پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 9993 |
تاریخ انتشار : 20 فوریه 2023 - 11:14 | ارسال توسط :
61 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

همانطور که از نامش پیداست شهری با چهار فصل بهاری در سال؛ اینک که هموطنانمان فصل سرد زمستان را با برف و کولاک و سرما سپری می‌کنند شهر ساحلی چابهار با داشتن هوایی بهاری آماده استقبال از گردشگران و مسافران زمستانی است تا چند روزی را با شنا در دریا و تفریح سفری به یادماندنی را برای آنان رقم زند.

اخبار گردشگری پارسی:

بندرچابهار به سبب قرار گرفتن در نزدیکی منطقه استوایی، از تغییرات دمای اندکی در فصل‌های مختلف سال برخوردار است و بهترین کرانه اقیانوسی کشور و معتدل‌ترین هوای جنوب ایران را دارد.
چابهار بهشت گمشده‌ای در ایران است که زیبایی‌های طبیعی آن کمتر بین ایرانیان شناخته شده و جزو بی نظیرترین مناطق گردشگری در ایران و جهان است که گردشگران با سفر به این بندر زیبا و کم نظیر می‌توانند از بیش‌از ۳۰۰ اثر طبیعی و تاریخی دیدن کرده و لذت ببرند.

چابهار مجهزترین و پیشرفته‌ترین بندر اقیانوسی کشور در جنوب استان سیستان و بلوچستان است. این شهر تنها بندر اقیانوسی ایران است که دارای ۲ اسکله مجهز بوده و بخش زیادی از کالاهای اساسی کشور از طریق این بندرگاه وارد کشور می‌شود.

بندراقیانوسی چابهار به‌دلیل موقعیت راهبردی که دارد، نزدیک‌ترین راه دسترسی کشورهایی چون افغانستان، ترکمنستان، ازبکستان، تاجیکستان، قرقیزستان و قزاقستان به آب‌های آزاد است.

هدف از این گزارش نمایش دادن ظرفیت‌های اقتصادی و بندری شهرستان چابهار نیست، بلکه در این گزارش قصد داریم کمی از آب و هوا و فرصت‌های گردشگری این شهر زیبا مطالبی را بازگو کنیم

مناطقی بکر و دیدنی، تنها بندر اقتصادی ایران، آب و هوای معتدل و از همه مهمتر مردمان خونگرم و مهمان نواز سفر به چابهار را از سایر سفرها متمایز می‌کند.

خلیج چابهار بزرگترین خلیج جنوب شرق و از زیباترین خلیج های طبیعی کشور است که ماحصل آمیزش دریا، زمین و آفتاب بوده و طی هزاران سال به طور طبیعی و در گوشه‌ای از دریای عمان ایجاد شده است.
منطقه چابهار خلیج های طبیعی متعددی دارد که محوریت آن با خلیج چابهار است. این خلیج طبیعی که چشم اندازی بسیار طبیعی دارد، خود میزبان صدها لنج و قایق صیادی است.

منطقه آزاد چابهار در شرق این خلیج زیبا قرار دارد واسکله‌های تجاری و صیادی متعدد، رودخانه‌های سرباز، باهوکلات، کاجو، بی چند، نیکشهر، بنت و راپچ، سفره‌های آبی دشتیاری، نسفران، کهیر، سورک، سادیچ، باغات خرما، موز، انبه، نارگیل و پاپایا، پدیده موج فشان، جنگل حرا، ساحل صخره‌ای، کوه‌های مریخی، درخت انجیر معابد، تمساح پوزه کوتاه (گاندو)، گل فِشان، ساحل ماسه‌ای، صخره‌ای و شنی، زیستگاه لاک پشت دریایی، پرندگان مهاجر، دلفین‌های زیبا، فرش خزه‌ها، لیپار و دشتار و بسیاری جاذبه‌های طبیعی گوشه‌ای از زیبایی‌های طبیعی مقصد مهم گردشگری چابهار و کنارک محسوب می‌شوند.

منطقه آزاد چابهار

سیستان و بلوچستان نماد فرهنگ مهمان‌نوازی

سیستان و بلوچستان نماد فرهنگ مهمان نوازی در ایران است، مردم بلوچستان با برخورداری از صفات برجسته شجاعت، نجابت، وطن پرستی، قدرشناسی، مهمان نوازی و بیگانه ستیزی در طول تاریخ خالق حماسه‌های بزرگ برای کشور بوده‌اند.

فرهنگ میهمان نوازی مردم بلوچ ساکن سیستان و بلوچستان زبانزد خاص و عام است، آنان معتقدند که مهمان حبیب خداست و اگر دشمن هم به عنوان میهمان وارد خانه شود با احترام با او برخورد و پذیرایی می‌کنند.

وقتی مهمان وارد خانه بلوچ می‌شود از بهترین نوع غذا و میوه موجود در خانه از او پذیرایی می‌کنند و حتی اگر دارایی یک بلوچ تنها یک بز یا گوسفند باشد همان را برای مهمان قربانی می‌کنند.

بر خلاف آنچه که متاسفانه از سیستان و بلوچستان به سبب تبلیغات سو دشمنان در اذهان برخی از هموطنان ترسیم شده بلوچ و سیستانی ساکن در این استان مردمی مهربان، خونگرم، مهمان‌نواز و دوست داشتنی و همواره بر عهد و پیمان خود استوار هستند.

شاید بر خیلی از مهمانی که وارد سیستان و بلوچستان شده باشند همدلی، همزبانی، صمیمت و نوع دوستی مردم بلوچ در نخستین برخورد و احوالپرسی جالب باشد، مردمانی که گویا سالهاست شما را می‌شناسند و شما را جزوی از خانواده خود می‌دانند.

سیستان و بلوچستان به عنوان خواستگاه تاریخ، طبیعت، تمدن، فرهنگ، آداب و سنن، گویش و اماکن و آثار باستانی گنجینه‌ای ارزشمند با استعدادهای نهفته و زیبایی‌های بکر ناشناخته است، دیار کهنی که با دارا بودن نخستین تمدن‌های بشری و قلعه‌های متعدد به جای مانده از دل تاریخ مایه افتخار ایران و ایرانی است.

سرزمین کهن سیستان و بلوچستان از هامون و هیرمند تا چابهار و کنارک، سواحل زیبای مکران و پهن دشت نیلگون دریای عمان با مردمانی ساده دل و صادق، بی ریا و مهمان نواز همواره پذیرای مهمانی از جای جای این سرزمین پهناور و کره خاکی هستند.

سیستان و بلوچستان نماد فرهنگ مهمان‌نوازی

تجربه آرامش اقیانوسی در خلیج چابهار

خلیج چابهار بزرگترین خلیج جنوب شرق و از زیباترین خلیج های طبیعی کشور است که ماحصل آمیزش دریا، زمین و آفتاب بوده و طی هزاران سال به طور طبیعی و در گوشه‌ای از دریای عمان ایجاد شده است.

از جاذبه‌های طبیعی شهرستان چابهار می‌توان به تالاب لیپار در ۱۵ کیلومتری چابهار اشاره کرد که به دلیل خاک خاص بستر آن، آب صورتی رنگ دارد و نمایی بسیار زیبا به منطقه اطراف خود بخشیده است.

در ناحیه ساحلی خلیج گواتر و در نزدیکی محلی که رودخانه باهوکلات به دریای عمان می‌ریزد، جنگلی از گونه‌های حرا وجود دارد که از درختچه‌های حرا پوشیده شده است.

رودخانه باهوکلات در ۹۰ کیلومتری شرق چابهار به خلیج گواتر دریای عمان سرازیر می شود، این رودخانه از لحاظ مختلف بویژه وجود تمساح ایرانی در آن از نظر گردشگری اهمیت ویژه ای دارد.

کوه‌های مریخی یا مینیاتوری یکی از مناظری است که به موازات ساحل از منطقه کچو تا خلیج گواتر کشیده شده‌اند و از پدیده‌های ژئو مورفولوژی این ناحیه هستند

درخت انجیر معابد، صخره‌های مرجانی و غارهای بان مسیتی تیس، اسکله‌های تجاری و صیادی متعدد، رودخانه‌های سرباز، باهوکلات، کاجو، بی چند، نیکشهر، بنت و راپچ، سفره‌های آبی دشتیاری، نسفران، کهیر، سورک، سادیچ، باغات خرما، موز، انبه، نارگیل و پاپایا، پدیده موج فشان، گل فِشان، ساحل ماسه‌ای، صخره‌ای و شنی، زیستگاه لاک پشت دریایی، پرندگان مهاجر، دلفین های زیبا، فرش خزه‌ها، دشتار و دارا بودن روستاهایی بکر و دیدنی مانند، درک، کهیر، جد، رمین، بریس، پسابندر، گواتر، باهوکلات، درگس و عورکی، صنایع دستی بی‌نظیر چون سوزن دوزی، سکه دوزی و انواع محصولات دریایی، ساختمان قدیمی پست تلگراف خانه، قلعه تیس( پرتغالی ها)، آرامگاه سید غلام رسول، ساختمان فرمانداری قدیم، حسینیه آل رسول، ساختمان قدیم گمرک چابهار بافت تاریخی روستای تیس، بازار سنتی چابهار (بلک بازار) از جمله جذابیت‌های مهم و دیدنی این منطقه است.

منطقه آزاد چابهار با گستره ۱۴ هزار هکتار یکی دیگر از جاذبه‌های اصلی این شهر محسوب می‌شود که موجب شده فعالیت‌های اقتصادی و تجاری زیادی پیرامون آن شده است.

تجربه آرامش اقیانوسی در خلیج چابهار
تجربه آرامش اقیانوسی در خلیج چابهار

شهر بهاری با مردم خونگرم
یکی از گردشگران اهل شیراز در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: چابهار در این فصل سرد زمستان بهترین هوای بهاری را دارد و علاوه‌بر بهره‌مندی از هوای پاک و آفتابی؛ مردمانی مهربان و مهمان نواز دارد که با برخوردهای گرم و جذابشان، گردشگران را شیفته و مجذوب این منطقه می‌کنند.
علی علوی که برای سفری ۲ روزه به چابهار آمده است،گفت: باورم نمی‌شد که در این فصل سرد سال چابهار هوای مساعدی داشته باشد که حتی بتوان در دریا نیز شنا کرد.
یکی دیگر از گردشگران که ساکن سنندج بود نیز گفت: شنیده بودم که چابهار بسیار زیبا و در فصل زمستان هوایی مساعد و بهاری دارد، با خانواده به چابهار سفر کرده‌ایم تا از هوای پاک و بهاری و زیبایی‌های کم نظیر آن استفاده کنیم.

مریم عزیزی نیا بیان کرد: هم‌اینک که با این شهر و مردم آن آشنا شدیم دوست دارم هر سال سفری به چابهار داشته باشم.
وی افزود: چابهار برای تفریح و گردش از خیلی شهرهای خارجی بهتر است و اگر مسوولان امکانات زیرساختی را برای آن آماده کنند یکی از بهترین نقاط برای گشت و گذار است.
یکی از افرادی‌که در دریا بزرگ چابهار مشغول تماشای دریا بود و به اتفاق اعضای خانواده از اصفهان به چابهار آمده است، در وصف این بندر زیبا گفت: تاکنون چند سفر به چابهار داشته‌ام، پاییز و زمستان این شهر ساحلی آنقدر دلپذیر است که بسیاری از مردم دنیا آرزوی چنین مکانی را دارند.

محمد دلاوری افزود: به نظرم اگر مسوولان دست اندرکار و از همه مهمتر بخش خصوصی در این بندر در زمینه گردشگری، تفریحات ساحلی و دریایی، ایجاد هتل و اقامتگاه‌های شیک و ارزان و حتی گرانقیمت سرمایه گذاری کنند اطمینان دارم که نه تنها هموطنان ما از سراسر کشور بلکه گردشگران اروپایی را نیز به خود جلب می‌کند.
وی تصریح کرد: ساحل زیبای شنی، ماسه‌ای و صخره‌ای چابهار در کمتر شهر ساحلی دیده می‌شود و از طرفی سرمایه‌گذاری‌های کلان ایران و برخی کشورهای خارجی در این بندر آینده‌ای بسیار روشن و توسعه یافته را نوید می‌دهد و همین ظرفیت‌ها و توانمندی‌ها ایجاب می‌کند که بخش خصوصی با سرمایه گذاری در حوزه‌های گردشگری و اقتصادی این شهر ساحلی را به عروس جنوب شرق کشور تبدیل کنند و خود نیز بهترین بهره اقتصادی را ببرند.

 

تحول زیرساخت‌های گردشگری چابهار در دولت سیزدهم

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گفت: با همت دولت سیزدهم زیرساخت‌های گردشگری سواحل مکران با هدف ایجاد اشتغال و توسعه شرق کشور متحول می‌شود.

سید عزت‌الله ضرغامی در سفر به سواحل مکران از ظرفیت‌های اقتصادی و گردشگری نوار ساحلی بویژه کوه‌های مریخی بازدید و اظهارداشت: کوه‌های مینیاتوری چابهار یک اکوتوریسم فوق‌العاده است.

وی ادامه داد: یکی از مزیت‌های کم نظیر استان سیستان و بلوچستان، سواحل مکران و چابهار، کوه‌های مریخی و مینیاتوری است که ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری است.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: طرح‌هایی برای این منطقه تعریف شده و با کمک و پشتیبانی این وزارتخانه برخی زیرساخت‌ها طراحی می‌شود و موقعیت‌های گردشگری خوبی برای منطقه فراهم خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: سواحل چابهار از زیباترین سواحل دنیاست و در کنار کوه‌های مریخی یک ظرفیت‌ ارزشمند برای توسعه گردشگری است که امیدواریم در آینده به یک مکان بزرگ گردشگری تبدیل شود.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9993 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید