع)، مسجد جامع و … بوده است.

وی با بیان اینکه علاوه بر مرمت، سایت هگمتانه هم باید سامان می‌یافت، به حذف آسفالت معابر با همکاری شهرداری هم در داخل سایت و میدان هگمتانه و هم معابر جانبی اشاره کرد و یادآور شد: حذف طبقه اضافه حوزه هنری نیز از دیگر اقدامات بزرگ بود، در ضمن ساماندهی ساختمان اداری و ایجاد دفتر پایگاه براساس استانداردهای یونسکو و سایر اقدامات انجام شد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان به برگزاری جلسات اقناع‌سازی در بافت‌های تاریخی، کاروانسراها و فضاهای مختلف با حضور مردم اشاره کرد و افزود: باید الزامات ثبت جهانی را آماده کنیم و به صورت جمعی می‌توان کارهای بزرگ را انجام داد.

وی با بیان اینکه ثبت جهانی آغاز یک رویداد بزرگ و حرکت برای شروع و معرفی و رساندن همدان به جایگاه خودش و یک نقطه شروع است، مطرح کرد: باید با همکاری و همت هم برای توسعه استان در حوزه گردشگری کار را پیش ببریم.

معصوم‌علیزاده به تشریح وضعیت فعلی پرونده پرداخت و گفت: پرونده پس از ارسال، توسط یونسکو مورد ارزیابی قرار گرفت و در ادامه سوالاتی داشتند که توسط وزارتخانه در جلساتی پاسخ‌ها تهیه و ارسال شد همچنین یک ماه پیش جلسه حضوری در یونسکو برگزار و کارشناسان وزارت میراث حاضر شده و پاسخ‌های لازم را ارائه کردند و سه روز پیش جلسه‌ای هم برای ارائه توضیحات بیشتر در یونسکو برگزار شد، همه این تلاش‌ها نشان‌دهنده ارزش ثبت این پرونده برای یونسکو و وزارت میراث است و امیدواریم سال آینده با ابلاغ رسمی، شاهد ثبت جهانی هگمتانه و رسیدن همدانی‌ها به آرزوی دیرینه‌شان برای رسیدن به جایگاهشان باشیم.

وی در بخش دیگری به پروژه ملی موزه منطقه غرب و مخزن امن اشاره و اظهار کرد: از سال‌های گذشته این پروژه انجام و اعتباراتی هم برای آن تزریق شده اما از سال گذشته تاکنون با تزریق ۲۳ میلیارد تومان از منابع ملی کار در حال انجام است تا در سال‌جاری پوشش سقف موزه انجام شود و در کوتاه‌ترین زمان پروژه به بهره‌برداری برسد.

مدیرکل میراث فرهنگی استان همدان ادامه داد: با توجه به زمان‌بر شدن این پروژه برای اینکه بتوانیم از آن استفاده کنیم، تلاش کردیم مخزن را فعال سازیم به طوری که بخشی از پروژه بوده و کار آن انجام شده و در حال حاضر سنگ و سفال‌های قطعه بزرگ که در محوطه هگمتانه در فضای باز رها شده بود، به این مخزن به منظور تست انتقال دادیم و تلاش می‌کنیم در ماه‌های آینده کل اشیاء تاریخی را به مخزن امن انتقال دهیم.

وی با اشاره به مرمت و احیای بناهای تاریخی در قالب ۱۱۱ پروژه با اعتبار ۱۸۵ میلیارد تومان در سال گذشته با استفاده از بخش خصوصی مطرح کرد: تعامل با دستگاه‌های اجرایی همچون شهرداری و راه و شهرسازی در راستای اجرای ضوابط بافت‌های شهری و روستایی به منظور حفظ بافت تاریخی براساس ضوابط و آخرین مصوبه و ابلاغ طرح جامع ایجاد کردیم تا رعایت ضوابط میراث فرهنگی انجام گیرد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10879 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید