سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-16
کد خبر: 4942 |
تاریخ انتشار : 04 سپتامبر 2021 - 12:23 | ارسال توسط :
372 بازدید
0
7
ارسال به دوستان
پ

کهن دیار ده هزار ساله پارس با اقلیمی شگفت انگیز که سرزمین اقوام ایرانی به شمار می رود، یکی از بکر ترین مقصدهای گردشگری در خاورمیانه بوده که ظرفیت های فوق العاده و باور نکردنی آن، عاشقان بسیاری را شیفته خود می کند.

اخبار گردشگری پارسی :

عسل لرستان

l4

این یک مثل قدیمی است که هر جا طبیعت خوب دارد، عسل خوب هم در آن یافت می شود. عسل، نخستین ارمغان از دیار افلاکیان است که می توان آن را در شهرها و روستاهای آن پیدا کرد. طبیعت بکر، دیدنی و هزار رنگ لرستان، بستر خوبی برای زنبور داری بوده و تولید عسل لرستان با رقم ۱۵۰۰ تن در سال، رتبه هفتم در کشور را دارد. شما می توانید یکی از مرغوب ترین عسل ایران را در لرستان پیدا کنید.

روغن حیوانی: ارمغان دلفان

l5

بسیاری از افراد گمان می کنند که بهترین روغن حیوانی متعلق به کرمانشاه است، در حالی که روغن حیوانی لرستان نیز در ردیف بهترین ها قرار می گیرد. شهرستان دلفان لرستان، به دلیل داشتن روغن حیوانی مرغوب و معطر، در این زمینه پیشتاز است.

علت مرغوبیت روغن لرستان را باید در چراگاه های پهناور و سرسبز لرستان دانست که ظرفیت خوبی را برای دامداران و کشاورزان فراهم می کند. دام های عشایر، از مراتع، چمنزار، کوه های انباشته از پوش جنگلی و گونه های گیاهی تغذیه می کنند و فرآورده های بدست آمده از آن ها نیز کیفیت بالایی دارد.

شیوه کار به این گونه است که زنان عشایر از شیر دام، ماست تهیه کرده و آن را درون ظرف هایی که مشک نامیده می شود ریخته و به شدت تکان می دهند. با افزودن مقداری آب و نمک، از آن دوغ و کره درست می شود. با آب کردن و جوشاندن این کره خالص، روغن معطری بدست می آید که به عنوان روغن حیوانی وارد چرخه مصرف می شود.

روغن حیوانی مانند عسل سوئدی، در رنگ های زرد و سفید عرضه می شود و در گویش محلی به آن روغن دان گفته می شود.

کلوچه بروجردی

کلوچه بروجردی از جمله دیگر سوغات خوشمزه لرستانی ها است که دست کمی از کلوچه کرمانشاه و شمال ندارد. کلوچه قندی یا کلوچه بروجردی، از جمله شیرینی های لذیذ سنتی کشور است که با ترکیب آرد، گندم، رنگ های طبیعی، مغز بادام و روغن حیوانی لرستان طبخ می شود و یکی از شیرینی هایی است که اگر در نوروز ۹۶ به خانه های این مردم خونگرم بروید، حتما مشاهده خواهید کرد.

شیرینی آردی

l7

شیرینی آردی را در شهرهای مختلف ایران می توان پیدا کرد. این خوراکی از جمله شیرینی های سنتی خوشمزه لر ها بوده که به دلیل ماندگاری بالا و انواع و اقسام طرح ها و رنگ ها، طرفداران بسیاری دارد.

شکر، آرد، روغن و هل و دارچین، از جمله موارد تشکیل دهنده شیرین آردی است که با افزودن طعم دهنده های مختلف تهیه می شود.

معروف ترین شیرینی های آردی را می توان در نوع گردویی، آردی نخوردی، آردی نارگیلی و زعفرانی مشاهده کرد.

سمنوی بروجرد

l6

سمنوی بروجرد، گر چه به اندازه سمنوی عمه لیلا در تجریش تهران شهرت ندارد، اما یکی از سوغات خوشمزه دیار آبشارهای ایران است. جوانه گندم یکی از مواد مغذی بوده که در تهیه سمنو از آن استفاده می شود. بروجردی ها در طبخ آن تبحر زیادی دارند.

کاک

l8

کاک هم سوغاتی ماندگار کرمانشاه است، اما لرها به واسطه روغن خوبی که در اختیار دارند، در طبخ آن ماهر هستند. در لرستان، این شیرینی سنتی خوشمزه را با ترکیب آرد، روغن حیوانی و زعفران تهیه و به بازار عرضه می کنند.

کیفیت بالا و عدم استفاده از افزودنی های مصنوعی و مواد نگهدارنده، سبب می شود تا این شیرینی از جمله سوغات مرغوب به شمار برود.

نان ساجی

l9

ایران سرزمین نان محسوب می شود و هر گوشه ای از این مرز و بوم هزاران ساله، مملو از نان های سنتی خوشمزه در طرح و رنگ های مختلف است. نان لرستان، نوعی نان پهن و نازک است که روی یک صفحه فلزی دایره ای شکل به نام ساج درست می شود که به نان ساجی هم شهرت دارد.

انواع مختلف آن با نام های نان تیری، تپ تپی و فه تیره شناخته می شود. البته فه تیره با نان فتیر اراکی ها کاملا متفاوت است. نان ساجی علاوه بر لرستان، در کردستان، کرمانشاه و خوزستان هم طبخ می گردد و مخاطبان بسیار دارد.

حلوا ارده

l10

این سوغاتی در کشورهای خاورمیانه به وفور یافت می شود و به نوعی نماد بین المللی بودن هر شیرینی فروشی در اقصی نقاط جهان به شمار می رود. هر مغازه ای در دنیا که حلوا و ارده ایران و کشورهای عربی را به فروش می رساند، احتمالا غذای ملل در آن یافت می شود.

در لرستان، حلواهای متفاوتی وجود دارند که در تهیه آن از مواد مختلفی مانند شیره انگور استفاده می گردد. از جمله محصولاتی که می توانید از بازارهای لرستان تهیه کنید، ارده شیره انگور و خرما و همچنین حلوا ارده و حلوا مغزی است که پر از مغز پسته و مغز بادام است.

توصیه می کنیم به جای نوتلا و کنفلکس و برخی از غذاهای غیر مفیدی که در وعده های غذایی استفاده می کنید، سبک تغذیه خود را با حلوا ارده لرستانی ها، ارتقا دهید که خاصیت غذایی فوق العاده ای دارد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 4942 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید