پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 10115 |
تاریخ انتشار : 28 فوریه 2023 - 10:54 | ارسال توسط :
166 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

” کرمانشاه قطب کشاورزی است و کشاورزی می‌تواند محور توسعه استان باشد”، “کرمانشاه دروازه تجارت با عراق است و تجارت می‌تواند پیشران توسعه استان باشد”، ” کرمانشاه بهشت گردشگری است و گردشگری می‌تواند اقتصاد استان را متحول کند”. این جملات و جملاتی از این دست سالهاست از سوی مسئولان گفته می‌شود و هر بار یکی از بخش‌های اقتصاد به‌عنوان پیشران توسعه استان معرفی می‌شود.

اخبار گردشگری پارسی:

اخیرا نیز در جلسه شورای اداری استان با تکیه بر نظر مدیران استان، بر لزوم توجه بیشتر به حوزه گردشگری تاکید و به نوعی این حوزه به‌عنوان پیشران توسعه استان معرفی شد.

اینکه براساس ظرفیت‌های موجود استان، کدام بخش می‌تواند پیشران توسعه استان باشد و سایر بخش‌ها را به تحرک وا دارد، موضوعی است که با کارشناسان مسائل اقتصادی به بررسی آن خواهیم پرداخت.

فرید خلیلی کارشناس مسائل اقتصادی معتقد است، گردشگری پیشران اقتصاد استان کرمانشاه است، اما استفاده از ظرفیت‌های این بخش ملزوماتی نیاز دارد که باید مورد توجه قرار بگیرد.

خلیلی، با بیان اینکه گردشگری اصلی‌ترین موتور محرک اقتصاد کرمانشاه است، وجود مزیت‌های متعدد استان در این حوزه را گواهی بر ای مدعا دانست.

وی از پتانسیل‌های گردشگری کرمانشاه یاد کرد که برخی از آنها از جمله بیستون و طاقبستان در تمام دنیا نظیری ندارند و گفت: اگر همین پروژه کریدور گردشگری بیستون به طاقبستان که سال‌ها از آن صحبت بود عملیاتی می‌شد، اکنون شاهد شکوفایی قابل توجه بخش گردشگری و به تبع آن اقتصاد استان بودیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی وجود ۴۰۰۰ اثر تاریخی، آب و هوای چهار فصل در چهار گوشه استان و … را نیز از دیگر ظرفیت‌های گردشگری کرمانشاه برشمرد و اضافه کرد: در همین محدوده طاقبستان اگر به جای احداث دانشگاه و بیمارستان، با نگاه بلندمدت مراکز تفریحی، توریستی، اقامتی و … ساخته می‌شد، اکنون این منطقه به یکی از جاذبه‌های گردشگری مهم استان تبدیل می‌شد.

خلیلی از منطقه اورامانات نیز به عنوان یکی دیگر از جاذبه‌های مهم گردشگری کرمانشاه یاد کرد که حتی ثبت جهانی نیز تاثیر چندانی بر استفاده بهینه از ظرفیت‌های این منطقه نداشته است.

وی یکی دیگر از دلایل پیشران بودن بخش گردشگری را سهم قابل توجه این حوزه از اشتغال و تولیدناخالص داخلی استان اعلام کرد و افزود: معمولا بخش کشاورزی از تولید ناخالص داخلی و اشتغال استان سهم حدود ۲۰ درصدی و بخش صنعت نیز سهمی متغییر بین یازده تا ۲۰ درصد دارد، اما بخش خدمات که عمدتا با محوریت گردشگری است، بیشترین سهم یعنی نزدیک به ۶۰ درصد را داراست.

این کارشناس مسائل اقتصادی از مزایای اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی توسعه گردشگری هم یاد و اظهار کرد: ورود گردشگران به استان مشاغل زیادی ایجاد می‌کند که برای استانی مانند کرمانشاه با این نرخ بیکاری حائز اهمیت است.

خلیلی ادامه داد: از دیگر سو عمده افرادی که برای گردشگری و تفریح به یک منطقه می‌آیند بدون وسواس پول خرج می‌کنند که سود اقتصادی فراوانی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه ورود یک گردشگر سایر حوزه‌های اقتصادی را نیز به دنبال خود فعال می‌کند، یادآور شد: یک گردشگر از راننده تاکسی گرفته تا هتل، رستوران و حتی مراکز درمانی و بیمارستانی را تحت تاثیر قرار می‌دهد. وقتی گردشگر زیاد باشد نیازمند ساخت هتل و مهمانپذیر هستیم که بخش صنعت و ساخت و ساز را رونق می‌دهد و تامین غذا و پذیرایی از گردشگران هم محرک بخش کشاورزی خواهد بود.

وی تبادل فرهنگ، دانش و تجربیات را نیز از دیگر مزایای حضور گردشگران در یک منطقه برشمرد.

خلیلی در ادامه استفاده از ظرفیت‌های گردشگری استان را نیازمند ملزوماتی دانست که از مهمترین آنها می‌توان به توسعه زیرساخت‌ها از جمله هتل، مهمانپذیر، حمل و نقل و… اشاره کرد.

وی افزود: شیوه برخورد، تعامل و گفتمان با گردشگران هم نیازمند اصلاح است و هنور در برخی موارد در کرمانشاه نمی‌دانیم که چطور باید با گردشگران مراوده کنیم.

این کارشناس مسائل اقتصادی در پاسخ به این پرسش که آیا سایر حوزه‌ها نمی‌توانند پیشران اقتصاد کرمانشاه باشد نیز گفت: اگرچه در سایر بخش‌ها نیز ظرفیت داریم، اما نمی‌توانند مبنایی برای توسعه پایدار باشند.

خلیلی بخش صنعت خصوصا حوزه پتروشیمی و نفت و گاز را از جمله این موارد دانست که اگرچه گاهی عنوان می‌شود که تکمیل زنجیره ارزش این حوزه به اقتصاد استان کمک می‌کند، اما آسیبی که به محیط زیست، سلامت و … می‌زند باعث شده جنبه‌های منفی و هزینه جانبی آن دو چندان باشد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10115 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید