جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 10327 |
تاریخ انتشار : 19 آوریل 2023 - 11:03 | ارسال توسط :
103 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با تجلیل از تعدادی احیاگر و خیر میراث فرهنگی، گفت: زیبایی حلقه مفقوده مرمت شده و با آن خداحافظی کرده‌ایم.

اخبار گردشگری پارسی :

مراسم بزرگداشت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی  سه‌شنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۲ با حضور عزت‌الله ضرغامی ـ وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ علی دارابی ـ قائم مقام وزیر و معاون میراث فرهنگی ـ و جمعی از پیشکسوتان مرمت‌گری  در محل این وزارتخانه برگزار شد.

ضرغامی در این مراسم گفت: شما بزرگانی که اینجا هستید نمایندگان شایسته‌ای از یک جامعه بزرگ و ارزشمندی هستید که خیلی از آن‌ها امروز اینجا حضور ندارند. در حقیقت تجلیل امروز از شما قدردانی و ادای دینی به همه مرمت‌گران و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی است. کار مرمت یک کار متعالی است و عادی نیست. مرمت کار خداست.

او افزود: هر کاری که کاربردی است نیاکان ما آن کار را زیبا انجام می‌دادند. امروزه در برخی از مواقع با زیبایی در بعضی از کارها و آثار خداحافظی کرده‌ایم. در حقیقت زیبایی اکنون حلقه مفقوده ماست. در حالی که در خلقت نیز خداوند از زیبایی استفاده کرده و مرمت از همین جنس است.

ضرغامی ادامه داد: در حوزه مرمت یکی از موضوعاتی که باید به آن توجه بیشتری کرد اهمیت به تئوری است. مرمت برای خود دارای آداب و رسوم و آیین است و در دل خود آیین ویژه ای دارد. میراث ناملموس ما در دل مرمت قرار گرفته و به طور مثال برخی از مرمت‌کاران برای کارهای خود وضو می‌گرفتند. به همین دلیل است که من دست مرمت‌گر گنبد سلطانیه زنجان را بوسیدم.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی همچنین بیان کرد: در قانون شرح وظایف وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی که در دولت بررسی شده و به‌زودی به مجلس ارائه خواهد شد، به موضوع میراث‌فرهنگی توجه جدی شده است.

در ادامه، فاطمه داوری ـ مدیرکل حفظ و احیای بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی گفت: امروز توفیق میزبانی از عزیزانی را داریم که در زمینه حفاظت از میراث‌فرهنگی و بناهای تاریخی کشورمان کارهای ارزنده‌ای انجام دادند و ما مدیون آن‌ها هستیم. روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی فرصت مغتنمی برای جوامع محلی، ملی و بین‌المللی است تا یک گفتمان فرهنگی در این زمینه شکل بگیرد. در سال ۱۴۰۲ این روز به موضوعات تحولات میراث فرهنگی اختصاص دارد. برنامه‌های گسترده‌ای مانند برگزاری نشست‌های تخصصی در نظر گرفته شده است. امروز فرصت مغتنمی برای بازگو کردن ارزش‌های حفاظت میراث‌فرهنگی است تا داشته‌های فرهنگی و تاریخی کشورمان را قدر بدانیم و معرفی کنیم.

داوری افزود: توسعه فرهنگی کشور صرفا می‌تواند برگرفته از منابع فرهنگی و ارزش‌های فرهنگی کشور باشد. بالغ بر ۳۴ هزار اثر ثبت شده در کشور داریم که تلاش‌های مختلفی برای حفاظت از این آثار تاریخی انجام شده است.

عباس کلانتری خلیل‌آباد ـ رئیس دانشگاه یزد ـ نیز کارکرد حضور دانشگاه در حوزه میراث‌فرهنگی را تشریح کرد و افزود: بافت تاریخی یزد ثبت جهانی شده است و حفاظت آن از اهمیت زیادی برخوردار است. هر سال تعداد زیادی از خانه‌های تاریخی که در این بافت قرار دارند توسط خیران، فعالان و اداره‌کل میراث‌فرهنگی مرمت می‌شود.

او اضافه کرد: متون علمی ما متون ترجمه‌ای است و باید از دانش بومی در حفاظت از بافت تاریخی استفاده کنیم و ارزش‌های معماری ایرانی‌اسلامی را حفظ کنیم.  امروز فارغ‌التحصیلان دانشگاه معماری یزد در عرصه‌های ملی و بین‌المللی خوش درخشیدند. حضور دانشکده معماری در بافت تاریخی یزد موجب پویایی این بافت تاریخی شده است.

باران بسیاری از دهنه‌های بازار اصفهان را از بین برد

همچنین محمدعلی ایزدخواستی ـ مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان ـ در این مراسم گفت: در یک‌سال گذشته در اصفهان، همدوشی بین مدیریت شهری و میراث‌فرهنگی شکل گرفته است. رویکردمان در مدیریت شهری، حفاظت از پهنه‌های تاریخی است باید به این نتیجه برسیم مرمت تک بنا تنها موجب حفاظت نمی‌شود، بلکه باید بناها و بافت تاریخی پیرامون آن مورد حفاظت قرار بگیرد.

او افزود: با کمک اداره‌کل میراث‌فرهنگی اصفهان یک پهنه تاریخی ـ فرهنگی مربوط به دوره سلاجقه که در پیرامون مسجد جامع اصفهان قرار دارد و به شدت آسیب دیده را برای حفظ و احیا در نظر گرفتیم تا سرمایه‌گذاران بخش خصوصی را به سرمایه‌گذاری در این بخش ترغیب کنیم.  بازخوانی اصفهان انتهای قرن گذشته در دستور کارمان قرار دارد با توجه به بارندگی‌هایی که طی این مدت اتفاق افتاده بود بسیاری از دهنه‌های بازار از بین رفته بود به همین منظور در سال گذشته بیش از ۱۰۰ دهنه بازار را که به طور کامل از بین‌رفته بود، احیا کردیم. امسال نیز احیای بیش از ۲۰۰ دهنه بازار در دستور کار قرار دارد.

مدیرعامل سازمان نوسازی و بهسازی شهرداری اصفهان تأکید کرد: برگزاری این نشست‌ها موجب رسیدن به ادبیات مشترک می‌شود. به وزارت کشور پیشنهاد دادیم تا مجمع شهرهای تاریخی را برای ایجاد تفکر مشترک در حفاطت بافت‌های تاریخی تشکیل دهیم.

قیصر هاشمی‌ خیر میراث‌فرهنگی از استان ایلام و حسن کوثری پیشکسوت مرمت میراث‌فرهنگی از نیشابور درباره مرمت آثار تاریخی توضیحاتی ارائه کردند.

تجلیل از ۱۴ کنشگر و فعال میراث‌فرهنگی

در ادامه این مراسم که به مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی برگزار شد، از ۱۴ نفر از کنشگران و فعالان حوزه میراث‌فرهنگی کشور تجلیل شد.

در بخش استادکاران سنتی بناهای تاریخی از محمد مولی‌زاده از استان آذربایجان شرقی، علی‌اکبر توسلی نوشآبادی از اصفهان، حسن کوثری از خراسان رضوی و معمار قادری از استان یزد،  در بخش منتخب خیرین و اهدا کنندگان بناهای تاریخی از برادران هاشمی (قیصر و شاهرخ) از استان ایلام، محمدرضا توکلی مدیرعامل کارخانه سیمان زاوه، مهدی زاهدی و خانواده نبی‌پور از استان خراسان رضوی،  در بخش منتخب پروژه‌های خلاق و عام‌المنفعه از حسن رسولیان ـ رئیس دانشگاه یزد،  در بخش منتخب مقامات محلی فعال نیز از محمد علی ایزدخواستی از اصفهان و محمد خانچی از خوزستان و همچنین در بخش اجرای مسؤولیت اجتماعی از ایمان عتیقی ـ مدیر عامل شرکت گلگهر سیرجان قدردانی شد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10327 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید