پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-18
کد خبر: 8653 |
تاریخ انتشار : 16 آوریل 2022 - 10:50 | ارسال توسط :
294 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس‌های ایران گفت: امروزه برندسازی در گردشگری خوراک این قابلیت را دارد که به یک استراتژی بازاریابی و اقتصادی مهم برای صنایع‌ مرتبط مانند هتلداری و یا عاملی مهم برای متمایزسازی مقاصد گردشگری تبدیل شود.

اخبار گردشگری پارسی :

زهرا لاریجانی  در خصوص مفاهیم مرتبط با اصول و چرایی برندسازی گردشگری اظهار کرد: گردشگری خوراک موجب توسعه اقتصاد بومی و محلی می‌شود، اشتغال‌زایی را تقویت می‌کند و همچنین  در امر رسیدن به توسعه پایدار نقش مهمی را دارد.

وی اضافه کرد: گردشگری خوراک می‌تواند یک ابزار کلیدی در توسعه تصویر مثبت از یک کشور در سطح بین‌المللی باشد. از آنجایی که خوراک و فرهنگ محلی بیان‌کننده شخصیت‌ها، ویژگی‌ها و انتقال فرهنگ است، می‌تواند به ابزاری برای برندسازی گردشگری خوراک در مقاصد تبدیل شود.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس‌های ایران ادامه داد: گردشگری خوراک می‌تواند با ایجاد یک برند به عنوان یک منبع بالقوه مهم در توسعه پایدار اقتصادی، فرهنگی و زیست‌محیطی در مقصدهای گردشگری شناخته شود. به عبارت دیگر غذا می‌تواند به عامل مهمی برای متمایزسازی مقصدها تبدیل شود. همچنین امروزه برندسازی در گردشگری خوراک می‌تواند به یک استراتژی بازاریابی و اقتصادی مهم برای صنایع رستوران‌داری، هتلداری، تفریح‌گاه‌ها و مقاصد گردشگری تبدیل شود.

نقش مهم گردشگری خوراک در متمایزسازی مقاصد

ایجاد اشتغال و بهبود اقتصادی از اهداف برندینگ گردشگری خوراک است

لاریجانی در خصوص استانداردها و اهداف این برندسازی خاطرنشان کرد: استانداردهای این برندسازی تنوع غذایی، بازاریابی، مدیریت مقصد گردشگری خوراک، تنوع فرهنگی، نشاط و سرزندگی جوامع محلی، ارائه گردشگری خوراک شهری و روستایی است. یکی از مهمترین اهداف و عوامل در ساخت مدیریت برند گردشگری خوراک فرصت‌های اقتصادی است که موجب تحول در این نوع گردشگری می‌شود. همچنین توسعه پایدار، ایجاد اشتغال، بهبود اقتصادی و ایجاد فرصت‌های اقتصادی از دیگر اهداف برای جامعه میزبان گردشگری خوراک خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که چه اقدامات خلاقانه‌ای می‌تواند در توسعه این برندسازی صورت گیرد، تشریح کرد: باید بگوییم که برند یک منبع ارتباطی در ارتباط با مشتریان و ذی‌نفعان محلی است. زمانی یک مقصد گردشگری خوراک در برندسازی موفق خواهد شد که گردشگران، رفتار خرید خود را تکرار کنند و دوباره به جهت استفاده از خدمات گردشگری خوراک به این مقاصد مراجعه کنند.

تهیه و تدوین نقشه راه گردشگری خوراک مهمترین راهبرد این برندسازی است

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس‌های ایران خاطرنشان کرد: معرفی راهبردهای مناسب جهت شناخت فرهنگ، آداب و رسوم ملل و برندینگ مقاصد یک فرآیند مدیریتی است که نقش خود را در چند سطح ایفا می‌کند؛ در درجه اول می‌توان به حلقه اتصال شناختی با سیستم ارزشی و ادراکی مشتریان اشاره کرد. در درجه دوم ابزاری برای هماهنگ‌کردن رفتار ذی‌نفعان متعدد گردشگری خوراک مد نظر است که در بازاریابی مقصد دخیل هستند.

لاریجانی ادامه داد: در درجه سوم معرفی شهرهای مختلف ایران به عنوان شهرهای خلاق گردشگری خوراک به عنوان یک مقصد گردشگری از یک ارزش ویژه برای برندسازی مبتنی بر مشتری‌مداری مقاصد گردشگری خوراک محسوب می‌شوند. در درجه چهارم نیز ایجاد سازمان‌های مدیریت مقصد گردشگری خوراک همچون تشکل‌های گردشگری خوراک و استفاده از نظریات و بررسی اجزا و عوامل موثر در برندسازی گردشگری خوراک مد نظر است. در آخرین مرحله عامل و مهمترین موضوع تهیه و تدوین نقشه راه گردشگری خوراک است که باید در ایران پیاده‌سازی شود.

نقش مهم گردشگری خوراک در متمایزسازی مقاصد

ایران با داشتن تنوع غذایی فراوان می‌تواند مقصد خوبی برای گردشگری خوراک باشد

وی در پاسخ به این سوال که تا امروز توسعه برندسازی گردشگری خوراک چه وضعیتی را طی کرده، ابراز کرد: گردشگری خوراک یکی از انواع گردشگری و از محصولات گردشگری با ویژگی نامحدودی بوده که می‌تواند منحصربه‌فردترین و جذاب‌ترین نوع گردشگری باشد. این گونه از گردشگری با توجه به تنوع غذایی و نوشیدنی زیاد که در کشور داریم می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگران داخلی و خارجی ایفا کند.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس‌های ایران تصریح کرد: این نوع از گردشگری با آداب، رسوم و فرهنگ هر کشوری مرتبط است و برای گردشگرانی که از سایر کشورهای جهان با فرهنگی متفاوت به کشور ما قدم می‌گذارند جذابیت فوق‌العاده‌ای دارد. مطالعات تطبیقی کشورهایی چون ایتالیا، فرانسه، آلمان، ترکیه، مالزی و … در این نوع از گردشگری نشان از برنامه‌ریزی خاص این کشورها در زمینه گردشگری خوراک دارد.

لاریجانی بیان کرد: در واقع این کشورها با تدوین نقشه راه گردشگری خوراک مناسب، سعی در افزایش بهره‌وری اقتصاد جوامع محلی خود خصوصا جوامع روستایی دارند. برندسازی گردشگری خوراک فرآیند بخش‌بندی بازار را تسهیل کرده و سبب ایجاد تمرکز بیشتر برای یکپارچگی در انتخاب مقصد گردشگری خوراک خواهد شد.

وی اضافه کرد: معماری برند، هویت برند، تصویر برند و کیفیت برند باعث ایجاد تعهد و ارزش دید گردشگران داخلی و خارجی شده و نقش کلیدی برندسازی گردشگری خوراک در ایجاد دگرسانی و یا برتری برای محصول و یا مقصد گردشگری خوراک دارد.

دبیر کمیته خوراک انجمن صنفی آژانس‌های ایران تصریح کرد: ایجاد راهبردهای مدرن توسعه گردشگری خوراک، الگوسازی، بازاریابی داخلی و برگزاری جشنواره‌ها و دیگر رویدادهای گردشگری خوراک نقش بسزایی در تدوین شاخص‌ها، معرفی هویت، شناسایی و معرفی جاذبه‌های گردشگری خوراک با رویکرد تعیین راهبرد برندسازی و جذب گردشگران داخلی و خارجی مقاصد گردشگری خوراک دارد.

لاریجانی در خصوص این موضوع که برندسازی گردشگری خوراک چه میزان زمان خواهد برد، خاطرنشان کرد: تا امروز خوشبختانه همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تشکل‌های مرتبط با گردشگری خوراک بسیار خوب بوده است و این خود موجب شده نقشه تدوین راه گردشگری خوراک به زودی انجام شود. امیدواریم به زودی با برنامه‌ریزی دقیق و مدون این موفقیت برای این صنعت رقم بخورد.

بازدیدها: 1

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 8653 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید