پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 10510 |
تاریخ انتشار : 07 می 2023 - 16:25 | ارسال توسط :
112 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

تفلیس پایتخت گرجستان و بزرگترین شهر این کشور است که در سواحل رودخانه کورا (کر) با جمعیتی حدود 1.5 میلیون نفر واقع شده است. تفلیس به دلیل موقعیتش در تقاطع اروپا و آسیا و نزدیکی به جاده ابریشم، در طول تاریخ محل مناقشه قدرت‌های مختلف جهانی بوده است.

اخبارگردشگری پارسی:

موقعیت این شهر، آن را به یک مسیر ترانزیتی مهم برای پروژه های انرژی و تجارت تبدیل کرده است. تاریخ تفلیس در معماری آن منعکس شده که ترکیبی از ساختارهای قرون وسطایی، نئوکلاسیک، هنرهای زیبا، هنر نو، استالینی و مدرن است. گرجستان از کشورهایی است که در منطقه‌ اوراسیایی (آسیا و اروپا) قرار دارد. گرجستان از شرق و جنوب شرق با آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، از جنوب غرب با ترکیه، از غرب با دریای سیاه و از شمال با روسیه همسایه است. مردم بومی گرجستان مسیحی ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند. گرجی‌ها به زبان گرجی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان نیز هست و واحد پول گرجستان لاری نامیده می‌شود.

شهر تفلیس گرجستان از دیرباز به عروس شهرهای قفقاز شهرت داشته است. وجود پارک‌هایی بی‌نظیر و ‌رودخانه متکواری که از وسط شهر تفلیس عبور می‌کند، چشم اندازهای کم‌نظیری در این شهر پدید آورده است. دریاچه‌هایی با ‌قابلیت شنا و قایق سواری در شهر تفلیس وجود دارد که گرجستانی‌ها به دلیل وسعت زیاد یکی از آن‌ها، آن‌ را دریا می‌نامند. پارک آبی و از ‌همه مهم‌تر مجسمه‌های هنری، تفلیس را تبدیل به موزه‌ای روباز کرده‌اند. ‌وجود همین جاذبه‌های کم‌نظیر باعث شده است برگزاری تورهای تفلیس نیز رونق خوبی داشته باشد.  به طور کلی تفلیس یکی از زیباترین شهرهای گرجستان محسوب می‌شود و هم از نظر آب و هوایی، هم از نظر جاذبه‌های طبیعی و فرهنگی حرف‌های بسیاری برای گفتن دارد.

 

گُرجِستان (به گرجی: საქართველო، ساکارْتْوِلُ)، کشوری واقع در قفقاز جنوبی است که از غرب با دریای سیاه، از شمال با روسیه، از جنوب شرق به جمهوری آذربایجان و از جنوب با ترکیه و ارمنستان هم‌مرز است. پایتخت آن، شهر تفلیس است. مساحت گرجستان ۶۹٬۷۰۰ کیلومتر مربع (۲۶٬۹۱۱ مایل مربع) و جمعیت آن در ژانویه سال ۲۰۲۱ بیش از ۴ میلیون نفر بوده‌است. گرجستان یک جمهوری متمرکز نیمه‌ریاستی است و حکومت آن از طریق دموکراسی نیابتی انتخاب می‌شود.

گرجستان یکی از کشورهایی است که در هر دو قارهٔ اروپا و آسیا قرار داشته و یکی از اهداف مقامات سیاسی این کشور، عضویت در اتحادیه اروپا و ناتو است؛ که گرجستان در حال حاضر عضو ناظر در اتحادیه اروپا و ناتو می‌باشد.

مردم بومی گرجستان، مردم گرجی مسیحی ارتدکس و پیرو کلیسای ارتدکس گرجی هستند. گرجی‌ها به زبان گرجی کارتولی سخن می‌گویند که زبان رسمی کشور گرجستان است و با الفبای گرجی نوشته می‌شود که یکی از چهارده الفبای موجود در جهان می‌باشد.

گرجستان در زمان باستان با نام ایبریا شناخته می‌شده‌است و امروزه در اکثر زبان‌ها با اشکال گوناگون واژهٔ یونانی “گِئُرْگیا” (Georgia به معنای کشاورزی) شناخته می‌شود.

از زمان بنیان پادشاهی گرجستان باستان یا همان ایبریا توسط پارناواز یکم در سدهٔ چهارم پیش از میلاد تا زمان حمله مغول به گرجستان در سدهٔ ۱۳ میلادی، دورهٔ صلح و آرامش در تاریخ گرجستان است و از حمله مغول به بعد، گرجستان تاریخی پر فراز و نشیب را با ایستادگی در برابر حملات ایرانیان، عثمانی‌ها و روس‌ها گذرانده که واپسین مورد آن حملهٔ روسیه به گرجستان در سال ۲۰۰۸ میلادی است.

«تفلیس» پایتخت کشور گرجستان

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10510 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید