جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 10127 |
تاریخ انتشار : 28 فوریه 2023 - 11:38 | ارسال توسط :
72 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

محور گردشگری جیرفت-دلفارد-درب بهشت به طول ۹۰ کیلومتر با جاذبه‌های تمام عیار آماده پذیرایی از گردشگران و مسافران نوروزی است.

اخبار گردشگری پارسی:

دره دلفارد در شهرستان جیرفت که به دلیل دارا بودن آب و هوای معتدل و دلپذیر به دره مدیترانه ای معروف است به طول بیش از ۴۰ کیلومتر و به موازات رودخانه ای کشیده شده که این شط دلفارد را  به دو نیمه و به قول محلی ها به  این طرف رودخانه و آن طرف رودخانه تقسیم کرده و این همزیستی  زیبایی خیره کننده ای به منطقه داده است.

پوشش گیاهی متنوع در این اقلیم، شگفت انگیز است آنچنان که انواع درختان سردسیری مانند گردو، زردآلو، هلو و … در کنار درختان گرمسیری مانند انواع مرکبات و خرما دیده می‌شود.

دهستان دلفارد که روستای هدف گردشگری است، همه ساله پذیرای گردشگران زیادی است که در کوچه باغ های زیبای آن که درختان سر به فلک‌ کشیده منظره زیبایی به آن بخشیده اند، به گشت و گذار می پردازند و همچنین به دیدن جنگل انارشیطان دلفارد که یکی از معدود رویشگاه های کشور است، می روند و یا آبشار گُلما، آبشار معروف دلفارد را مقصد طبیعت گردی خود قرار میدهند  و در سایه سار چنارهای کهنسال این منطقه گردشگری ساعت ها و یا روزها و هفته ها اطراق می کنند.

اما توصیف این همه زیبایی

کمال الدین ضیاکمالی نماینده اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در جنوب استان کرمان طول محور گردشگری جیرفت-دلفارد-درب بهشت را ۹۰ کیلو متر اعلام کرد که با جاذبه ها و چشم انداز های طبیعی، چهار فصل سال ظرفیت پذیرش گردشگران را دارد و گفت: این محور زیبا از جیرفت و دشت شنی شروع می شود که همین دشت شنی ظرفیت ثبت ملی را دارد، زیرا علاوه بر اینکه مورد استقبال مردم قرارا دارد، با توجه به وجود شن سفید در دنیا بی نظیر است..

وی  وجود جنگل گُلپرکی یا انار شیطان را  در ابتدای محور گردشگری جیرفت-دلفارد – درب بهشت از چشم انداز هایی برشمرد که همواره مورد توجه قرار گرفته و اظهار کرد: این جاذبه طبیعی بیشترین تراکم را دارد که در کناره جاده قرار گرفته و کمتر کسی پیدا می شود که در کنار این طبیعت دقایقی توقف نداشته باشد.

روایتی دلنشین از زیبایی‌های محور گردشگری جیرفت-دره مدیترانه‌ای - درب بهشت‌

ضیاکمالی ورود به رودخانه دلفارد را با گذر از پُل کُلدان عنوان کرد و افزود: در این نقطه ۲۸ کیلومتر از جیرفت خارج می شویم که با صدای گذر آب  و بوی مطبوع بهار مرکبات به طبیعتی دیگر پای می گذاریم که همزیستی درختان سردسیری و گرمسیری در فاصله چند متری  و بعضا شاخه در شاخه برای توریست های خارجی خیلی جذاب بوده است لذا گردشگری با این همه تنوع باید با زیرساخت های رفاهی متناسب باشد.

وی دو طرف مسیر منتهی به درب بهشت را در فصل زمستان، بهار و تابستان یکپارچه سرسبز عنوان کرد و گفت: از ۳۵ کیلومتری محور گردشگری دیگر درختان مرکبات یافت نمی شوند در حالی قبل از این مسافت درختان انگور، انار، پرتقال و نخل را در یک محدوده می توانید ببینید و لذت ببرید که قابل پرورش و بارور هستند.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری استان کرمان دره دلفارد را مهد آبشارهای همیشه خروشان دانست و گفت: در فاصله ۴۰ کیلومتری، آبشار زیبای دلفارد واقع شده که به گُلمای دخترکُش مشهور است و در همه فصول سال گردشگران و مسافران زیادی از استان های همجوار در سایه سار درختان چنار کهنسال به خُنکای این جاذبه پناه می برند که یکسری زیرساخت ها تامین شده و برای تکمیل و توسعه بیشتر به حمایت های همه جانبه نیاز است و آبشار ده والی ساردو و آبشار زوُرک نیز بسیار جذاب هستند.

وی از فعالیت ۱۵ اقامتگاه بوم گردی در بخش ساردوئیه و دلفارد خبر داد که تعداد بیشتر آنها در دلفارد هستند و افزود: دلفارد منطقه نمونه گردشگری است که در جنوب کرمان تنها یک مجتمع نمونه گردشگری بنام آرمین وجود دارد که در منطقه دلفارد است و متاسفانه در دوران کرونا به تعطیلی انجامید و تا کنون بازگشایی نشده است.

ضیاکمالی منطقه برفگیر و کاملا زمستانی سربیژن را آغاز دیگری از محور گردشگری مورد بحث عنوان کرد که با گذر از گردنه پُر پیچ و خم  امیرالمؤمنین آغاز می شود و گفت: با عبور از  این مسیر به مرتفع ترین منطقه از سطح دریا می رسیم که برفگیری و سپید پوشی کامل را تجربه می کند و ظرفیت احداث پیست برف بازی و چمن  را دارد و در مجموع این منطقه در چهار فصل جذاب است و بخش اکوتوریسم و کوهنوردی را نیز می توان در این مسیر تجربه کرد.

وی گردنه سربیژن را برخوردار از گردشگری طبیعی و خوراکی دانست و افزود: وقتی از خم آخری جاده می گذریم، گردشگری خوراکی را با پُخت آش محلی، نان محلی یا روغن جوشی و دمنوش ملاحظه می کنیم که باز هم با این همه جذابیت نیاز به ساماندهی فیزیکی دارد که جشنواره های متعدد و متناسب را باید مورد حمایت قرار داد.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی در جنوب استان کرمان به گردشگری سلامت با استفاده از آبگرم های مختلف از جمله آبگرم گور اشاره کرد.

وی آخرین مقصد در محور گردشگری جیرفت – دلفارد را درب بهشت یا همان گردشگری مذهبی عنوان کرد و افزود: درب بهشت با مزیت های مذهبی و آب و هوای مناسب در فصل تابستان میزبان گردشگران زیادی است که وجود بارگاه امام زاده سلطان سید احمد نیز در ایام نوروز و فصل زمستان نیز جاذبه دیگری برای گردشگری مذهبی است.

این کارشناس حوزه گردشگری درب بهشت را شهر بدون استفاده از وسایل سرمایشی در فصل تابستان اعلام کرد و گفت: مشاهده می شود در مناطق سردسیر در فصل تابستان حداقل از پنکه و یا  کولر استفاده می شود، در حالی که درب بهشت شهر بدون کولر است و این مزیت درب بهشت را به مثابه نگین گردشگری جنوب کرمان معرفی کرده است.

وی به قله های مرتفع و جذاب نشانه بحرآسمان، چهل مرد دلفارد و … نیز اشاره کرد که گروه های مختلف کوهنوردی از سراسر کشور به آنها صعود کردند و افزود: آبشار زوُرک، ده والی و … قله های مرتفع با پوشش گیاهی و گیاهان دارویی هر ساله میزبان گروه های خانوادگی، کوهنوردی و طبیعت گرد است.

نماینده اداره کل میراث فرهنگی استان در جنوب کرمان در نهایت رونق گردشگری را به عنوان بازوی کم هزینه و پُردرآمد جامعه محلی، مستلزم حمایت همه جانبه دستگاه های اجرایی دانست که با ترغیب مردم برای سرمایه گذاری شاهد فراهم کردن زیرساخت های اقامتی و پذیرایی بیشتر  خواهیم بود.

محور جیرفت_دلفارد – درب بهشت نگین گردشگری

عباسعلی مسلمی بخشدار ساردوئیه در گفت گو با ایسنا از آمادگی لازم برای میزبانی از گردشگران نوروزی خبر داد و گفت: بخش زیبای ساردوئیه از توابع شهرستان جیرفت با  جذابیت های متنوع گردشگری، کشاورزی، معدنی و زیارتی آماده استقبال از میهمانان نوروزی است .

وی از وجود اقلیم های متفاوت آب و هوایی تحت تاثیر توپوگرافی و آب و هوای خاص منطقه تنوع زیستی گیاهی و جانوری سخن به میان آورد و افزود: دیدن روستاهای زیبا با طبیعتی ناب موجی از شادابی و نشاط را در دل گردشگران و رهگذران ایجاد می کند و دره مدیترانه ای دلفارد جنوب استان را به افق های دور از دسترس پیوند می دهد و از طرفی صخره های آسمان سای کوه نشانه بهرآسمان و دیگر قله هایی که وجود دارند، همواره میزبان دوستداران طبیعت هستند.

مسلمی همچنین با اشاره به چشم اندازهای زیبای روستاهای سه دهستان ساردوئیه، دلفارد، گور، منطقه رمون و باغستان ها و طبیعت ناب رشته کوه های ارتفاعات ساردو ئیه افزود: این ظرفیت های طبیعت بکر را به نمایش گذاشته اند .

بخشدار ساردوئیه منطقه سربیژن را مرتفع ترین بام مسکونی با ارتفاع بیش از ۳۷۰۰ متر از سطح دریا عنوان کرد و گفت: پوشش درختان اُورس و چنار کهنسال، چشمه آبگرم در منطقه دیمندوگویگان، سراب، ریکو و چمن زارهای زیبا، روستاهای زیبای دهستان گور با وجود چشمه سارهای مختلف آماده پذیرش مهمانان نوروزی هستند.

وی به سیاه چادرهای عشایر نیز اشاره کرد که دامداران با مواد لبنی طبیعی و سنتی مانند شیر و دوغ و روغن حیوانی، گردشگران بومی و غیر بومی را مجذوب این منطقه کرده اند.

بخشدار ساردوئیه از رفع مشکلات فراروی بخش گردشگری خبر داد و افزود: خوشبختانه دولت در مدت فعالیت خود با نگاه توسعه ای مبحث گردشگری را دنبال کرده است  و هم اکنون نیز با اقدامات ارزشمند، این بخش مهیای پذیرایی از مهمانان نوروزی و گردشگران است و حمایت از سرمایه گذاران بخش خصوصی و تسهیل امور در دستور کار  قرار دارد.

مسلمی ظرفیت های صنایع دستی، کشاورزی و دامی این منطقه را نیز یادآور شد.

برنامه‌های ایام نوروز متناسب با ماه رمضان

احمد بلندنظر فرماندار جیرفت نیز در گفت‌وگو با ایسنا از تشکیل  اولین جلسه ستاد خدمات سفرهای نوروزی خبرداد و گفت: باید با توجه به شرایط متفاوت امسال و تقارن نوروز ۱۴۰۲ با ماه مبارک رمضان آمادگی‌های لازم برای ورود گردشگران به شهرستان فراهم شود.

وی هدف از تشکیل کمیته‌های تخصصی را در راستای ارائه خدمات بهتر به مسافران و گردشگران دانست و افزود: کمیته حمل و نقل، خدمات امداد و نجات، خدمات انتظامی، کمیته هماهنگی امور شهرداری‌ها و دهیاری‌ها، اسکان، نظارت و آمار، تنظیم بازار و خدمات رفاهی، خدمات بهداشتی، سلامت و محیط زیست، اطلاع‌رسانی و تبلیغات، نظارت بر نمازخانه ها و سرویس‌ها و کمپین ۶۰۳۰ برای کاهش تصادفات از جمله کمیته‌های ستاد اجرایی سفرهای نوروزی شهرستان جیرفت هستند.

بلندنظر برگزاری برنامه های ستاد اجرایی خدمات سفر در نوروز ۱۴۰۲ را  متناسب با ماه مبارک رمضان مورد تاکید قرار داد و اظهار کرد: با توجه به تقارن ماه مبارک رمضان با نوروز، لازم است تا اقدامات متناسب با این ماه برای گردشگرانی که به منطقه وارد می‌شوند صورت بگیرد و تمام دستگاه‌های عضو در کمیته‌های مختلف به این موضوع توجه داشته باشند.

فرماندار جیرفت از هماهنگی لازم برای برگزاری آیین‌ها و رسوم مذهبی، برنامه های افطار تا سحر، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، ایجاد محل‌هایی برای اقامه نماز، آماده سازی مساجد، حسینه‌ها، اماکن فرهنگی-مذهبی و … برای گردشگران در ماه رمضان خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در بهار طبیعت و بهار قرآن چنان عمل شود که همگان خاطره خوبی داشته باشند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10127 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید