شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 8739 |
تاریخ انتشار : 27 آوریل 2022 - 12:30 | ارسال توسط :
195 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان از ثبت ۱۲ اثر منقول فرهنگی، تاریخی در فهرست آثار ملی کشور خبر داد.

اخبار گردشگری پارسی :

علی مالمیر، اظهار کرد: قائم ‌مقام وزیر و معاون میراث‌فرهنگی کشور در نامه‌هایی جداگانه، مراتب ثبت ملی شش اثر منقول فرهنگی‌تاریخی را به استاندار همدان ابلاغ کرده است.

وی در رابطه با این آثار توضیح داد: تورات مکتوب روی پوست مصوب به آرامگاه استرومردخای به شماره ثبت ۲۰۷۰ مورخ ۱۴۰۰/۸/۳۰، مهر استوانه‌ای تپه باستانی حاجی‌خان فامنین به شماره ثبت ۲۰۷۱، مورخ ۱۴۰۰/۸/۳۰ و کتیبه سنگی(تخفیف مالیاتی از طرف بهمن میرزا) به شماره ثبت ۲۰۷۲، مورخ ۱۴۰۰/۸/۳۰ از آثار ثبت شده هستند.

مالمیر ادامه داد: سنگ مزار موسوم به قاضی‌جهان دارای شماره ثبت ۲۰۷۳، مورخ ۱۴۰۰/۸/۳۰ و کتیبه سنگی فرمان عضدالدوله قاجار به شماره ثبت ۲۰۷۴، مورخ ۱۴۰۰/۸/۳۰ که در مخزن اموال موزه وقف همدان نگهداری می‌شود از دیگر آثار است.

۱۲ اثر منقول فرهنگی همدان ثبت ملی شد

وی با بیان اینکه در نامه‌ای مشابه نیز علی دارابی به استاندار همدان مراتب ثبت یک اثر منقول فرهنگی و تاریخی را پس از تشریفات قانونی لازم در فهرست آثار ملی ایران ابلاغ کرد، افزود: این اثر کتیبه سنگی دکان موقوفه مسجد پیغمبر است که دارای شماره ثبت ۲۰۷۵، مورخ ۱۴۰۰/۸/۳۰ است و در مخزن اموال موزه وقف نگهداری می‌شود.

مالمیر همچنین بیان کرد: پیش از این علی‌اصغر مونسان وزیر سابق میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مراتب ثبت شش اثر منقول فرهنگی‌تاریخی را به استاندار وقت همدان ابلاغ کرده بود.

وی اضافه کرد: این آثار شامل قمقه سفالی منقوش مکشوفه از دهانه غار علیصدر، قاشق نقره هخامنشی مکشوفه از نهاوند، ملاقه نقره مکشوفه از فیروزان نهاوند، کوزه منقوش سفالی مکشوفه از شهرزیرزمینی ارزانفود، نسخه کتاب قانون وقفی کتابخانه موقوفه بهاءالملک(اعتمادیه) و نسخه خطی نهج‌البلاغه کتابخانه موقوفه بهاءالملک(اعتمادیه) است.

۱۲ اثر منقول فرهنگی همدان ثبت ملی شد

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 8739 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید