شنبه, ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-05-04
کد خبر: 9603 |
تاریخ انتشار : 12 دسامبر 2022 - 22:49 | ارسال توسط :
52 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

رئیس دانشگاه لرستان بر ضرورت بهره‌گیری از ابزارهای مدرن همچون هوش مصنوعی در میراث فرهنگی و باستان‌شناسی تاکید کرد.

اخبار گردشگری پارسی :

علی نظری ۲۱ آذرماه، در نشست تخصصی باستان‌شناسی دانشگاه لرستان که در سالن همایش‌های این دانشگاه برگزار شد، اظهار کرد: میراث فرهنگی و باستان‌شناسی را فقط منحصر به دانستن و شناخت نیست بلکه شناخت و دانستن گذشته و تاریخ، باید همراه با «تفکر» باشد.

وی با استناد به شعر سعدی (برگ درختان سبز در نظر هوشیار، هر ورقش دفتری است معرفت کردگار)، گفت: هر ورق میراث فرهنگی و باستان‌شناسی را اگر نگاه کنیم، معرفت کردگار است.

نظری ادامه داد: تفکر درباره گذشته به این خاطر مهم است که باعث شود انسان بتواند با اجتناب از بدی‌های گذشته و تقویت نیکی‌ها، زمانه‌ حال و آینده را بسازد.

رئیس سازمان بسیج اساتید لرستان کتاب الهی قرآن کریم را سرشار از عبرت‌ها و نشانه‌های تاریخی دانست که پیوسته، انسان را به تفکر، ترغیب می‌کند.

وی به دانشجویان توصیه کرد براساس تفکر درباره رویدادهای گذشته و تلاش برای ساختن حال و آینده، به رشته‌هایی همچون باستان‌شناسی و تاریخ، نگاه کنند تا شهر پاک و تمدن‌نوین اسلامی شکل گیرد.

نظری با استناد به آموزه‌های قرآن کریم، شهر پاک را شهری دانست که انسان‌ها در آن، بر معیار تعالیم قرآنی و دینی و فضایل اخلاقی، زیست و زندگی می‌کنند.

رئیس دانشگاه لرستان در بخش دیگری از گفته‌هایش، دو رویکرد نسبت به میراث فرهنگی، تاریخ و باستان‌شناسی را تشریح کرد و افزود: تلاش برای کشف چیستی رویدادها و حوادث گذشته که نوعی نگاه مادی است و دیگری، رویکردی است که کوشش می‌کند از میراث فرهنگی و تاریخ برای ساخت حال و آینده، استفاده کند.

وی با اشاره به ادبیات مقاومت و پایداری، تصریح کرد: پیام یک قلعه تاریخی، می‌تواند برای ما، پیام مقاومت و پایداری در برابر دشمنان باشد و اینجاست که از میراث فرهنگی، برای ساخت حال و آینده، بایستی بهره گرفت.

نظری به قلعه تاریخی فلک‌الافلاک خرم‌آباد اشاره و بیان کرد: برای شناخت این قلعه، می‌توان پژوهش‌ها و تحقیقات مختلف را در زمینه‌های گوناگون از باستان‌شناسی تا قوانین فیزیک و ریاضی، انجام داد.

رئیس دانشگاه لرستان ضرورت بهره‌گیری از ابزارهای مدرن همچون هوش مصنوعی در میراث فرهنگی و باستان‌شناسی را گوشزد کرد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9603 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید