پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 7596 |
تاریخ انتشار : 13 دسامبر 2021 - 12:08 | ارسال توسط :
59 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

یک گردنبند خیره‌کننده قدیمی که مشابه گردنبندی است که مشابه آن را «نفرتی‌تی» ملکه مصر باستان بر گردن می‌آویخت یکی از مجموعه جواهراتی است که در مقبره‌ تاریخی واقع در قبرس کشف شده است.

اخبار گردشگری پارسی :

به نقل از لایوساینس، یک گردنبند طلای تاریخی در جریان کاوش مجموعه‌ای از مقبره‌های باستانی واقع در قبرس کشف شد. این گردنبند که به گردنبند ملکه «نفرتی‌تی» مصر باستان شباهت دارد تنها یکی از صدها اثر تاریخی است که در این مقبره‌ها دفن شده بودند. علاوه بر این گردنبند، سنگ‌های قیمتی، ظروف سرامیکی و جواهرات دیگری نیز کشف شده است.

باستان‌شناسان ابتدا در سال ۲۰۱۸ کاوش دو مقبره عصر برنزی را که هر دو دالان‌های زیرزمینی داشتند در شهر باستانی «تکیه خاله سلطان» کشف کردند. بقایای ۱۵۵ انسان به همراه ۵۰۰ شی‌ء مخصوص مراسم ترحیم در این مقبره‌ها کشف شدند. با توجه به نحوه قرارگیری این بقایا روی یکدیگر گمان می‌رود این مقبره‌ها برای چندین نسل مورد استفاده قرار گرفته‌اند.

باستان‌شناسان معتقدند این‌ها مقبره‌های خانوادگی برای اشراف‌زادگان و حاکمان شهر بوده‌اند. برای مثال در این مقبره‌ها بقایای یک کودک پنج‌ساله به همراه گردنبند طلا، گوشواره طلا و نیم‌تاج طلا کشف شده است که نشان می‌دهد این کودک به خانواده‌ای قدرتمند و ثروتمند تعلق دارد.

کشف یک گردنبند خیره‌کننده
نیم‌تاج دختر پنج‌ساله

در این مقبره‌ها جواهراتی از جنس طلا،‌ نقره،‌ برنز و حتی عاج به همراه ظروف متعلق به فرهنگ‌های گوناگون کشف شده است. همچنین یک سنگ قیمتی سرخ متعلق به هند به همراه سنگ قیمتی آبی‌رنگ متعلق به افغانستان نیز در این مقبره‌ها کشف شده‌اند. این مسئله نشان می‌دهد قبرسی‌های عصر برنز به طور گسترده در تجارت فعالیت داشتند.

باستان‌شناسان همچنین با توجه به وجود زیورآلات طلا به شواهد تجارت مردم این مکان با مصر باستان دست‌یافتند.

باستان‌شناسان قدمت این زیورآلات مصری را با مقایسه زیورآلات مشابهی که در مصر کشف‌شده‌اند مشخص کردند. این بررسی‌ها نشان داد اغلب زیورآلات مصری که در مقبره‌های قبرس کشف‌ شده‌اند به دوران زندگی «نفرتیتی»‌ بازمی‌گردند.

به گفته یکی از باستان‌شناسان گردنبند گل لوتوسی که در این مقبره کشف شده در حقیقت مشابه گردنبندی است که «نفرتی‌تی» زمانی به گردن می‌آویخت.

با این حال تحقیقات باستان‌شناسان درباره DNA افرادی که در این مقبره‌ها دفن شده‌اند و همچنین آثاری که در این مکان کشف شده است ادامه دارد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7596 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید