سه شنبه, ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-23
کد خبر: 10414 |
تاریخ انتشار : 01 می 2023 - 12:14 | ارسال توسط :
144 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

معاون میراث‌ فرهنگی مازندران از کاوش در دو محوطه تاریخی این استان به منظور تعیین حریم خبر داد و گفت: در مازندران اولویت با تعیین حریم محوطه‌های باستانی است؛ چراکه حریم محوطه‌های باستانی این استان روز به روز مورد تعرض قرار می‌گیرد و یک روز معطلی هم برای آن زیاد است.

سمسکنده، مازندران

معاون میراث‌ فرهنگی مازندران از کاوش در دو محوطه تاریخی این استان به منظور تعیین حریم خبر داد و گفت: در مازندران اولویت با تعیین حریم محوطه‌های باستانی است؛ چراکه حریم محوطه‌های باستانی این استان روز به روز مورد تعرض قرار می‌گیرد و یک روز معطلی هم برای آن زیاد است.

مهدی عابدینی با بیان این‌که اولویت کارهای پژوهشی و باستان‌شناسی را بر مبنای بررسی و شناسایی آثار و تعیین حریم آن‌ها قرار داده‌ایم، به ایسنا گفت: بودجه‌ای را که در این حوزه از قبل مصوب شده بود، برای تعیین حریم در نظر گرفتیم. به هر حال یک محوطه باستانی ممکن است پنج‌هزار سال قدمت داشته باشد و اگر یکی دو سال دیرتر کاوش شود مشکلی به وجود نمی‌آید، اما معطلی در تعیین حریم با توجه به ساخت‌وساز و ویلاسازی‌هایی که در مازندران اتفاق می‌افتد و حریم محوطه باستانی روز به روز مورد تعرض قرار می‌گیرد، یک روز هم زیاد است.

او اضافه کرد: در حال حاضر مجوز تعیین حریم «تپه سمسکنده» آمده است و از این هفته کاوش‌های آن شروع می‌شود. محوطه «آفله‌ سی» نیز محوطه دیگری است که در حال کاوش برای تعیین حریم است. همچنین پرونده تعیین حریم تپه «کافر کتی» در بابلسر و یک تپه تاریخی در بهشهر را از سال گذشته آماده کردیم که جلسه شورای حریم تشکیل نشد و امسال منتظر تصویب آن‌ها هستیم.

عابدینی افزود: در طول سال هم قصد داریم چند محوطه مانند محوطه چشمه‌های باداب سور را برای تعیین حریم کاوش کنیم. برنامه‌های کاوش باستان‌شناسی استان مازندران هم شامل آتشکده ارفع‌ده سوادکوه و محوطه تاریخی ولم در بهشر است. یک بررسی باستان‌شناسی زیر آب در سواحل دریای خزر داریم که یک مرحله آن سال گذشته انجام شد و مرحله بعدی هم امسال انجام می‌شود. همچنین برنامه بررسی دخمه‌های «کافرکلی» جاده هراز را داریم.

معاون میراث‌فرهنگی مازندران همچنین درباره وضعیت مرمت آثار تاریخی این استان گفت: اولویت‌ میراث‌فرهنگی مازندران در حوزه مرمت با پروژه‌های نیمه‌کاره است. با این حال بودجه‌ای به ما دادند که کفاف این پروژه‌های نیمه‌کاره را هم نمی‌دهد. بودجه ما در حوزه مرمت حدود دو میلیارد تومان است، البته وضعیت بقیه استان‌ها هم به همین شکل است و فقط یک استان بیش از نیمی از بودجه مرمتی کشور را دریافت کرده است.

عابدینی افزود: قلعه مارکو، بقعه مشهد سرا در شهرستان بابل، سراوان در ساری، عباس‌آباد در بهشر، پل سفید در سواد کوه، غار اسپهبد خورشید و برج رِسکِت در ساری نمونه‌هایی از پروژه‌های مرمتی ما هستند.

معاون میراث‌فرهنگی مازندران با اشاره به این‌که هر سال حدود ۲۰ پرونده در حوزه غیرمنقول را به ثبت می‌رساندیم، افزود: تاکنون ۹۰ پرونده را برای ثبت آماده کرده‌ایم. پنجم و ششم خرداد ماه قرار است که مدیرکل ثبت وزارتخانه میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و اعضای شورای ثبت به استان بیایند تا نزدیک به ۹۰ پرونده ثبتی بررسی شود و آن‌ها را به نتیجه برسانیم. همچنین در حال رایزنی هستیم در اواخر شهریور همین پروژه را برای میراث‌ ناملموس داشته باشیم.

تپه سمسکنده مربوط به هزاره اول قبل از میلاد است و در شهرستان ساری، بخش مرکزی، روستای سمسکنده واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۵ اسفند ۱۳۷۹ با شمارهٔ ثبت ۳۶۶۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10414 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید