پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 8148 |
تاریخ انتشار : 11 ژانویه 2022 - 10:48 | ارسال توسط :
104 بازدید
0
4
ارسال به دوستان
پ

باستان‌شناسان در محوطه تپه گوهره بیستون آثار و شواهد معماری همچون دیوارهای سنگی، خشتی و سنگ‌فرشی منسوب به دوره احتمالا سلوکی و اشکانی کشف کردند.

اخبار گردشگری پارسی :

تصاویری از کشف جدید در بیستون

پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری تصاویری را از این کشف تازه منتشر و به نقل از رامین چهری ـ سرپرست هیأت باستان‌شناسی تپه گوهره بیستون ـ اعلام کرد: نتیجه کاوش در این محوطه، کشف آثار و شواهد معماری مانند دیوارهای سنگی و خشتی و سنگ‌فرشی از سه فاز مختلف زمانی احتمالا سلوکی، اوایل اشکانی و اواسط تا اواخر اشکانی است. البته در حدود دوران میانه اسلامی یک قبرستان روی محوطه شکل می‌گیرد که به لایه‌های معماری فاز متأخر اشکانی آسیب وارد کرده است.

آثاری از کوره ذوب احتمالا شیشه، چند ظرف سفالی سالم، قطعاتی از آثار مفرغی و آهن، سفال‌های شاخص کلینکی منقوش و لعابدار به همراه سردوک‌ها، شیشه و مهره‌ها از دیگر یافته‌های این کاوش است که این باستان‌شناس در این‌باره گفت: وجود استقرار عصر آهن موجب کشف سفال‌های شاخص و ابزارهای سنگی از این دوره شده است.

تپه گوهره در روستایی به همین نام واقع شده که حدود چهار کیلومتر از آثار شاخص بیستون (کرمانشاه) فاصله دارد و راه شاهی بر این منطقه مهم اشراف دارد. این محوطه در سال ۱۳۹۳ برای نخستین بار توسط رامین چهری کاوش شده است. تپه گوهره که روی یک محوطه از دوران آهن شکل گرفته، جدا از شرایط سیاسی جغرافیایی خاصی که دارد، دارای سفال‌های شاخص از دوره‌های سلوکی و اشکانی بوده و همچنین شواهدی از معماری در آن دیده می‌شود.

تصاویری از کشف جدید در بیستون

آثار و شواهدی که باستان‌شناسان از تپه گوهره بیستون یافته‌اند گواه از یک محوطه مهم در منطقه «بگستانه» دوران تاریخی نیز دارد. دکتر مهدی رهبر ـ باستان‌شناس برجسته ـ سال‌ها پیش درباره این شهر گفته بود: شهر تاریخیِ اسرارآمیز «بگستانه» یا همان «بغستانه» در دامنه پارتی دشت بیستون واقع است. واژه «بگستانه»، یک واژه یونانی است و به زبان فارسی همان بغستانه، یعنی جایگاه خدایان است. در متون تاریخی کهن آمده است که شهری به این نام و مربوط به دوران اشکانیان وجود دارد. دوران اشکانیان بیش از ۵۰۰ سال در ایران حکومت کرده‌اند، اما بیش از چند اثر از این دوران چیز دیگری نه در ایران و نه در خارج از ایران به جای نمانده است، به گونه‌ای که حتی فردوسی هم در خصوص سلسله اشکانیان سروده است «از اشکانیان جز نامی نشنیده‌ام».

رهبر همچنین تاکید کرده است: برای یافتن هرگونه نشانه‌ای از دوران اشکانیان، نباید هیچ چیزی را سرسری بگیریم.

تصاویری از کشف جدید در بیستون

تصاویری از کشف جدید در بیستون

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 8148 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید