پنجشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-25
کد خبر: 10346 |
تاریخ انتشار : 25 آوریل 2023 - 11:59 | ارسال توسط :
145 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

یک کارشناس گردشگری گفت: برای اینکه بتوانیم خوراک‌ها و نوشیدنی‌های خود را به جهانیان معرفی کنیم باید در ابتدا غذاهای گوناگون شهر و روستای خود را به خوبی بشناسیم و از تاریخچه و مواد اولیه آن آگاه باشیم تا بتوانیم گردشگران خارجی را نسبت به غذاهای ایرانی آگاه کنیم.

اخبار گردشگری پارسی :

محمد رحیمی‌خوش  در خصوص تاثیر غذاهای محلی در جذب گردشگران اظهار کرد: روند تکامل انسان با کشف آتش همراه بوده که به این وسیله بتواند به طبخ غذا دست پیدا کند. در ۵۰ هزار سال پیش فرآیند طبخ غذا بسیار پیچیده بوده و جامعه‌شناسان نظریه‌های متفاوتی در این زمینه ارائه می‌کردند، اما به طور کلی کشف غذا و رسیدن به طبخ باعث شد که انسان به نوع جدیدی از گونه خود که ادامه نسل ما هستیم، تبدیل شود.

وی با بیان اینکه به تدریج خوراک تحول شگرفی در تکامل بشر ایجاد کرد و انقلاب کشاورزی را به وجود آورد، افزود: انسان برای اینکه به کشاورزی دست پیدا کند گونه‌های وحشی از گندم، جو و ذرت را کشت کرد که ما در حال حاضر گونه‌های اصلاح شده آن‌ها را پرورش و به صورت صنعتی کشت می‌کنیم. در آن دوران انسان مجبور شد برای اینکه بتواند غلات را کشت کند، یک‌جانشین شود و تا قبل از آن به طور مرتب تغییر مکان می‌داد. بنابراین انقلاب کشاورزی سبب شد تا انسان به تحول دست پیدا کند و در جایی مستقر شود.

این استاد گردشگری و هتلداری با اشاره به اینکه خوراک در حدود ۷ تا ۸ هزار سال پیش برای انسان‌ها مقدس شده بود و دلیل شکل‌گیری نخستین تمدن‌های بزرگ شد، عنوان کرد: این موضوع اولین جرقه تنوع غذایی و نوشیدنی را در میان بشر به وجود آورد و مراتب طبقاتی در میان افراد ایجاد شد. زمانی که انسان تمدن را تشکیل داد، غذا تبدیل به تفریح و سرگرمی شد و امروز این تفریح و سرگرمی به اوج خود نیز رسیده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین تفریحات بسیاری از مردم در سراسر جهان رفتن به رستوران، کافی‌شاپ و مراکز پذیرایی است که انواع خوراکی‌ها و نوشیدنی‌ها را سرو می‌کنند، تصریح کرد: یکی از مهمترین اهدافی که صنعت گردشگری در جاذبه‌های خود به کار می‌گیرد، رساندن گردشگر به درک و تجربه جدید با جاذبه‌هایی که در مقصد گردشگری وجود دارد، است.

این کارشناس گردشگری خاطرنشان کرد: براساس تعریف انجمن جهانی سفر و غذا، گردشگری غذا به معنای سفر و چشیدن غذاهایی است که معمولا با هدف برقراری ارتباط با گردشگران آن جاذبه را ایجاد می‌کند. در واقع گردشگری غذا به عنوان گردشگری آشپزی در بعضی از نقاط جهان هم شناسایی شده و هم اینکه گردشگران خارجی به دنبال دستورات طبخ غذا هستند تا آن‌ها را بیاموزند.

رتبه اول تا سوم ایران در حوزه میراث فرهنگی و صنایع‌دستی

وی با بیان اینکه ما در زمینه میراث فرهنگی و صنایع‌دستی رتبه اول تا سوم را در بین کشورها داریم، اظهار کرد: طبق آمار سازمان جهانی جهانگردی، کشور ما جزو ۵ کشور نخست جهان در زمینه جاذبه‌های طبیعی است که وجود اقلیم و آب و هوای متفاوت ایران باعث می‌شود تا در حوزه غذا و نوشیدنی تنوع داشته باشد و جزو ۲۰ کشور اول جهان باشیم.

رحیمی‌خوش عنوان کرد: مهمترین گنجینه‌های به جای مانده از نیاکان و اجداد ما دفینه‌ها و زیرخاکی‌هایی است که جزئی از صنایع‌دستی و میراث فرهنگی ما به شمار می‌روند، همچنین تنوع غذایی که از بین رفته و ما هیچ گونه اهمیتی به این موضوع نمی‌دهیم. قطعا توجه به این موضوع می‌تواند برای جهان بسیار اشتغال‌زا و شهرت‌آفرین باشد.

وی با اشاره به اینکه باید تبلیغ و ترویج در بحث گردشگری خوراک در بازارهای هدف توسط جامعه میزبان صورت گیرد، بیان کرد: مردم یک شهر باید نسبت به غذاها و نوشیدنی‌هایی که در شهرشان طبخ می‌شود آگاه و توانایی بیان دستورالعمل و تاریخچه آن غذا و نوشیدنی را داشته باشند.

این استاد گردشگری و هتلداری خاطرنشان کرد: در بازدید گردشگران از خوراک چندین فاکتور حائز اهمیت است ابتدا عطر، رنگ، رایحه، بو و طعم، ارگانیک بودن مواد اولیه و در نهایت فضاسازی که غذا در آن طبخ می‌شود. ممکن است گفته شود عطر، رایحه و بو یک معنا را می‌دهد اما طی تحقیقاتی که شخصا انجام دادم به این موضوع دست پیدا کردم که هر کدام از این‌ها در هر مرحله از طبخ غذا دارای اهمیت و متفاوت از هم هستند. همچنین گردشگری غذا در کشورهای بزرگ مانند فرانسه، ایتالیا، انگلستان و اسپانیا توسعه پیدا کرده که نشان دهنده رعایت فاکتورهای طبخ غذا نیز است.

تبلیغ غذای ایرانی باعث ایجاد ارتباطات فرهنگی با مهمانان خارجی می‌شود

وی با بیان اینکه تست و بررسی خوراک یکی از مسائل مهمی است که توسط گردشگری غذا رخ می‌دهد، گفت: متاسفانه ما در همه مراحلی که تاکنون مطرح کردم با مشکلاتی مانند تعریف، ترویج، تبلیغ خوراک‌، عطر، رایحه، بو و طعم، مواد اولیه و فضاسازی در هنگام سرو و طبخ غذا مواجه هستیم. زمانی که گردشگران به کشور ما می‌آیند در اکثر رستوران‌ها طبخ غذا را نمی‌توانند مشاهده کنند و زمانی که دستورالعمل و مواد تشکیل دهنده غذا را از سرآشپز سوال می‌کنند، پاسخ درستی دریافت نمی‌کنند و این اقدام باعث می‌شود که غذای ما بین‌المللی نشود.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10346 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید