جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 10288 |
تاریخ انتشار : 15 آوریل 2023 - 12:45 | ارسال توسط :
42 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

باستان‌شناسان با کاوش در ترکیه بقایای صندل‌های متعلق به دوران امپراتوری بیزانس را کشف کرده‌اند که روی آن‌ها عباراتی نیز حکاکی شده است.

اخبار گردشگری پارسی :

به نقل از انشنت اوریجینز، ‌ باستان‌شناسان در استانبول در میان گنجینه‌ای از آثار تاریخی، یک جفت صندل زنانه متعلق به دوران امپراتوری بیزانس کشف کرده‌اند که پیام امیدبخشی به زبان یونانی روی آن نوشته شده است.

پیامی که روی این صندل حکاکی شده و این چنین معنی شده است: «بانو در سلامت استفاده کن و در خوشحالی و زیبایی به پا کن»، بر اهمیت کشف این اثر تاریخی افزوده است.

با این‌که این صندل‌ها به همراه مجموعه‌ای از آثار تاریخی کشف شده است، ولی این جفت پاپوش بیش از سایر آثار مورد توجه قرار گرفته است.

باستان‌شناسان معتقدند این صندل‌ها به زنی یونانی از امپراتوری بیزانس تعلق دارد. امپراتوری بیزانس را می‌توان ادامه امپراتوری روم در استان‌های شرقی آن در دوران باستان متأخر و قرون وسطی دانست. این امپراتوری از تجزیه و سقوط امپراتوری روم غربی در قرن پنجم میلادی جان سالم به در برد و هزار سال دیگر به حیات خود ادامه داد تا این‌که در سال ۱۴۵۳ میلادی به دست امپراتوری عثمانی افتاد. این امپراتوری در بیشتر دوران حیات خود، قدرتمندترین نیروی اقتصادی، فرهنگی و نظامی در اروپا بود.

بیزانسی‌ها شیفته رنگ و نقش‌ بودند و پارچه‌ها با طرح‌های پر نقش و نگار، به‌ویژه ابریشم بیزانسی را صادر می‌کردند که برای طبقات بالای جامعه بافته و گلدوزی می‌شد، یا برای طبقه پایین‌تر رنگرزی و چاپ می‌شد. فروتنی مهم بود و به نظر می‌رسید که بیشتر زنان تقریباً به طور کامل لباس‌های نسبتاً ساده و بدون نقش به تن می‌کردند. نوع کفش‌های آن زمان نیز به خوبی با توجه به حفاری‌ها مشخص شده است، به طوری که این مردم ظاهرا بیشتر اوقات از صندل، دمپایی و چکمه تا وسط ساق پا استفاده می‌کردند.

تولید ابریشم رازی برای بیزانسی‌ها بود که به شدت از آن محافظت می‌شد و آن‌ها برای قرن‌ها تجارت را در انحصار داشتند. آن‌ها ابریشم را به غرب صادر می‌کردند که از ارزش بالایی برخوردار بود و ثروتمندان و قدرتمندان به دنبال آن بودند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10288 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید