جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 9105 |
تاریخ انتشار : 09 آگوست 2022 - 10:49 | ارسال توسط :
49 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد، یکی از آثار فاخر کشور است که ویژگی‌های منحصر به‌فرد و خاص خود را دارد.

اخبار گردشگری پارسی :

علیرضا ایزدی اظهار کرد: بافت تاریخی و گردشگری نوش‌آباد، یک ظرفیت قوی و مناسب برای توسعه گردشگری شهری است و امیدواریم که مرمت بناهای این شهر، اساس مناسبی برای سرمایه‌گذاری و توسعه گردشگری در استان باشد.

وی تاکید کرد: استان اصفهان خاستگاه بسیاری از آیین‌های مذهبی است و نوش‌آباد به‌عنوان خاستگاه تعزیه ایران زمین متفاوت‌تر و خاص‌تر از سایر نقاط است که آیین خیمه‌کوبی هشتم و خیمه‌برداری یازدهم محرم نمونه آن است.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: با هدف شناسایی فضاهای بیشتری از شهر زیرزمینی نوش‌آباد، تفاهم‌نامه توسعه و اکتشاف این اثر تاریخی با شهرداری نوش‌آباد در چهار صفحه امضا شد که اولویت‌های آن مشخص شده است.

ایزدی تصریح کرد: اولویت‌های طرح شامل کاوش، لایروبی، مرمت، آماده‌سازی و ایمن‌سازی مجموعه قبل از بهره‌برداری است که ظرف مدت سه ماه از زمان عقد تفاهم‌نامه توسط شهرداری نوش‌آباد بوده و احیا نیز بر اساس تنظیم اولویت‌ها و پس از تصویب هیئت راهبردی یا شورای فنی اداره کل خواهد بود.

وی تاکید کرد: تعیین دوره بهره‌برداری متناسب با کاربری مطابق با استانداردهای مربوط شامل تهیه طرح جامع مدیریت بهره برداری توسط شهرداری نوش‌آباد، پس از تصویب در شورای فنی اداره کل و تدوین برنامه اجرایی و راه‌اندازی بهره برداری مطابق با طرح جامع مدیریت خواهد بود.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: بهره‌برداری از بنا نیازمند انجام عملیات تکمیلی مرمت و آماده سازی احیا در اثر است که طرف دوم متعهد به هزینه کرد به شیوه‌ای است که همه فضاهای موضوع قرارداد مورد تایید شورای فنی اداره کل و مطابق طرح مصوب پوشش داده و به بهره برداری برساند.

ایزدی افزود: هزینه‌های عملیات تکمیلی مرمت و آماده‌سازی احیا شامل هزینه‌های مربوط به اداره اوقاف در خصوص ورودی‌های آب انبار، نگهداری و مراقبت از بنا در زمان بهره‌برداری، تجهیزات غیر منصوب و مبلمان بنا و نیروی انسانی مرتبط با بهره برداری نمی‌شود.

وی اظهار کرد: شهرداری نوش آباد، متعهد است نسبت به تهیه طرح مرمت، احیا، برنامه زمان‌بندی کلی و پلان مدیریتی مجموعه اقدام کرده و پس از تصویب و ابلاغ اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان، نسبت به اجرای آن زیر نظر نماینده قانونی تفاهم‌نامه اقدام کند.

مدیرکل میراث فرهنگی استان اصفهان، تصریح کرد: بهره‌برداری از بخش‌های کاوش شده همزمان با عملیات مرمت و آماده‌سازی احیا پس از ارائه برنامه زمان بندی و طرح مدیریت بهره برداری موقت در مدت زمان مشخص توسط شهرداری و با مجوز بهره برداری موقت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان عملی خواهد شد.

وی تاکید کرد: بهره‌برداری از مموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش‌آباد، در ورودی‌های مرکزی و چاله سی بعد از مرمت و حفاظت مجموعه و با دریافت مجوز فروش بلیت از اداره کل موزه‌ها امکان‌پذیر می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان گفت: شهرداری نوش‌آباد، موظف به افتتاح حساب جداگانه برای درآمدهای شهر زیرزمینی این شهر در ازای بهره‌برداری از اثر با استناد به قوانین حفاظت از ابنیه میراث فرهنگی است.

ایزدی افزود: با توجه به ثبت شهرزیرزمینی نوش آباد، در فهرست آثار ملی، شهرداری موظف به هزینه کرد سالانه ۵۰ درصد از درآمد فروش بلیت و برنامه‌های جانبی در این اثر به منظور حفظ و مرمت مجموعه است که از این مبلغ ۵ درصد برای امور فرهنگی هزینه خواهد شد.

وی تاکید کرد: گزارش‌های پیشرفت فیزیکی پروژه و هزینه کردها با پیوست اسناد مثبته پس از تایید پایگاه میراث فرهنگی نوش آباد، برای تصویب نهایی به اداره کل میراث فرهنگی استان ارسال شود.

مشاور وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اصفهان، گفت: در صورت تعیین مدیر یا سرپرست برای مجموعه باستانی شهر زیرزمینی نوش آباد، قبل از صدور حکم باید در کمیته راهبردی مطرح شده و پس از موافقت اداره کل میراث فرهنگی استان اصفهان استعلام شود.

وی تصریح کرد: تعیین عرصه و حریم موضوع تفاهم‌نامه، تشکیل کمیته فنی برای مدیریت برنامه‌های اجرایی مجموعه و ابلاغ ضوابط از جمله تعهدهای وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور در این تفاهم‌نامه است.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اصفهان پس از شرکت در آیین‌های جریده‌برداری و خیمه‌برداری نوش آباد، در حاشیه دیدار با خانواده شهید سنایی، تفاهم‌نامه توسعه مجموعه شهرزیر زمینی را امضا کرد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9105 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید