پنجشنبه, ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-18
کد خبر: 10371 |
تاریخ انتشار : 27 آوریل 2023 - 12:21 | ارسال توسط :
78 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

یکی از دیدنی ترین شهرهای استان مازندران که در این مطلب سعی در معرفی آن به شما را داریم، شهر بهشهر است. از آن رو که استان مازندران یکی از قدیمی‌ترین و پر افتخار ترین استان های ایران به شمار می رود و بیشترین خط ساحلی را با دریای مازندران دارد؛ بیشتر شهرهای این استان میزبان همیشگی علاقمندان به طبیعت گردی و تفریحات ساحلی بوده است. با ما در ادامه مقاله همراه باشید، تا با آشنا کردن شما با شهر بهشهر، یکی از جاذبه‌های طبیعی و تفریحی استان مازندران را به شما نشان دهیم.

اخبارگردشگری پارسی:

آشنایی با شهر بهشهر

با توجه به اسناد تاریخی به دست آمده، بهشهر با قرارگیری در ناحیه جنوبی دریای مازندران همواره از نظر سیاسی تاریخی و نظامی حائز اهمیت بوده است. این شهر به عنوان یکی از مهم‌ترین مناطق سکونتگاهی شمال ایران در ادوار گذشته شناخته شده است، همچنین امروزه یکی از شهرستان های مهم استان مازندران می باشد. این شهر که در گذشته اشرف شهر نامگذاری شده بود و با وجود دیگر نام‌هایی که از آن یاد می‌شد، اشرف البلاد متداول ترین نامی بود، که  شهر را به آن می خواندند. علت نامگذاری این شهر به اشرف البلاد، سفر های متداول مادر شاه عباس صفوی به آنجا بود، که این مکان را به اقامتگاه تابستانه پادشاه تبدیل کرده بود. از دیگر نام های این شهر می‌توان به پنجاه هزار و کبود جامه نیز اشاره کرد.
با توجه به وجود غارهای هوتو و کمربند در بهشهر، قدمت سکونت در این منطقه به حدود ۱۰ هزار سال پیش نسبت داده شده است. با توجه به نوشته های هرودوت، زمانی که کوروش کبیر برای فتح بابل به ایران سفر می کرد، بسیاری از سربازان خود را از اهالی مازندران و طبرستان انتخاب نمود، که نشان می دهد، سکونت در این منطقه به پیش از میلاد می رسد. لازم به ذکر است، که اقوام ساسانی تباری به نام های خاندان مازیار و قارن وندیان در زمان حکومت عباسیان در منطقه مازندران حکومت می کردند.

مساحت و جمعیت بهشهر

شهر بهشهر که مرکز شهرستان بهشهر می باشد، در ارتفاع ۲۰ متری از سطح دریا در شرق استان مازندران واقع شده است، که از جنوب به سلسله کوه های البرز و استان سمنان، از شمال به دریای خزر، از غرب به شهرستان نکا و از شرق به استان گلستان منتهی می‌شود. این شهرستان دارای سه بخش  «مرکزی»، «یانه سر» و «گلوگاه» باشد و «بهشهر»، «رستم کلاه» و «گلوگاه» سه شهر آن در کنار پنج دهستان، شهرستان بهشهر را تشکیل داده اند؛ که مساحتی حدود ۱۴۱۶ کیلومتر را در بر می‌گیرد. این شهر که حدوداً ۲۰۶ روستا دارد، با وجود ۳۶ روستای خالی جمعیتی بالغ بر ۹۷ هزار و ۴۰۲ نفر را در خود سکنا داده است.

سوغات بهشهر

اقتصاد بهشهر وابسته به محصولاتی که تولید می‌کند، می باشد. این محصولات که بسیار هم در ایران این شهر را مشهور کرده اند، انار ترش و شیرین، پرتقال، برنج، دانه های روغنی آفتابگردان و نارنگی می باشد. همچنین بهشهر شهر به مراکز تولید تخمه، روغن نباتی و صابون در ایران معروف بوده و کارخانه چیت سازی که در آن واقع شده است، قدمت بسیار زیادی دارد. جمله سوغات های این شهر می توان به خوراکی ها، میوه ها، صنایع دستی و گاه غذاهای خوشمزه این شهر اشاره کرد؛ که در زیر به تعدادی از آنها اشاره می نماییم :

  • ترشی ها

  • مربا ها

  • نان و شیرینی

  • شربت ها

  • میوه و دیگر خوراکی ها

  • صنایع دستی

    آداب و رسوم و فرهنگ مردم بهشهر

    مردم این شهر به زبان فارسی و گویش مازندرانی صحبت می کنند. مردمان بهشهر و اهالی این شهرستان مذهب رسمی کشور یعنی اسلام شیعه می باشد. فرهنگ و آداب و رسوم این مردم گره خورده به فرهنگ ایرانی-اسلامی است، که سبب می شود، اصالت و زیبایی مراسماتی مانند عاشورا و تاسوعای حسینی، جشن عید نوروز و … در مازندران، مورد توجه ایران شناسان قرار گیرد.

    آب و هوای بهشهر

    با توجه به موقعیت جغرافیایی بهشهر، که در جنوب این شهر کوهستان و در شمال آن دشت قرار گرفته است؛ شاهد آب و هوای سرد و معتدل در مناطق کوهستانی و تراس و زمینهای قابل کشت در دشت های میانکوهی آن هستیم. این شهر جز اقلیم معتدل و مرطوب می باشد، که بیشترین درجه حرارت را در تابستان با دمای بالای ۳۶ درجه سانتیگراد و کمترین دما را در زمستان با منفی یک درجه دارد.

    بهترین زمان سفر بهشهر

    این شهر نیز مانند دیگر شهرهای شمالی کشورمان بوده و بهترین زمان سفر برای بازدید از آن فصل بهار و صد البته پاییز می باشد. در فصل تابستان به ویژه از مرداد ماه تا اواسط شهریور رطوبت بهشهر به میزان زیادی افزایش پیدا می کند، چرا که این شهر میان دریا و کوه قرار دارد و هوا به شدت شرجی است. با این حساب بهشهر در تمامی ماه های سال شاهد حضور گردشگران بسیاری می باشد.

     

    از آثار تاریخی استان مازندران است. مجموعه باغ‌های عباس‌آباد در ۵ کیلومتری شهرستان بهشهر و در دامنه رشته کوه‌های البرز و در میان جنگل‌های انبوه قرار گرفته و از جمله مهم‌ترین و بزرگ‌ترین باغ‌های تاریخی ایران است که به عنوان یکی از باغ‌های ایرانی در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است.[۳۰] این مجموعه شامل سد عباس‌آباد، مخزن و دریاچه سد، گل‌باغ، کاخ، حمام، آسیاب آبی و دو برج آجری می‌شود. این مجموعه به دستور شاه عباس اول صفوی در سال‌های ۱۰۲۰ و ۱۰۲۱ ه‍.ق در محلی که پیشتر خرگوران نام داشت ساخته شده‌است و در حال حاضر مهم‌ترین باغ غیر کویری ایران به‌شمار می‌آید. وسعت آن نزدیک به ۵۰۰ هکتار است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «لحظه آخر» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10371 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید