شنبه, ۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-27
کد خبر: 10285 |
تاریخ انتشار : 15 آوریل 2023 - 12:43 | ارسال توسط :
130 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین ضمن بیان اینکه کاربردی کردن صنایع دستی افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت، گفت: اگر هنرمندان نیازسنجی مناسبی از جامعه داشته و براساس آن به تولید محصولات خود بپردازند قطعاً با فروش خوبی مواجه خواهند شد و به پیشرفت و رونق بیشتر کار خود کمک کرده‌اند.

اخبار گردشگری پارسی:

سید میثم حصاری از افزایش ۱۵ درصدی غرفه‌های نوروزی در سال ۱۴۰۲ خبر داد و اظهار کرد: در نوروز امسال ۳۹۰ غرفه نمایش و فروش محصولات صنایع‌دستی در استان برپا شد که بالغ بر ۷۰ درصد هنرمندان آن را بانوان تشکیل می‌دادند. در نوروز امسال بیش از ۲۰ نمایشگاه عرضه صنایع‌دستی و سوغات با مجموع ۳۹۰ غرفه در نوروزگاه‌های سطح استان، بناهای تاریخی، مجتمع‌های بین‌راهی و ایستگاه راه‌آهن قزوین برگزار شد.

این مسئول با اشاره به استقبال قابل توجه گردشگران از این نمایشگاه‌ها گفت: نمایشگاه نوروزی شهر قزوین که همچون سال‌های گذشته در دولتخانه صفوی و نوروزگاه مرکزی شهر قزوین فعالیت داشت با تعداد ۶۵ غرفه عرضه و فروش سوغات و صنایع‌دستی طی این ایام میزبان گردشگران بوده و با استقبال قابل‌توجه گردشگران و بازدیدکنندگان مواجه شد.

وی خاطرنشان کرد: برپایی کارگاه‌های آموزشی صنایع‌دستی در بناهای تاریخی و کارگاه آموزش سفال ویژه کودکان در دولتخانه صفوی، نوروزگاه مرکزی شهر قزوین، چیدمان هفت‌سین در موزه‌ها و بناهای تاریخی با استفاده از صنایع‌دستی ایرانی، تولید محتواهای ویدیویی مرتبط با این حوزه برای پخش در فضای‌ مجازی و حضور هنرمندان در برنامه‌های صدا و سیما از دیگر فعالیت‌های این حوزه در ایام نوروز به‌شمار می‌رود.

حصاری اظهار کرد: همچنین در غرفه‌های سوغات انواع شیرینی‌های سنتی قزوین و در سیاه‌چادرهای عشایر که در دولتخانه صفوی برپا شد انواع محصولات و نان‌های محلی به گردشگران عرضه شد.

وی در ادامه با اشاره به صنایع دستی پرفروش هر شهرستان عنوان کرد: محصولاتی همچون چرم و سفال در آبیک، نقاشی روی سفال و زیورآلات سنتی در تاکستان، چرم‌دوزی، چوب و رودوزی در آوج، گلیم، فرش و احجام چوبی و بافت‌های سنتی در بوئین‌زهرا، گلیم و سفال و خراطی در الموت جزو پرفروش‌ترین محصولات نوروزی بودند که با استقبال خوبی از سوی گردشگران مواجه شدند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: در شهر قزوین هم انواع محصولات صنایع دستی شامل سفال، چرم، زیورآلات، معرق چوب، تراش روی شیشه، نگارگری، سفال و منبت بیش از سایر تولیدات مورد توجه گردشگران واقع شد.

وی ضمن بیان اینکه کاربردی کردن صنایع دستی افزایش فروش را به دنبال خواهد داشت، اظهار کرد: اگر هنرمندان نیازسنجی مناسبی از جامعه داشته و براساس آن به تولید محصولات خود بپردازند قطعاً با فروش خوبی مواجه خواهند شد و به پیشرفت و رونق بیشتر کار خود کمک کرده‌اند.

بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در قزوین

حصاری گفت: علاوه بر ایام مناسبتی، بازارچه‌های دائمی صنایع‌دستی در سرای سعدالسلطنه و خیابان نادری شهر قزوین مستقر هستند و کارگاه‌ها و بازارچه‌ها با توجه به زمان‌بندی در فصل‌های مختلف در آنها برگزار می‌شود.

وی افزود: ۲۴ هنرمند در نمایشگاه نوروز ۱۴۰۲ شرکت کردند که از ین تعداد ۱۹ نفر آن‌ها را بانوان هنرمند تشکیل می‌دادند که طی فرآیند اطلاع‌رسانی، زمان‌بندی، ثبت درخواست‌ها، پالایش و نظر کارشناسی توانستند در غرفه‌های خود به عرضه محصولات تولیدی بپردازند.

معاون صنایع‌دستی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: هدف از برگزاری نمایشگاه؛ حمایت از هنرهای سنتی و صنایع دستی است و ما در پی آن هستیم که هنرهای سنتی و بومی احیاء شده، در قالب نمایشگاه برای بازدیدکنندگان معرفی و عرضه شود و در معرض دید عموم قرار گیرد که تاکنون هم با استقبال خوبی از سوی مردم روبه‌رو بوده است.

وی خاطرنشان کرد: رضایت و یا عدم رضایت غرفه‌داران وابسته به محصولاتی است که تولید و عرضه کرده‌اند چون محصولات تولیدی در ابتدا باید کاربردی بوده و در مرحله دوم قیمت تمام شده آن به نحوی باشد که عموم مردم قدرت خرید آن را داشته باشند؛ محصولاتی که قیمتی زیر ۴۰۰ هزار تومان داشتند از فروش خوبی برخوردار شدند اما توان مردم و گردشگران برای خرید کالایی با قیمتی بیشتر از این میزان چندان مساعد نیست.

حصاری در ادامه گفت: در سال ۱۴۰۱ بالغ بر ۱۷۴۲ نفر مجوز فعالیت دریافت کردند که شامل صدور پروانه، تمدید انفرادی، صدور تمدید کارگاهی و صدور تمدید کارت شناسایی بوده است. همچنین هشت باب مغازه جنب ساختمان تاریخی در قالب مزایده به هنرمندان واگذار شده است.

وی در پایان بیان کرد: تحت عنوان ماده ۲۷ نیز «حمام حاج میرحسن» به‌عنوان مرکز توسعه خلاق، «خانه تاریخی رئوفی» به عنوان فعالیت کارگاهی صنایع دستی، و «سالن مسجد مدرسه حیدریه» برای کارگاه سفالگری تحویل هنرمندان شده و مورد بهره‌برداری قرار گرفته است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10285 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید