پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 9488 |
تاریخ انتشار : 01 نوامبر 2022 - 15:11 | ارسال توسط :
159 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: در ارزیابی شورای بین‌المللی ایکوم موزه آستان قدس رضوی پس از موزه کاخ گلستان بالاترین رتبه را میان موزه‌های بزرگ دولتی کشور در اختیار دارد.

اخبار گردشگری پارسی :

مهدی قیصری‌ نیک  اظهار کرد: مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی در ارزیابی شورای بین‌المللی ایکوم ایران از میان ۱۴ شاخص ارزیابی موزه‌ها در هشت شاخص رتبه برتر را به خود اختصاص داد.

وی افزود: موزه آستان قدس رضوی از میان موزه‌های بزرگ دولتی در شاخص‌های گردآوری و بازدید رتبه اول، در شاخص‌های نگهداری و حفاظت، اعمال استانداردهای فنی و توسعه فیزیکی، توسعه مدیریت، خلاقیت، نوآوری و پژوهش رتبه دوم و در شاخص فعالیت‌های مجازی با کسب رتبه سوم به عنوان موزه برگزیده انتخاب شد.

معاون امور موزه‌های سازمان کتابخانه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی گفت: همچنین از ۲۰۰۳ اثر که در موزه آستان قدس رضوی قرار دارد، مستندنگاری شده است. کار مستندنگاری در سه مرحله کارشناسی و ارزیابی آثار، تهیه شناسنامه علمی و تهیه فایل کامل مدارک تصویری آثار انجام گرفته است.

رونمایی از ۲ اثر موزه‌ای در نیمه اول ۱۴۰۱

قیصری‌ نیک در خصوص رونمایی از آثار تاریخی و فرهنگی در ۶ ماه ابتدای سال ۱۴۰۱ در این موزه عنوان کرد: همزمان با هفته موزه و میراث فرهنگی از قالیچه افشان متعلق به دوره صفوی در موزه فرش آستان قدس رضوی رونمایی شد. این قالیچه نفیس دوره صفوی بافت شهر تبریز است و در ابعاد ۱۴۱ در ۱۸۵ از جنس تار و پود پنبه و پرز پشم بافته شده است.

وی اظهار کرد: منسوج زربفت مضجع شریف رضوی متعلق به دوران صفوی نیز در این مدت رونمایی شد. این منسوج زربفت نفیس که قدمتی ۴۰۰ ساله دارد «شدّه پوش» وقفی شاه سلیمان صفوی است که در ابعاد ۱۰۱ در ۳۱۴ سانتیمتر از جنس ابریشم و گلابتون بوده و در سال ۱۰۸۰ قمری، ۱۰۴۸ شمسی بافته شده است. در این اثر نوشته‌هایی شامل آیات قرآنی، ادعیه و شعائر شیعی دیده می‌شود که در بخشی از آن در قالب شعر تاریخ اثر، نام واقف و بافنده نیز آمده است.

موزه آستان قدس رضوی دومین موزه کشور در شورای ارزیابی ایکوم

قیصری‌ نیک بیان کرد: برنامه دیگر در موزه‌های آستان قدس رضوی میراث ملموس و معنوی و روایت آثار موزه رضوی از زبان راهنمایان کودک و نوجوان در قالب کلیپ با عنوان «راویان کوچک موزه رضوی» بود. این ویدیوها در بخش چندرسانه‌ای وبسایت موزه‌های آستان قدس رضوی به آدرس museum.razavi.ir و شبکه‌های اجتماعی منتشر شده است.

بازدید ۲۲ هزار نفر از موزه آستان قدی در روزهای پایانی دهه کرامت

وی گفت: در سه روز پایانی دهه کرامت و سالروز ولادت امام رضا(ع) موزه‌های آستان قدس رضوی با اجرای طرح بازدید رایگان از موزه‌های این آستان مقدس میزبان بیش از ۲۲ هزار بازدیدکننده بود. در روز شنبه، هشتم اکتبر، مصادف با ۱۶ مهر ماه، بازدید از موزه‌های آستان قدس رضوی برای کودکان به همراه یکی از اعضاء خانواده‌شان نیز رایگان بود.

وی تصریح کرد: از ابتدای امسال پروژه‌های تحولی موزه نیز تعریف شده که این پروژه‌ها مواردی از جمله بهینه‌سازی موزه‌های آستان قدس رضوی، بهینه‌سازی مخزن فرش و تدوین و پیاده‌سازی موزه نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه را شامل می‌شود.

آثار باستانی و میراث فرهنگی شناسنامه کشور است

قیصری‌ نیک تصریح کرد: شناسنامه هر کشوری آثار باستانی و میراث فرهنگی آن است. آثار تاریخی و فرهنگی است که قدمت، تاریخچه و تمدن هر سرزمینی را مشخص می‌کند. بنابراین حفاظت و حراست از آن‌ امری ضروری است و حفظ این میراث کهن از ضروریات تمام دستگاه‌ها از جمله آستان قدس رضوی با دارا بودن هزاران اثر تاریخی و فرهنگی است.

وی بیان کرد: در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ بیش از ۳۹ هزار اقدام مرمتی روی منابع خطی، چاپ سنگی، چاپی و اسناد تاریخی و آثار موزه‌ای انجام گرفته است. آسیب‌شناسی، ضدعفونی، اسیدزدایی، استحکام‌بخشی، گردگیری، مرمت و بازسازی و تجلید آثاری همچون اسناد، کتب خطی، ساخت مرقعات، کتب چاپ سنگی و سربی، روزنامه‌ها، مجلات و دفاتر، نسخ خطی همانندسازی شده و کتب چاپی فارسی و لاتین از این اقدامات است.

قیصری‌ نیک عنوان کرد: مرمت آثار موزه‌ای مانند سکه‌ها، ظروف فلزی، فرش‌ها، سفالینه‌ها و کتیبه‌های طلا، مرمت بناهای تاریخی سازمان و پایش مستمر مخازن و فضاهای نمایشی و مطالعاتی سازمان از نظر دما، رطوبت و آلودگی محیط از دیگر اقدامات است.

قیصری‌نیک در خصوص آثار اهدایی به موزه‌های آستان قدس رضوی در ۶ ماه اول سال ۱۴۰۱ عنوان کرد: بیش از ۴۷۹۰ قلم آثار موزه‌ای از قبیل تمبر، ۱۱۳۷ قطعه اقلام پستی، ۲۸۹ برگ اسکناس و اسناد مالی، ۱۹۵۷ قطعه سکه‌های طلا، نقره و مس نیکل، مدال، نشان، ظروف، جواهرات، بارفتن، کریستال، تابلوهای خوشنویسی و نقاشی به مجموعه موزه‌های آستان قدس رضوی اهدا شده است. در بین این آثار تعدادی سکه نادر وجود دارد که سکه طلای صادق خان و علیمرادخان زند جزو آن‌هاست.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9488 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید