پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 7590 |
تاریخ انتشار : 12 دسامبر 2021 - 15:02 | ارسال توسط :
56 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

در روزهایی که موزه ملی درگیر شایعه تغییر مدیر است، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی از آن بازدید کرد. موزه ملی، مادر موزه‌های ایران شناخته می‌شود.

اخبار گردشگری پارسی :

عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ همزمان با مراسم هفته پژوهش، از دو نمایشگاه پژوهشی «مرگ در نمک، پژوهش‌های باستـان‌شنـاسی در معدن چهرآباد زنجان»  و «انسان در جستجوی منابع: گزیده آثار معدن‌کاری باستان از موزه معدن آلمان در بوخوم» بازدید کرد که جبرئیل نوکنده، رییس کل موزه ملی ایران با همراهی فریدون بیگلری ـ معاون امور فرهنگی این موزه ـ و شهرزاد امین شیرازی‌نژاد از پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی ـ فرهنگی پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری درباره آثار این دو نمایشگاه توضیحاتی دادند.

ضرغامی در جریان تماشای آثار این نمایشگاه که از ۱۲ آبان‌ماه برپا شده و تا ۲۴ دی ماه ادامه دارد، با تاکید بر اهمیت روشن شدن نکات تاریک تاریخ ایران و نقش چنین نمایشگاه‌هایی در کمک به درک بهتر تاریخ بشر و ارتقاء سطح آگاهی از فرهنگ و هنر، برگزاری چنین رویدادهایی را مفید دانست.

موزه ملی ایران در توضیح نمایشگاه «انسان در جستجوی منابع» آورده است: بیش از ۲۰۰ اثر از ۵ قاره با چارچوب زمانی بین حدود ۳۵۰ هزار سال پیش تا دوره معاصر از کشورهای آلمان، اتریش، فرانسه، یونان، گینه نو، پرو، مصر، الجزیره، اسپانیا، اردن، تاجیکستان و قزاقستان به نمایش درآمده است. این نمایشگاه رویکردی پژوهشی داشته و بیشتر اشیاء ماهیت پژوهشی دارند که از این لحاظ نمایشگاه متفاوتی در مقابل دید مخاطبان قرار گرفته و نشان از توانایی موزه‌ها در انجام پژوهش و آگاهی‌رسانی عمومی است.

نکات تاریک تاریخ ایران روشن شود

نمایشگاه «مرگ در نمک: پژوهش‌های باستان‌شناسی از معدن چهرآباد زنجان» نیز درباره نحوه استحصال نمک از این معدن در از دوره هخامنشی تا سده‌های اخیر است. معدن چهرآباد  ۲۸ سال پیش با کشف بخش‌هایی از یک جسد انسان اوایل دوره ساسانی که به خوبی حفظ شده در صدر اخبار قرار گرفت. پژوهش‌های گروه باستان‌شناسی چهرآباد زنجان به هدایت دکتر ابوالفضل عالی و پرفسور توماس اشتولنر در قالب یک همکاری مشترک بین­‌المللی توانست با تجزیه و تحلیل یافته‌ها تصویر روشن از زندگی معدنکاران، اقتصاد استحصال نمک در دوران باستان ارائه کند. در این نمایشگاه با تنوع مواد فرهنگی از بالاپوش هخامنشی تا تن‌پوش ساسانی، کیسه، کفش‌های چرمی و دیگر یافته‌هایی مواجه هستیم که به ندرت در مکان‌های باستانی یافت.

ضرغامی از بین موزه‌های کشور تا کنون رییس موزه فرش را تغییر داده است که در روزهای گذشته شایعه‌هایی تاییدنشده درباره تغییر مدیران برخی دیگر از مجموعه‌های تاریخی و موزه‌ها مطرح شده که واکنش برخی باستان‌شناسان و متخصصان میراث فرهنگی را نیز به همراه داشته است.

نکات تاریک تاریخ ایران روشن شود

نکات تاریک تاریخ ایران روشن شود

نکات تاریک تاریخ ایران روشن شود
عکس‌ها از وب‌سایت موزه ملی ایران برداشته شده است

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7590 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید