جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 10324 |
تاریخ انتشار : 19 آوریل 2023 - 10:58 | ارسال توسط :
67 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

در این گزارش از قدیمی‌ترین معبد بودایی ژاپن می‌گوییم، ‌به «معبد مار پَردار» سری می‌زنیم و در پایان پس از نگاهی به «شائولین» و معبد هرمی مایاها به ویرانه‌ی نبطی‌ها در اردن می‌رسیم.

اخبار گردشگری پارسی :

به نقل از لایوساینس، ‌ مردم جهان باستان در سراسر کره زمین معابدی را برای پرستش بنا کردند. درحالی که برخی از این بناها با گذشت زمان ویران شده‌اند، تعدادی از آن‌ها همچنان باقی مانده‌اند و شمار اندکی همچنان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

پیش‌تر تعدادی از مشهورترین این معابد معرفی شد که در ادامه با برخی دیگر از قابل‌توجه‌ترین نمونه‌های معبدهای باستانی نقاط مختلف جهان آشنا می‌شوید:

«معبد مار پَردار»

درباره این معابد شنیده اید؟

«معبد مار پَردار» که با نام «Quetzalcóatl» هم شناخته می‌شود در شهر باستانی «تئوتیئواکان» واقع در مکزیک قرار دارد. گمان می‌رود ساخت این بنای هرمی‌شکل که شش پله یا طبقه دارد، در قرن سوم میلادی تکمیل شده باشد. این بنا نقش برجسته‌های تصویرگر «کوئتزالکواتل»، ‌ایزد آزتک‌ها به شکل مار بالدار و «تلالوک» ایزد توفان را شامل می‌شود. تعدادی معبد بزرگ و چند بنای مذهبی دیگر نیز در کنار این معبد ساخته شده‌اند.

«معبد گانگوجی»

درباره این معابد شنیده اید؟

«معبد گانگوجی» که در شهر «نارا» و در شرق «اوساکا» ‌واقع شده است، ‌یک بنای ۱۳۰۰ ساله است که احتمالا قدیمی‌ترین معبد بودایی ژاپن نیز محسوب می‌شود. «سوگا نو اوماکو» رئیس خاندان «سوگا» ‌دستور ساخت این معبد را در قرن هفتم میلادی صادر کرد. این معبد در طول زمان بارهای بازسازی و دست‌خوش تغییراتی شده است.

«زیگورات اور»

درباره این معابد شنیده اید؟

«زیگورات اور» ‌برای «نانا» ‌(Nanna)، ایزد ماه بین‌النهرین شاخته شد و در عراق امروزی واقع شده است. این بنا ۳۰ متر ارتفاع دارد و مردم برای اجرای مراسم تشریفاتی می‌توانستند به کمک مجموعه‌ای از پله‌ها به بخش بالایی بنا دسترسی داشته باشند. این بنا که بیش از چهار هزار سال قدمت دارد، ‌زمانی ساخته شد که «اور» مرکز یک پادشاهی بزرگ در این منطقه بود. «زیگورات اور» نیز در طول تاریخ چندین‌بار بازسازی شده است.

«مهرابه لندن»

درباره این معابد شنیده اید؟

این بنا برای «مهر» یا «میترا»، ایزد نور در قرن سوم میلادی ساخته شد. قدمت این بنا به زمانی بازمی‌گردد که امپراتوری روم بر انگلستان امروزی حکومت می‌کرد. آیین «مهرپرستی» یا «میترائیسم» ‌احتمالا در سرزمین ایران شکل گرفته است، اما در امپراتوری روم به‌ویژه در بین سربازان محبوبیت داشت. «مهرابه» ها در سراسر امپراتوری روم و گاهی اوقات در نزدیکی محل تجمع سربازان ساخته می‌شدند.

«معبد شائولین»

درباره این معابد شنیده اید؟

معبد شائولین که در «دنگ فنگ»، شهری در چین واقع شده است، معبد بودایی است که قدمت آن به ۱۵۰۰ سال می‌رسد و در گذر زمان بارها بازسازی شده است. این معبد در نزدیکی «کوه سونگ» ساخته شده است که از عصر باستان برای بودایی‌ها به عنوان یک مکان مقدس شناخته می‌شد. امروزه معبد شائولین بیشتر برای راهبان آن شناخته می‌شود که از مهارت‌های خاصی برخوردارند. این معبد منشأ هنرهای رزمی چینی (کونگ فو) است.

«معبد اول تیکال»

درباره این معابد شنیده اید؟

معبد اول تیکال که با نام «معبد پلنگ عظیم» هم شناخته می‌شود، هرم مایاها است که با ۹ طبقه یا پله در حوالی ۷۳۰ میلادی ساخته شده است و در «گواتمالا» کنونی واقع شده است و ۴۴ متر ارتفاع دارد. پلکانی در این ساختمان مستقیما به بالای هرم و اتاقی منتهی می‌شود که تصاویری از فرمانروایی به نام «Jasaw Kaan K’awil» در آن وجود دارد.

با این‌که امروزه از این بنا به عنوان معبد یاد می‌شود، اما از این ساختمان برای خاکسپاری افراد سلطنتی نیز استفاده شد. باستان‌شناسان در سال ۱۹۵۹، اتاق دفن «K’awil» را به همراه تعدادی شیء تاریخی درون این هرم کشف کردند.

«معبد آپولون» ‌

درباره این معابد شنیده اید؟

«معبد آپولون» ‌در «دلفی» کشور یونان واقع شده است و «پیتیا» در همین مکان پیشگویی می‌کرد. «آپولون» یکی از ایزدان یونان بود که پیشگویی یکی از ویژگی‌های او به شمار می‌رفت. مردم از سراسر یونان و سایر نقاط جهان باستان به همراه پیشکش به این معبد می‌آمدند تا پیشگو از اتفاقات آینده برایشان بگوید. قدمت این معبد به بیش از ۲۶۰۰ سال می‌رسد.

«بوروبودور»

درباره این معابد شنیده اید؟

مجموعه معبد بوروبودور که حدود ۱۲۰۰ سال پیش ساخته شده است در جزیره «جاوه» کشور اندونزی واقع شده است. معبد اصلی «بوروبودور» تاحدی شبیه به هرم است. از جمله عناصر تزئینی این معبد به ۷۱ سکو می‌توان اشاره کرد که روی هر کدام از آن‌ها مجسمه‌ای از «بودا» قرار دارد. این معبد در قرن پانزدهم رها شد، اما در قرن نوزدهم میلادی کشف و در قرن بیستم میلادی مرمت شد.

«کالاساسایا»

درباره این معابد شنیده اید؟

«کالاساسایا» در شهر باستانی «تیاهواناکو» و در کشور «بولیوی» ‌واقع شده است و قدمت آن به حدود دو هزار سال قبل می‌رسد. این معبد مستطیلی‌شکل دروازه بزرگی دارد که امروزه به عنوان «دروازه خورشید» شناخته می‌شود. تعدادی سنگ عظیم حکاکی‌شده نیز در این معبد قرار دارد که برخی از آن‌ها ایزدهای باستانی را به تصویر می‌کشند. به گفته «یونسکو» این بنا علاوه‌بر این که کاربرد مذهبی داشت به عنوان رصدخانه نجومی نیز مورد استفاده قرار می‌گرفت.

«معبد عظیم»

درباره این معابد شنیده اید؟

این ویرانه که امروزه با نام «معبد عظیم» شناخته می‌شود، ‌در شهر باستانی «پترا» ‌واقع در جنوب اردن ساخته شده است. نبطی‌ها این بنا را حدود ۲۰۰۰ سال پیش و در زمانی ساختند که «پترا» یک مرکز تجاری پررونق بود.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10324 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید