سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-16
کد خبر: 8799 |
تاریخ انتشار : 16 می 2022 - 10:23 | ارسال توسط :
97 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

خواناسازی و پاکسازی دستکند روستای «خرم‌رود» به کشف تعدادی سفال ساده و لعاب‌دار دوران اسلامی منجر شد.

اخبار گردشگری پارسی :

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، شهرام رامین، سرپرست هیأت باستان‌شناسی مستقر در روستای خرم‌رود، معماری دستکند را گونه خاصی از معمـاری دانست کـه در آن هیچ مصالحی بـرای تولیـد فضـا اسـتفاده نمـی‌شـود و در ادامه گفت: این نوع بنا به دلایل مختلف نظامی، امنیتی، دینی و آئینی در بعضی از نقاط ایران ایجاد شده‌اند که در مناطقی همچون همدان بعد از مطالعات باستان‌شناسی و ساماندهی، بسیار مورد توجه گردشگران قرار گرفته است.

این باستان‌شناس با بیان‌ این‌که معماری دستکند روستای «خرم‌رود» در استان گیلان و شهرستان سیاهکل واقع شده است، افزود: این سازه به طور تقریبی ۳۰۰ متر در دل تپه‌ای با جهت شرقی ـ غربی و اندازه تقریبی ۱۲۰ در ۱۰۰ متر در بستر طبیعی خاک از جنس شن و ماسه که با ذرات لای و آهک به سختی به هم جوش خورده‌اند، ایجاد شده است. بخش بیرونی و بالای تپه به صورت سه مصطبه (سکو) صاف شده و روی آن چند بنای کاهگلی متعلق به اهالی روستا قرار دارد.

او ادامه داد: به منظور خواناسازی و پاک‌سازی دستکند روستای خرم‌رود گمانه آزمایشی به اندازه دو در دو متر در بخش ورودی این سازه حفر شد و یافته فرهنگی که از این گمانه به دست آمد، شامل سفال‌های ساده و لعاب‌دار دوران اسلامی بود.

رامین با اشاره به این‌که ورودی این سازه دستکند به عرض ۱۰۵ و ارتفاع ۲۳۲ سانتی متر در بخش شرقی تپه و بـا شـیب ملایمـی از بیـرون بـه فضـاهای داخلـی مـرتبط می‌شود، گفت: بخش داخلی سازه دستکند روستای خرمرود شامل راهروها، اتاق‌ها و هواکش‌های تعبیه‌شده در سقف است و در بررسی سطحی داخل سازه، سفال‌های ساده و لعاب‌دار متعلق به دوران اسلامی شناسایی شد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 8799 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید