شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 10499 |
تاریخ انتشار : 07 می 2023 - 15:19 | ارسال توسط :
156 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: برای ویژه برنامه‌های روز بزرگداشت فردوسی دو نشان در نظر گرفتیم یکی نشان جهانی فردوسی و دوم جایزه جهانی فردوسی که هر دو هم داخلی و هم خارجی هستند.

اخبار گردشگری پارسی:

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری علم و فناوری آنا، نشست خبری بازشناسی نقش شاهنامه فردوسی در هویت ملی، با حضور محمود شالویی رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی، ظهر امروز یکشنبه ۱۷ اردیبهشت در سالن اجتماعات انجمن برگزار شد.

شالویی در ابتدای این نشست ضمن تشکر از وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و بنیاد ایرانشناسی و دیگر دستگاه‌های دولتی که در برگزاری گرامیداشت مفاخر و مشاهیر بزرگ همچون فردوسی نقش داشتند، اظهار کرد: برای برپایی چنین رویداد مهم و موثری که ریشه در هویت و اصالت ما ایرانیان است، شخصیت برازنده، صاحب فکر و اندیشه با اثر سترگ خویش حکیم ابوالقاسم فردوسی گزینه مناسبی است. مفاخر ایران اسلامی به خصوص آن‌ها که بیش از هر چیز در قلمرو مردم ایران حضور دارند (مانند برخی که شاید در قلمرو مرزی ایران نباشند، نیستند) ارزش این را دارند که یاد و نامشان را گرامی بداریم.

وی افزود: حکیم ابوالقاسم فردوسی از اهمیت شایان توجهی برخوردار است، ما در صدویکمین سال تاسیس انجمنی هستیم که از زمان راه‌اندازی آن ۳۸ اثر ماندگار در زمینه بنا‌های یادبود را به ثمر رسانده که یکی از آن‌ها آرامگاه فردوسی در مشهد است. برای این رویداد در کل کشور با همکاری شهرداری‌ها، دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و اداره‌ کل‌های میراث فرهنگی و… برنامه‌های متعددی برگزار خواهد شد.

 

 

افتتاحیه این رویداد نیز با پیام رسمی رئیس جمهور خواهد بود. این شخصیت نه تنها در ایران بلکه در بسیاری از کشور‌ها شناخته شده و آیین گرامیداشت این حکیم در کشور‌های خارجی نیز برگزار می‌شود و در بسیاری از دانشگاه‌های داخل و خارج، فردوسی بحث روز خواهد بود.
شالویی اضافه کرد: از ویژه برنامه‌های امسال می‌توان به همکاری وزارت آموزش و پرورش با این رویداد اشاره کرد. بخش قابل توجهی از دانش آموزان برنامه‌هایی برای این رویداد دارند که برخی از آن‌ها روز برگزاری این رویداد در ارامگاه او در طوس برگزار خواهد شد.
وی ادامه داد: برای این رویداد دو نشان در نظر گرفته شده است. یکی نشان جهانی فردوسی که به فردوسی شناسان، شاهنامه پژوهشان و محققان این حوزه با رای و نظر هیئت داوری تعلق خواهد گرفت. این نشان هم در سطح جهانی است هم داخلی. همچنین جایزه جهانی فردوسی هم برای این رویداد تهیه شده که افرادی برای رشته‌های مختلف برای بردن آن در نظر گرفته شده‌اند. ما به دنبال این هستیم که گرامیداشت مفاخر فرهنگی کشورمان را در داخل و خارج از کشور برگزار کنیم و اعتقاد داریم نباید این فرصت را از دست داد. انتشار آثار مفاخر بخشی از برنامه‌های ما است که در دستور کار قرار دهیم. کار دیگر شناسایی مفاخری است ک در نقاط دوردست حضور داشتند و ما به دنبال برگزاری آیین گرامیداشت برای آن‌ها هستیم.

 

وی در پایان گفت: امسال این رویداد با حضور نخبگان، اندیشمندان و فردوسی‌شناسان برگزار می‌شود و امیدواریم که برنامه‌های خوبی را به اجرا دربیاورند.

* فردوسی پاسدار هویت ملی ایرانیان

در ادامه نشست حسین‌زاده دبیر رویداد گرامیداشت هفته حکیم ابوالقاسم فردوسی، در رابطه با اتفاقات ویژه این دوره گفت: امسال تلاش زیادی از طرف دستگاه‌ها صورت گرفته تا موضوع فردوسی و همت او برای سرودن اثری مثل شاهنامه را بتوان به نسل امروز معرفی کرد. برنامه‌های متعددی در خراسان رضوی داریم و اساتید دانشگاه با نگاهی متفاوت و همکاری مجموعه‌ها و ارگان‌های مختلفی در این برنامه‌ها و رویداد‌های علمی آن حضور خواهند داشت.

دبیر همایش گرامیداشت فردوسی اضافه کرد: یکی از اتفاقات مبارک امسال انتخاب شعار محوری «فردوسی پاسدار هویت ملی ایرانیان» است که می‌تواند نگاه کلی این رویداد را به تصویر بکشد. به جز این بستر‌های فرهنگی، هنری و ورزشی هم برای این رویداد در نظر گرفته شده تا علاقه‌مندان مختلف را به این همایش بزرگ جذب کند.

وی افزود: در بخش‌هایی از این رویداد، به مدت ده شب در محل آرامگاه فردوسی، تئاتر حماسی بازی‌نامه باستان، به کارگردانی رضا ثابتی به اجرا در می‌آید. از طرف دیگر فاصله سه روزه بزرگداشت فردوسی و خیام، کاروانی از ارامگاه فردوسی به سمت نیشابورر حرکت می‌کند و شب شعری نیز در انجا برگزار می‌شود.

حسین‌زاده با اشاره به دیگر برنامه‌های این رویداد گفت: اختتامیه مهرواره ملی «من کشورم را دوست دارم» و ویژه برنامه کشتی جوخه و ورزش باستانی نیز از دیگر رویداد‌های مهم این همایش ملی است. تولیدات صوتی تصویری اعم از نماهنگ و موشن گرافی نیز برای این دوره در نظر گرفته شده که از آن‌ها رونمایی خواهد شد و از صداوسیما و فضای مجازی در اختیار مخاطبان قرار خواهد گرفت. اکران شهری اشعار برگزیده فردوسی در سطح شهر‌های کوچک و بزرگ ایران نیز یکی دیگر از طرح‌های مهم ماست. در پایان امیدوارم روز ۲۵ اردیبهشت تمام شهرداری‌های ایران سنگ تمام بگذارند و تمام معابر اصلی شهر‌های ایران را به آثار برگزیده حکیم ابوالقاسم فردوسی مزین کنند.

وی افزود: بیش از ۱۱۰ عنوان مقاله برای این رویداد از داخل و خارج از کشور رسیده که در دو نوبت آن‌ها منتشر خواهد شد. جلد اول آن در تیرماه و جلد دوم آن در شهریور ماه رونمایی می‌شود.

به گزارش آنا، در پایان مراسم از پوستر رویداد بزرگداشت فردوسی با حضور نمایندگان وزارت میراث فرهنگی و دیگر دستگاه‌های دولتی رونمایی شد.

ابوالقاسم فردوسی طوسی (۳۲۹ – ۴۱۶ هجری قمری) شاعر حماسه‌سرای ایرانی و سرایندهٔ شاهنامه، حماسهٔ ملی ایران، است. فردوسی را بزرگ‌ترین سرایندهٔ پارسی‌گو دانسته‌اند که از شهرت جهانی برخوردار است. فردوسی را حکیم سخن و حکیم طوس گویند.

پژوهشگران سرودن شاهنامه را برپایهٔ شاهنامهٔ ابومنصوری از زمان سی سالگی فردوسی می‌دانند. تنها سروده‌ای که روشن شده از اوست، خود شاهنامه است. شاهنامه پرآوازه‌ترین سرودهٔ فردوسی و یکی از بزرگ‌ترین نوشته‌های ادبیات کهن پارسی است. فردوسی شاهنامه را در ۳۸۴ ه‍.ق، سه سال پیش از برتخت‌نشستن محمود، به‌پایان برد و در ۲۵ اسفند ۴۰۰ ه‍.ق برابر با ۸ مارس ۱۰۱۰ م، در هفتاد و یک سالگی، تحریر دوم را به انجام رساند. سروده‌های دیگری نیز به فردوسی منتسب شده‌اند، که بیشترشان بی‌پایه هستند. نامورترین آن‌ها به صورت مثنوی به نام یوسف و زلیخا است. سرودهٔ دیگری که از فردوسی دانسته شده، هجونامه‌ای در نکوهش سلطان محمود غزنوی است. برابر کتابشناسی فردوسی و شاهنامه، گردآوری ایرج افشار، با به‌شمارآوردن سروده‌های منسوب به فردوسی مانند یوسف و زلیخا تا سال ۱۳۸۵، تعداد ۵۹۴۲ اثر گوناگون در این سال‌ها نوشته شده‌است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10499 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید