جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 10467 |
|
تاریخ انتشار : 03 می 2023 - 11:31 | ارسال توسط :
111 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

دولت برای کاهش سوء مصرف بنزین سیاست‌هایی را پیش گرفته تا از واردات آن معاف شود، یکی از این راهکارها کاهش سهمیه بنزین آزاد در سال گذشته بود که از متهمان اصلی قاچاق سوخت به شمار می‌رفت، امسال نیز طرح جمع آوری کارت‌های مازاد جایگاه‌داران استارت خورده است.

اخبار گردشگری پارسی :

دولت برای کاهش سوء مصرف بنزین سیاست‌هایی را پیش گرفته تا از واردات آن معاف شود، یکی از این راهکارها کاهش سهمیه بنزین آزاد در سال گذشته بود که از متهمان اصلی قاچاق سوخت به شمار می‌رفت، امسال نیز طرح جمع آوری کارت‌های مازاد جایگاه‌داران استارت خورده است.

به‌گزارش ایسنا، بند «ح» تبصره ۱۴ قانون بودجه کشور وزارت نفت را برای توزیع بنزین از طریق کارت‌های سوخت شخصی مکلف کرد، آنطور که علی‌اکبر نژادعلی مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی نیز اعلام کرد هدف از اجرای طرح سامان‌دهی کارت‌های سوخت در مجاری عرضه، بهبود نظام توزیع سوخت با استفاده از کارت سوخت هوشمند شخصی برای دریافت سوخت است.

کارت سوخت

هرچند که او می‌گوید کارت سوخت آزاد اضطراری در همه جایگاه‌ها موجود است و مردم می‌توانند بدون کمترین مشکلی سوخت مورد نیاز خود را دریافت کنند، اما دیده می‌شود که در برخی جایگاه‌ها بعضا فرایند سوختگیری با مسایلی مواجه شده است.

یکی از مشکلات اصلی طولانی بودن صدور کارت سوخت المثنی است، آنطور که اعلام شده همه درخواست‌های صدور کارت سوخت المثنی و خودروهای نوشماره تا اسفندماه تولید و تحویل پست شده است که بر اساس اطلاع واصله بیش از ۹۵ درصد آنها تحویل مردم شده و مابقی در باجه معطله پست است.

۴۰۰ هزار کارت سوخت در باجه معطله

محمد صادقی- مدیرسامانه هوشمند سوخت- در این زمینه اعلام کرده که درحال حاضر نزدیک ۴۰۰ هزار کارت سوخت در باجه های معطله منتظر دریافت از سوی مردم هستند. برخی از شهروندان به باجه معطله شرکت ملی پست مراجعه کردند و می گویند روی کارت دریافتی در زمانی که درخواست می دادند پلاک ثبت نشده است و چنین مسئله‌ای سبب می شود که این شهروندان چند ماه برای دریافت کارت سوخت خود معطل شوند.

محمود لیائی – مدیر عامل شرکت ملی پست- از متقاضیان درخواست کرده است برای دریافت کارت سوختشان به باجه‌های معطله مراجعه کنند. او در این زمینه می‌گوید، دو بار به محل زندگی شهروندان مراجعه شده اما به دلیل اینکه حضور نداشتند، به اطلاع گیرنده رسانده می‌شود که فرد به دفتر پستی مراجعه و با ارائه رسید، کارت سوخت را دریافت و تحویل بگیرند. توصیه‌مان به شهروندان این است با توجه به اینکه کارت‌ها در زمان خاصی فقط در باجه‌های معطله منتظر حضور گیرنده می‌ماند، سریع‌تر مراجعه کنند و  به این صورت نباشد که کارت‌ها را به شرکت پخش و پالایش فراورده های نفتی مسترد کنیم.

یک ماه، از ثبت درخواست تا صدور کارت‌های سوخت

آنطور که اعلام شده حدود ۱۵۰ هزار نفر در فروردین ماه امسال برای دریافت کارت سوخت ثبت نام کرده اند. زمان انتظار از ثبت درخواست تا صدور کارت‌های سوخت، حداکثر یک ماه است.

استفاده مردم از کارت سوخت شخصی ۴ برابر شد

با این حال اما استفاده از کارت‌های سوخت در جایگاه‌ها برای دریافت بنزین ۳۰۰۰ تومانی، چهار برابر افزایش یافته است و آنطور که رضا نواز سخنگوی صنف جایگاهداران کشور به ایسنا گفته اکنون به ازای هر سکو حداقل یک کارت در جایگاه‌ها با توجه به موقعیت جغرافیایی و میزان فروش جایگاه وجود دارد و در استان‌های پرجمعیت و کلانشهرها و استانهای مرزی الگوهای بومی نیز انجام شده است و اگر مردم کارت‌های شخصی خودشان را استفاده کنند، برای آن افرادی که کارت ندارند تعداد کارت‌های آزاد موجود کافی است.
 همه کارت‌های شخصی به جز بنزین ۱۵۰۰ تومانی که ماهانه ۶۰ لیتر سهمیه دارد، ۱۵۰ لیتر هم بنزین ۳۰۰۰ تومانی دارد که مردم می‌توانند از آن استفاده کنند، اما گاهی ممکن است فردی کارت سوخت خود را به همراه نداشته باشد و کارت جایگاه نیز در دسترس نباشد که همین موضوع چالش‌هایی را ایجاد کرده و به نظر می‌رسد از از پانزدهم اردیبهشت ماه که سهمیه کارت‌ها کاهش می‌یابد این مشکل بیشتر شود که باید برای آن راه‌حلی درنظر گرفته شود.
افرادی که هنوز کارت سوخت شخصی خود را دریافت نکرده‌اند، می‌توانند از طریق سامانه پاسخگویی شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران به شماره ۰۹۶۲۷ از تازه‌ترین وضع کارت سوخت خود مطلع شوند. روش پیگیری کارت‌های باقی مانده در باجه‌های پستی، دریافت بارکد پستی با مراجعه حضوری به دفاتر پلیس + ۱۰ و سپس درج آن بارکد در سامانه پیگیری مرسوله‌های پستی به نشانی tracking.post.irاست.
باتوجه به شرایط موجود لازم است که همه دارندگان خودرو که دارای کارت سوخت نیستند،    با مراجعه به دفاتر پلیس + ۱۰ نسبت به ثبت درخواست صدور المثنی اقدام کنند. این دسته از افراد می‌توانند  به سایت post.ir و epolice.ir مراجعه یا با سامانه پاسخگوئی ۰۹۶۲۷ تماس حاصل کنند.
سهمیه‌بندی سوخت در ایران طرحی برای هدف‌مندی مصرف سوخت در کشور بود که از تیر ۱۳۸۶ تا خرداد ۱۳۹۴ اجرا شد.به همین منظور برای تمامی خودروها در ایران کارت هوشمند سوخت صادر گردید و تمامی تلمبه‌های جایگاه‌های سوخت مجهز به دستگاه‌های کارت‌خوان و پین پد شدند. در سوم خرداد ۱۳۹۴، بنزین تک‌نرخی شد و به این ترتیب، سهمیه‌بندی متوقف گردید. با این حال در آبان ماهِ سالِ ۱۳۹۸، مجدداً بنزین سهمیه بندی و دو نرخی شد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10467 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید