یکشنبه, ۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-28
کد خبر: 10376 |
تاریخ انتشار : 29 آوریل 2023 - 13:33 | ارسال توسط :
91 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

جاذبه های گردشگری جلفا جزو اصلی‌ترین دلایل جذب توریست در این منطقه هستند. جلفا شهری مرزی در فاصله ۱۳۰ کیلومتری تبریز است و در محدوده استان آذربایجان شرقی قرار دارد. دیدنی‌های جلفا کم نیستند و این شهر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. اگر شما هم مشتاق سفر به این شهر زیبا و راز آلود هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا نقاط گردشگری و دیدنی جلفا را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم

اخبارگردشگری پارسی:

جاذبه های گردشگری جلفا شهر مرزی آذربایجان

جاذبه های گردشگری جلفا جزو اصلی‌ترین دلایل جذب توریست در این منطقه هستند. جلفا شهری مرزی در فاصله ۱۳۰ کیلومتری تبریز است و در محدوده استان آذربایجان شرقی قرار دارد. دیدنی‌های جلفا کم نیستند و این شهر حرف‌های زیادی برای گفتن دارد. جلفا به چند دلیل یکی از شهرهای مهم و پر رفت و آمد کشور محسوب می‌شود. وجود این شهر درست در مرز ایران، ارمنستان و جمهوری آذربایجان اصلی‌ترین دلیل مشهور شدن آن به‌حساب می‌آید. در این مقاله از الی گشت قرار است جاذبه های گردشگری جلفا را همراه هم بررسی کنیم و بیشتر با این شهر چند ملیتی آشنا شویم.

بهترین جاذبه های گردشگری جلفا

یکی دیگر از دلایل محبوبیت شهر جلفا از نظر مسافران، قرار داشتن این شهر در مجاورت رود ارس و آب و هوای بسیار خوب آن است که آن را به ییلاقی بسیار خوش آب و هوا در فصل گرم تابستان تبدیل می‌کند و دلیل دیگر نیز وجود کلیساها و مکان‌های تاریخی بسیار در این شهر است که باعث شده هر ساله گردشگران بسیاری برای دیدن این آثار تاریخی به جلفا سفر کنند.

اگر شما هم مشتاق سفر به این شهر زیبا و راز آلود هستید، در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا نقاط گردشگری و دیدنی جلفا را با جزئیات بیشتری بررسی کنیم.

جاذبه های گردشگری جلفا

جاده مرزی ارس جلفا

جاده مرزی ارس جلفا از جمله جاده‌های زیبای کشور و جاذبه های گردشگری جلفا است که در شمال‌غربی و امتداد رودخانه ارس قرار دارد. این جاده شگفت‌انگیز از منطقه ارسباران به موازات رودخانه ارس آغاز و در جلفا تمام می‌شود. در طول مسیر این جاده، از یک سو جنگل‌های انبوه و کوه‌های سرسبز و از سوی دیگر رودخانه ارس و خانه‌های روستایی را می‌توانید تماشا کنید. همچنین می‌توانید خانه‌هایی را که در کشور ارمنستان در منطقه مستقل نخجوان قرار دارد، به‌راحتی در این جاده مشاهده کنید؛ زیرا فاصله آن‌ها با شما تنها یک رود است.

جاذبه های گردشگری جلفا
  • رودخانه ارس

رودخانه ارس یا آراکس قدیم از ارتفاعات هزار برکه در جنوب ارزروم در کشور ترکیه سرچشمه می‌گیرد و از نزدیکی دوالو تا قره دونی در مرز ایران جریان دارد. این رودخانه زیبا نزدیک به ۱۰۷۲ کیلومتر طول دارد و از غرب به شرق سرازیر شده و از استان‌های اردبیل، آذربایجان‌غربی و آذربایجان شرقی می‌گذرد.

سد ارس نیز روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در چهل کیلومتری شهر جلفا احداث شده است. دریاچه سد ارس، دریاچه بسیار زیبایی است که انواع مختلف ماهیان آب شیرین را در دل خود جای داده و از لحاظ توریستی و ماهیگیری جایگاه بسیار خوبی دارد.

  • سد ارس

سد ارس روی رودخانه ارس در مرز ایران و جمهوری آذربایجان در ۴۰ کیلومتری شهر جلفا احداث شده است.

Aras-Dam

حمام سنتی جلفا

جاده مرزی ارس جلفا از جمله جاده‌های زیبای کشور است که در شمال‌غربی و امتداد رودخانه ارس قرار دارد. این جاده زیبا از منطقه ارسباران به موازات رودخانه ارس آغاز و در جلفا تمام می‌شود. در طول مسیر این جاده، از یک سو جنگل‌های انبوه و کوه‌های سرسبز و از سوی دیگر رودخانه ارس و خانه‌های روستایی را می‌توانید تماشا کنید. همچنین می‌توانید خانه‌هایی را که در کشور ارمنستان در منطقه مستقل نخجوان قرار دارد، به‌راحتی در این جاده مشاهده کنید؛ زیرا فاصله آن‌ها با شما تنها یک رود است.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، مابین تأسیسات راه ایران و گمرک جلفا

حمام سنتی جلفا

 آبشار ماهاران

آبشار ماهاران یکی از آبشارهای زیبای جلفا است که در کنار رودخانه ارس در منطقه حفاظت شده کیامکی در جنوب‌شرقی لیوارجان در شهر جلفا جای گرفته است. این آبشار زیبا بیش از ۱۵ متر ارتفاع دارد و طبیعت‌گردان، دوست‌داران طبیعت و کوهنوردان زیادی را جذب خود می‌کند.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، کناره رود ارس، منطقه حفاظت شده کیامکی

آبشار ماهاران

پارک ملی کنتال

پارک ملی کنتال از هفت هزار هکتار مساحت در شمال استان آذربایجان‌شرقی در مرز بین‌المللی با جمهوری ارمنستان برخوردار است و جزئی از شمال‌شرقی پناهگاه حیات‌وحش کیامکی به‌شمار می‌رود. در حال حاضر این پارک از جمله مناطق حفاظت شده از سوی اداره محیط‌ زیست در استان آذربایجان‌شرقی است که جهت محافظت از منابع طبیعی و حیوانی این منطقه تاسیس شده است.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، سیه رود

پارک ملی کنتال

 کلیسای سن استپانوس

کلیسای سن استپانوس یا کلیسای استفانوس مقدس، دومین کلیسای مهم ارامنه در کشور در ۶ کیلومتری روستای دره‌شام و ۱۵ کیلومتری غرب جلفا در آذربایجان‌شرقی است که از نظر اهمیت بعد از قره کلیسا جای دارد. «سن استپانوس» یا «سن استفان»، اولین شهید راه مسیحیت است که در بیت‌المقدس توسط یهودیان سنگسار شده است.

قدمت کلیسای سن استپانوس به سده نهم میلادی می‌رسد. اما در زلزله دچار آسیب شدید شد و در دوران صفویه دوباره بازسازی شد. به همین دلیل نیز می‌توان در بدنه آن تأثیر معماری دوران‌های مختلف معماری ارمنی را دید. اگر به آثار تاریخی مربوط به مسیحیان علاقه دارید، در میان جاذبه های گردشگری جلفا بازدید از این کلیسا را به شما توصیه می‌کنیم. خوشبختانه برای دیدن این مکان نیازی به پرداخت ورودی و یا خرید بلیط نیست و شما می‌توانید هر ساعتی از روز از این اثر زیبا و کلاسیک دیدن کنید.

آدرس: آذربایجان شرقی، ۱۷ کیلومتری غرب جلفا

 کلیسای سن استپانوس

کلیسای چوپان

کلیسای چوپان، یکی از جاذبه های گردشگری جلفا در غرب شهر است و در کنار رودخانه ارس، در میان کوه‌های رسوبی سرخ رنگ قرار دارد و مکانی برای عبادت چوپانان ارمنی ساکن روستاهای اطراف در این منطقه بوده است. بنای این کلیسا به‌دلیل اینکه مورد استفاده قشر ساده و بی‌ریا چوپانان بوده، بسیار ساده، زیبا و بی‌آلایش ساخته شده است.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، ۵ کیلومتری جاده جلفا، سد ارس، بعد از کاروانسرای خواجه نظر

 کلیسای چوپان

مجموعه کردشت

عمارت کردشت یکی از زیباترین نمونه‌های معماری ایرانی و جاذبه‌های تاریخی استان آذربایجان شرقی است که در روستای کردشت و در جوار شهرستان جلفا قرار دارد. این مجموعه بی‌نظیر شامل هشت بنای مهم از جمله حمام بزرگ، حمام کوچک، مسجد غریب، دیوانخانه، یخچال، قلعه منسوب به عباس میرزا و ساخلو (پادگان نظامی) است.

جالب است بدانید که این مجموعه در حال حاضر پذیرای گردشگران و توریست‌های بسیاری از ایران و سراسر جهان می‌باشد. حمام کردشت نیز بیشتر به دلیل آهک بری‌ها و نقش و نگارهای زیبای روی سقف‌هایش در بین جاهای دیدنی جلفا مشهور است. برای بازدید از این مجموعه به زمان بیشتری نسبت به دیگر جاهای دیدنی جلفا نیاز دارید، زیرا دیدار از هر بخش این مجموعه تقریباً ۱۵ دقیقا طول می‌کشد. خوشبختانه در این مجموعه امکاناتی مانند بوفه و سرویس بهداشتی نیز وجود دارد.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، ۷۰ کیلومتری جلفا، روستای کردشت

کاروانسرای خواجه نظر

کاروانسرای خواجه نظر یا عباسی یکی از ۹۹۹ کاروانسرای بنا شده در زمان حکومت «شاه عباس صفوی» است که در پنج کیلومتری جلفا واقع شده و قدیمی‌های منطقه می‌گویند که «خواجه نظر» یکی از ارامنه معتبر در جلفا بوده که در تجارت ترقی کرد و نزد «شاه عباس کبیر» جایگاه و اعتباری پیدا کرد. به همین دلیل «شاه عباس» او را کلانتر ملت ارامنه کرد و به افتخار وی در جلفا دو کاروانسرای بزرگ در دو طرف رودخانه ارس بنا کرد.

این کاروانسرا از جاهای دیدنی جلفا است که بازدید از آن هزینه‌ای ندارد و در همه فصول سال می‌توانید از زیبایی‌های این کاروانسرا لذت ببرید.

 آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، کرانه جنوبی رودخانه ارس در نوار مرزی ایران و جمهوری خودمختار آذربایجان، کنار پل ضیا الملک

جاذبه های گردشگری جلفا

روستای اشتبین

روستای پلکانی اشتبین یکی از جاذبه‌ های گردشگری جلفا است که به آن «ماسوله آذربایجان شرقی» نیز می‌گویند و در حاشیه ساحل زیبای رودخانه ارس در میان کوه‌های بلند قرار دارد و طبیعت چشم‌نواز، سبز و دل‌انگیز آن، بهشت را به تصویر می‌کشد. اگر به روستاهای پله کانی علاقه دارید، جلفا بهترین مکان برای دیدن روستایی شبیه به ماسوله اما نسخه کوهستانی آن است! وجود رود پر‌آبی مانند ارس و قرار داشتن در منطقه‌ای کوهستانی با بارش برف و باران فراوان باعث شده تا روستای اشتبین به روستایی سرسبز و چشم نواز تبدیل شود. به همین دلیل اکثر توریست‌های این منطقه روستای اشتبین را برای اقامت خود در نزدیکی جلفا انتخاب می‌کنند. در زمستان دسترسی به این روستا بسیار سخت خواهد شد اما در بقیه فصول سال می‌توانید از ویژگی‌های منحصر‌به‌فرد این روستا لذت ببرید.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا٬ جاده نودرز – کردشت، روستای اشتبین

جاذبه های گردشگری جلفا

پل ضیاء الملک

پل ضیاء الملک در ۶ کیلومتری غرب جلفا در کنار پاسگاه مرزی عباسی قرار گرفته و به‌عنوان یکی از آثار ملی در کشور شناخته می‌شود که جزو مهم‌ترین جاذبه های گردشگری جلفا می‌باشد. این پل تاریخی در زمان اورارتوها احداث و بعدها توسط ضیاءالملک نخجوانی مرمت شده است.

این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۶۷۳ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

آبشار آسیاب خرابه

جاذبه های گردشگری جلفا، به خصوص مناظر طبیعی آن به قدری زیاد است که نمی‌توان آن‌ها را در یک لیست جا داد. اما اگر بخواهیم در میان جاهای دیدنی جلفا و مناظر طبیعی آن بهترین گزینه‌ها را به شما معرفی کنیم، قطعاً آن مورد آبشار طبیعی آسیاب خرابه خواهد بود. این آبشار منظره‌ای بسیار چشم نواز و منحصر‌به‌فرد دارد که شاید آن را در مناطق دیگر ایران مشاهده نکنید. آبشاری که در مسیر آن پر از بته‌ها و گیاهان سرسبز است. این آبشار مشهورترین جاذبه توریستی استان آذربایجان شرقی نیز محسوب می‌شود که به لطف رود ارس به وجود آمده است. علت نامگذاری آن نیز به دلیل وجود خرابه‌های یک آسیاب آبی در کنار این آبشار است. اگر فرصت خارج شدن از شهر را در سفر خود داشتید، حتما به آبشار آسیاب خرابه سر بزنید.

آدرس: آذربایجان شرقی، ۳۵ کیلومتری شمال شرق جلفا

جاذبه های گردشگری جلفا

روستای دوزال

روستای زیبای دوزال در کنار رودخانه ارس در مرز کشور ارمنستان در بخش سیه‌رود شهر جلفا جای گرفته است. این روستای بی‌نظیر، امامزاده‌های فراوانی مربوط به دوره سلجوقیان را دارد که در میان آن‌ها امامزاده شعیب در برج دوزال، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و یکی از مهم‌ترین آثار تاریخی کشور در این روستا محسوب می‌شود که در مکانی باصفا بر فراز کوهی مشرف به رودخانه ارس بنا شده است. ساخت برج تاریخی دوزال به قرن هفتم هجری قمری و دوره حکومت ایلخانان می‌رسد.

جاذبه های گردشگری جلفا

بازارچه مرزی جلفا

بازارچه مرزی جلفا در کنار رودخانه ارس درست در مرز ایران با جمهوری نخجوان در شهر جلفا واقع شده است. این بازارچه از سال ۱۳۷۳ شروع به فعالیت کرد و اکنون یکی از بازارهای پررونق و پر رفت و آمد استان آذربایجان‌شرقی به‌شمار می‌رود. در این بازار می‌توانید اجناس، با کیفیت برندهای خارجی را با قیمت‌های ارزان خریداری کنید.

این بازار در روزهای ۹ و۱۰ محرم، ۲۸ صفر، ۲۱ رمضان، ۲۵ شوال، ۱۴ خرداد به احتمال زیاد بازارچه تعطیل می باشد.

آدرس: آذربایجان شرقی، جلفا، خیابان گمرک، بازار مشترک مرزی

خرید از بازار مرزی

نتیجه‌گیری

به طور معمول شهرهایی که جزو مناطق آزاد محسوب می‌شوند، گزینه‌های جذابی برای سفر هستند. به‌خصوص اگر در این شهرها جاذبه‌های گردشگری مختلف و متنوعی هم وجود داشته باشد که ارزش سفر به آن شهر را چند برابر می‌کند.

جلفا شهری با فرهنگ غنی و حافظه تاریخی طولانی است که بعد از شهر تبریز در استان آذربایجان شرقی دومین مقصد محبوب سفر گردشگران داخلی و خارجی می‌باشد. در این مقاله قصد داشتیم جاذبه های گردشگری جلفا را به همراه شما عزیزان بررسی کنیم تا در سفر خود به این شهر از آن‌ها دیدن کنید و از سفر خود لذت ببرید‌. امیدواریم که مطالب ارائه شده در این مطلب برای شما دوستان مفید واقع شده باشد. الی گشت اوقات خوشی را برایتان آرزومند است.

 

سوالات متداول

  • آیا امکان اقامت در مجموعه کردشت وجود دارد؟

خیر این مجموعه تنها برای بازدید اجازه ورود به افراد می‌دهد اما امکاناتی نظیر بوفه و سرویس بهداشتی را دارد.

  • دلیل نامگذاری آسیاب خرابه چیست؟

این آبشار زیبا به‌دلیل خرابه‌های یک آسیاب آبی که در آنجا قرار دارد، به این نام معروف شده است.

  • کلیساهای معروف جلفا کدامند؟

کلیسا چوپان و کلیسا سن استپانوس، کلیساهای معروف شهر جلفا هستند که بازدید از آن‌ها برای عموم آزاد است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10376 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید