شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 10337 |
تاریخ انتشار : 24 آوریل 2023 - 16:52 | ارسال توسط :
62 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

معاون میراث‌فرهنگی استان قم از کاوش در یکی از محوطه‌های تاریخی استان قم به شرط تامین اعتبار خبر داد و گفت: حدود هشت بنای تاریخی این استان امسال مرمت خواهند شد.

اخبار گردشگری پارسی :

عمار کاووسی، با بیان این‌که در حوزه کاوش‌های باستان‌شناسی هنوز منتظر تأمین اعتبار هستیم، گفت: با تأمین اعتبار در سال جدید قصد داریم در محوطه «قلی درویش» مطالعات و کاوش‌های باستان‌شناسی را انجام دهیم.

او درباره وضعیت مرمت آثار تاریخی استان قم نیز اظهار کرد: حدود ۶ میلیارد تومان برای مرمت در سال ۱۴۰۲ اعتبار تامین شده و اولویت ما بناهایی است که در معرض خطر بیشتری قرار گرفته‌اند و نیاز به مرمت فوری دارند. بر این اساس، «عمارت اربابی» در روستای نیزار، «سرای ملاحسین»، «کاروانسرای طَلاب»، «حمام قبادبزن»، «آب‌انبار جهک»، «خانه ملاصدرا»، «آب انبار ورجان» و «مجموعه علی‌آباد» از اولویت‌های مرمتی در سال جدید هستند.

کاووسی همچنین بیان کرد: سال گذشته شورای ثبت و حریم تشکیل نشد، اما با پیگیری‌ای که انجام دادیم توانستیم در جلسه اضطراری که برای سه استان تشکیل شده بود، شرکت کنیم و حریم چهار پرونده را مصوب کنیم.

معاون میراث‌فرهنگی استان قم درباره وضعیت ثبت آثار و بناهای این استان در سال ۱۴۰۲ نیز گفت: در حوزه ثبت آثار غیرمنقول باید بناهایی را که امکان ثبت دارند، شناسایی کنیم. چند بنا هم در برنامه‌هایمان است که باید شرایط ثبت آن‌ها فراهم شود. چند خانه و یک حمام در بافت تاریخی و یک حمام روستایی در این فهرست قرار دارند، اما بهتر است نامی از آن‌ها برده نشود، ممکن است وقتی نام آن‌ها خبری شود، قبل از اقدامات ثبتی آن‌ها را تخریب کنند و دیگر نتوان کاری برای‌شان انجام داد.

او افزود: در حوزه آثار طبیعی نیز بیشتر آثار را در این سال‌ها به ثبت رساندیم و امسال هم قصد داریم چند درخت کهن‌سال را به ثبت برسانیم، اما اگر پدیده طبیعی دیگری به ما اعلام شود، بررسی‌های لازم را انجام می‌دهیم و آن را در نوبت ثبت قرار می‌دهیم. برای ثبت آثار منقول نیز از اشیائی که در مخزن قرار دارد، استفاده می‌کنیم و اگر اعتبار قابل توجهی داشته باشیم، اشیاء سایر موزه‌ها مانند موزه آستانه یا کتابخانه آیت‌الله مرعشی را در اولویت ثبت قرار می‌دهیم.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10337 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید