پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 9437 |
تاریخ انتشار : 25 اکتبر 2022 - 14:01 | ارسال توسط :
136 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

معاون میراث فرهنگی استان قم گفت: صلاح نیست تعیین حریم و عرصه به استان‌ها تفویض اختیار شود.

اخبار گردشگری پارسی :

به دنبال اظهارات اخیر رییس‌جمهور درباره اهمیت و حساسیت تعیین حریم آثار تاریخی با تاکید بر این‌که اختلالی در کسب وکار و معاش مردم ایجاد نکند؛ عمار کاووسی ـ معاون میراث فرهنگی استان قم ـ  وضعیت تعیین حریم و عرصه آثار تاریخی این استان را تشریح کرد و افزود: در استان قم اگر مشکل بافت تاریخی در داخل شهر حل شود دیگر نیاز به تعیین حریم برای آثار تاریخی نداریم. در خارج شهر هم آثاری که در معرض تعرض هستند، تعیین حریم شده‌اند و در حال حاضر اثری نداریم که نیازمند تعیین فوری حریم باشد.

او با بیان این‌که از ۳۵۰ اثر ثبت‌شده در استان قم حدود ۶۰ تا ۷۰ اثر تعیین عرصه و حریم شده‌اند، گفت: تعیین حریمِ دیگر آثار تاریخی قم از برنامه‌های ما در سال‌های آینده است و همچنین پرونده تعیین حریم برخی از آثار در سال‌های گذشته آماده شده است که به دلیل برخی اشکالات هنوز ابلاغ نشده است و در تلاشیم این اشکالات را رفع کنیم. کاروانسراهای «کوه‌نمک»، «دیرگچین» و «طرلاب»، از جمله آثاری هستند که پرونده‌های تعیین حریم آن‌ها آماده است و با رفع اشکالات ابلاغ خواهند شد.

معاون میراث فرهنگی قم همچنین بیان کرد:‌ خوشبختانه تاکنون در استان قم اثری که حریم آن چالش‌برانگیز و نیازمند اصلاح باشد، نداشتیم.

کاووسی درباره چالش‌های تعیین حریم و عرصه آثار اظهار کرد: تعیین حریم و عرصه هر اثر تاریخی و فرهنگی بر اساس فرمت‌هایی مشخص و میزان اعتباراتی که داریم، انجام می‌شود، اما مهم‌ترین چالش در این حوزه کمبود اعتبارات است.

او در پاسخ به این سوال که آیا در استان قم تاکنون چالشی با مردم و دستگاه‌های دولتی در تعیین حریم و عرصه آثار تاریخی نداشته‌اند، گفت: ضوابط حریم وقتی مصوب شود لازم‌الاجراست و دستگاه‌های دیگر استانی نمی‌توانند به آن معترض باشند یا خلاف آن عمل کنند.

معاون اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قم همچنین بیان کرد: به نظر من اصلا صلاح نیست تعیین حریم و عرصه به ادارات کل استان‌ها تفویض اختیار شود؛ چراکه ممکن است فشارهایی از سوی بخش دولتی و خصوصی به آن‌ها وارد شود و از مواضع خود کوتاه بیایند.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9437 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید