پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-05-02
کد خبر: 8422 |
تاریخ انتشار : 14 فوریه 2022 - 16:06 | ارسال توسط :
103 بازدید
0
4
ارسال به دوستان
پ

دو رواق زیارتی حرم امام علی (ع) در شهر نجف عراق که به همت مهندسان، استادکاران و خیران ایرانی ساخته شده است، همزمان با ولادت امام علی (ع) گشایش یافت.

اخبار گردشگری پارسی :

روابط عمومی ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات اعلام کرد: “دو رواق به نام حضرت آمنه (مادر پیامبر اکرم ص) و جعفر طیار (پسرعموی پیامبر ص) است که بخشی از طرح توسعه حرم علوی مزین به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) به شمار می‌آید. این دو رواق زیارتی که جلوه باشکوهی از معماری ایرانی و اسلامی را به نمایش گذاشته، فضای مناسبی برای برگزاری مراسم مذهبی، زیارت و اسکان زائران به‌ویژه در زمان‌هایی مانند اربعین است.”

ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات، طرح توسعه حرم امام علی (ع) را با لحاظ شاخص عمرانی و مذهبی، یکی از پروژه‌های منحصر به‌فرد جهان اسلام معرفی کرده و ویژگی‌های آن را این‌گونه برشمرده است: “ارتقاء سطح خدمات رفاهی و زیارتی نخستین ویژگی این طرح است. پیش‌بینی و اجرای فضاهای مختلف برای برپایی مراسم و مناسک و حتی اسکان چندین هزار نفری زائران در ایامی مانند اربعین، فضای معنوی مناسبی را برای دوستداران اهل بیت (ع) فراهم کرده است. در کنار این فضاهای معنوی، چندین سرویس بهداشتی و حمام نیز برای رفاه زائران ساخته شده است که هموطنان عزیزی که در اربعین‌های گذشته به نجف اشرف مشرف شده بودند، از این خدمات استفاده کرده‌اند.

رونمایی جدید در حرم امام علی (ع)

ویژگی دوم صحن حضرت زهرا (س)، ابعاد آن است. حرم علوی معروف به حرم عتیق حدود ۲۰۰ سال به شکل کنونی، یعنی بدون هچ توسعه‌ای مانده بود. با اجرای این طرح، حرم بیش از ۲۰ برابر گسترش یافت.

رونمایی جدید در حرم امام علی (ع)

نام‌گذاری ویژه طرح توسعه حرم امام علی (ع) به نام صحن و شبستان حضرت زهرا (س) شاخص سوم آن است که به تعبیر شهید حاج قاسم سلیمانی، سبب اتصال و احیاء نام مبارک حضرت فاطمه (س) در جوار حرم علوی شده است تا یادمانی از بانوی مظلوم و بی‌نشان مدینه باشد.

رونمایی جدید در حرم امام علی (ع)

تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در خصوص شعار سال‌های اخیر، ویژگی دیگر این طرح است. کمک‌های مردم اهداشده و نذر خیران در سال‌های اجرای این طرح از کشور خارج نشده، بلکه برای خرید بهترین مصالح با کمترین هزینه از داخل ایران استفاده شده است. به این ترتیب، برکت نذر خیران دوباره به چرخه اقتصاد کشور برگردانده شد.

رونمایی جدید در حرم امام علی (ع)

ترویج فرهنگ و هنر ایرانی اسلامی، دیگر ویژگی طرح توسعه این حرم است. صحن و شبستان حضرت زهرا (س) که در آینده نزدیک به محل عبادت و اسکان میلیون‌ها زائر از سراسر جهان تبدیل خواهد شد، موزه‌ای ماندگار از هنر معماری ایرانی و اسلامی و توان مهندسان ایرانی در عتبات مقدس است.

رونمایی جدید در حرم امام علی (ع)

صحن حضرت زهرا (س) با زیربنایی در حدود ۲۲۰ هزار متر مربع یکی از مهمترین بخش‌های توسعه و ساماندهی فضای حرم امام علی (ع) به شمار می‌رود، ساختمان پروژه شامل چهار طبقه و دارای چندین رواق بزرگ است. علاوه‌بر این، فضاهای روباز و سبز نیز در این طرح در نظر گرفته شده است.

این طرح در ضلع غربی حرم در حال اجراست و تا آرامگاه صافی صفا و مقام امام زین‌العابدین (ع) ادامه دارد. آخرین مراحل تکمیلی این طرح با همت عوامل اجرایی ستاد توسعه و بازسازی عتبات در حال اجرا است. ”

رونمایی جدید در حرم امام علی (ع)

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 8422 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید