دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-29
کد خبر: 10710 |
تاریخ انتشار : 10 دسامبر 2023 - 16:35 | ارسال توسط :
205 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اصفهان گفت: بحران‌های محیط زیستی رو به افزایش در استان مانند خشکسالی، فرونشست زمین و آلودگی هوا و همچنین خشک شدن زاینده‌رود در بلندمدت اثر مُخربی بر روی بناهای تاریخی خواهد داشت.

اخبار گردشگری پارسی: سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی اصفهان گفت: بحران‌های محیط زیستی رو به افزایش در استان مانند خشکسالی، فرونشست زمین و آلودگی هوا و همچنین خشک شدن زاینده‌رود در بلندمدت اثر مُخربی بر روی بناهای تاریخی خواهد داشت.

حمیدرضا محققیان افزود: بحران‌های محیط زیستی مانند خشکسالی، فرونشست زمین، آلودگی هوا و ریزگردها یکی از مهمترین چالش‌های پیش‌ِرو در راه حفظ میراث‌ فرهنگی و آثار تاریخی استان اصفهان است.

وی ادامه داد: تخصیص اعتبار برای مطالعه و بررسی میزان و شدت اثرپذیری بناها و بافت‌های تاریخی استان از پدیده‌ها و بُحران‌های زیست محیطی ضروریست.

محققیان تصریح کرد: علاوه بر بُحران‌های محیط زیستی، ناپایداری اعتبارات تخصیصی و دشواری‌های موجود در انتخاب پیمانکاران از مهمترین چالش‌های پیش روی اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان است.

سرپرست اداره کل میراث‌ فرهنگی اصفهان همچنین گفت: مسائل استان در هزینه‌کرد اعتبارات با توجه به مواردی مانند پیش بینی نشدن موعد پایان سال مالی و دشواری‌ انتخاب پیمانکاران با توجه به تمایل نداشتن آنها به شرکت در مُناقصه ها به‌دلیل پایین بودن قیمت‌ها در فهرست بها از مشکلات این اداره کل در حفظ و مرمت آثار تاریخی اصفهان است.

محققیان خاطرنشان کرد: از کارافتادگی، فوت یا مهاجرت استادکاران و پیمانکاران کارآزموده در بخش میراث فرهنگی و کمبود افراد متخصص برای مرمت آثار نفیس ملی و معماری فاخر نیز از دیگر چالش های اداره کل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان در راه حفظ میراث‌ فرهنگی و بناهای تاریخی به‌شمار می آید.

وی با اشاره به عملیات مرمت و احیای بیش از ۳۰۰ بنای تاریخی در استان با کمک بخش خصوصی و زیر نظارت میراث فرهنگی، اظهار داشت: مشارکت با بخش خصوصی برای مرمت کاروانسرای «مهیار» شهرضا ادامه دارد.

محققیان با بیان اینکه تاکنون ۱۰ میلیارد ریال اعتبار توسط این اداره کل برای پروژه مذکور هزینه شده است، اضافه کرد: اعتبار مورد نیاز برای اتمام پروژه مرمت کاروانسرای مهیار حدود ۵۰ میلیارد ریال است.

بناهای تاریخی-کاروانسرای مهیار
بناهای تاریخی-کاروانسرای مهیار

 

محققیان با بیان اینکه فقط بناهای با کاربری اقامتگاه سنتی در اولویت مرمت قرار ندارد، تصریح کرد: بعنوان مثال تاکنون برای مرمت «منار و مسجد جامع شهر سین شهرستان برخوار» افزون بر یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون ریال هزینه شده و اعتبار مورد نیاز برای اتمام این پروژه سه میلیارد ریال است.

وی خاطرنشان کرد: عملیات مرمت «منار و مسجد جامع شهر سین شهرستان برخوار» شامل مرمت بدنه آجری و تزئینات منار و ساماندهی مسجد است.

بناهای تاریخی-مسجد جامع شهر سین
بناهای تاریخی-مسجد جامع شهر سین

 

وی افزود: مرمت و احیا «کتابخانه و خلوت کریمخانی باغ جهانی فین» در شهرستان کاشان به اتمام رسیده و برای آن ۲ میلیارد و ۲۰۰ میلون ریال هزینه شده است.

بناهای تاریخی-باغ فین
بناهای تاریخی-باغ فین

سرپرست میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی استان اصفهان گفت: مرمت «خانه تاریخی توحیدی زواره اردستان»، «خانه معظمی» گلپایگان و «خانه تاریخی دکتر صالحی» در چادگان نیز حدود ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی خاطرنشان کرد: برای مرمت «برج کبوترخانه باغ بُرجی شهرستان لنجان» نیز تاکنون ۱۰ میلیارد ریال هزینه شده و برای اتمام پروژه به سه میلیارد ریال اعتبار دیگر نیاز است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10710 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید