سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-16
کد خبر: 9857 |
تاریخ انتشار : 14 فوریه 2023 - 12:14 | ارسال توسط :
86 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان گفت: نمایشگاه امسال گردشگری توانست تا حدی فضای یأس و ناامیدی شکل گرفته در صنعت گردشگری را بشکند و می‌تواند باعث تحرک این صنعت در تعطیلات نوروز پیش‌رو شود.

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی گردشگری و صنایع‌ وابسته و سی‌وششمین نمایشگاه ملی صنایع‌ دستی در حالی از 18 تا 21 بهمن 1401 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار شد که از مدت‌ها قبل بسیاری از فعالان این حوزه، برگزاری چنین نمایشگاهd در شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود را فاقد دستاورد چشمگیر برای گردشگری و صنایع دستی عنوان می‌کردند و به نوعی با برپایی و برگزاری آن مخالف بودند؛ هرچند تشخیص و نظر متولیان گردشگری و صنایع دستی بر این عقیده بود که برگزاری این نمایشگاه و استمرار آن اثرگذار خواهد بود.

با این حال نمایشگاه امسال بنابر اعلام معاون گردشگری با مشارکت‌ بیش از 200 نفر از 47 کشور خارجی در قالب غرفه‌دار و بازدیدکننده برگزار شد.

اخبار گردشگری پارسی:

با این حال به نظر می‌رسید که نمایشگاه امسال رسالت ارجح‌تری از باب معرفی همه‌جانبه محصولات گردشگری ایران در بسیاری از نقاط دنیا آن هم در شرایطی که کشورهای معاند سعی در مخدوش کردن هرچه بیشتر چهره بین‌المللی ایران دارند، بر دوش کشید.

در همین راستا حرمت‌الله رفیعی؛ رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان در گفت‌و‌گو با خبرنگار اجتماعی تسنیم اظهار کرد: نگاه کلی نمایشگاه امسال حرکت به سمت تحقق گردشگری هوشمند بود و همین امر باعث تفاوت اساسی نمایشگاه سال جاری با ادوار گذشته و افزایش میزان استقبال و رضایت مشارکت‌کنندگان و بازدیدکنندگان شد.

وی ادامه داد: با توجه به فرمایشات و تأکیدات چندباره مقام معظم رهبری درباره صنعت گردشگری، توجه و همت بیشتر هر دو بخش خصوصی و دولتی در این باره الزامی است.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با بیان اینکه برآیندی کلی نمایشگاه امسال خوب بوده و از زعم بنده، حرکت رو به جلویی است، تصریح کرد: حوزه گردشگری به ویژه در برهه کنونی نیازمند یک اتفاق و به تعبیر بهتر، “شوکی” بود تا چرخ‌های این صنعت را که به کندی در حال چرخش است، به حرکت درآورد و این نمایشگاه با توجه به اینکه هر ساله در همین ایام برگزار می‌شود از این ظرفیت برخوردار است.

رفیعی ادامه داد: بر اینکه بنده فارغ از اینکه به نحوه و چند و چون برگزاری نمایشگاه دارای انتقاد هستم یا خیر از مدت‌ها قبل و علی‌رغم برخی از جوسازی‌ها مبنی بر عدم شرکت در نمایشگاه اعلام کردم که برگزاری و مشارکت در نمایشگاه یک ضرورت انکارناپذیر است.

تغییر رویکرد در نمایشگاه امسال ملموس بود

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با تأکید بر اینکه نمایشگاه امسال با نمایشگاه ادوار گذشته دارای تفاوت بوده است، متذکر شد: نمایشگاه امسال یک بازار مکاره نبود؛ چرا که در سال‌های قبل، نمایشگاه صرفاً به محلی برای طبخ آش و کباب تبدیل شده بود که با رسالت اصلی نمایشگاه مغایرت داشت.

این فعال بخش خصوصی گردشگری با اشاره به اینکه نگاه حاکم بر نمایشگاه امسال متفاوت بود و فعالان به سمت تحقق گردشگری هوشمند حرکت کرده‌ بودند، تصریح کرد: این تغییر نگرش را حتی در غرفه‌های ادارات کل استانی هم (که بنده همواره منتقد و مخالف شرکت آنها در نمایشگاه بوده‌ام) شاهد بودیم؛ به تعبیری، امسال غرفه‌های ادارت کل استانی صرفاً به تبلیغ برای خود بسنده نکرده بودند و به عرضه محصولات پرداخته بودند.

وی با تأکید بر اینکه استقبال خوبی از نمایشگاه امسال از سوی علاقمندان و فعالان به عمل آمد، اظهار کرد: با توجه به مشاهدات عینی و گفت‌وگوهای چهره به چهره بنده با بازدیدکنندگان در جریان چند روزی سپری شده از نمایشگاه تقریباً درصد بالایی رضایت کامل داشتند که یک نکته بسیار قابل توجه و خوبی است.

گردشگری , وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ,

دریافت هزینه 50 یورویی تنها برای مشارکت کشورهای خارجی در نمایشگاه امسال!

رفیعی درباره نحوه حضور و مشارکت کشورهای خارجی در نمایشگاه گردشگری امسال گفت: در این بخش، انتقادی به نمایشگاه وارد است چرا که هزینه حضور این کشورها در نمایشگاه امسال بسیار بالا بود و همین عاملی برای استقبال کم کشورهای خارجی شد.

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با گلایه از اینکه هزینه‌بر بودن مشارکت باعث عدم استقبال مناسب کشورهای خارجی شد، اذعان کرد: متأسفانه حتی شرایط برای حضور نمایندگان 7 یا 8 کشوری که بخش خصوصی رأسا با آنها مذاکره کرده و قرار بود در غرفه خود ما شرکت کنند، به دلیل برخی مانع تراشی‌ها فراهم نشد و در نهایت و با زحمت صرفاً نمایندگان 3 یا 4 کشور در غرفه حضور پیدا کردند.

این فعال بخش خصوصی گردشگری توضیح داد: مطابق اعلام مسئولان، مقرر شده بود تا به عنوان هزینه خدمات به ازای هر مترمربع مبلغی معادل 50 یورو از بابت مشارکت و حضور کشورهای خارجی جدای از سایر هزینه‌های جاری برای غرفه‌بندی و … دریافت شود که مبلغی بسیار بالا بود؛ در حالی که ما به شدت نیازمند تغییر نگاه دنیا نسبت به شرایط کشورمان هستیم و یکی از مهمترین ابزارهای تغییر این نگاه همین نمایشگاه‌ها است لذا باید گفت در زمینه ایجاد شرایط برای حضور کشورهای خارجی کم‌کاری و کج سلیقگی شد.

وی یادآور شد: وقتی یک کشور خارجی یا مثلاً شخص سفیر در نمایشگاه مشارکت می‌کند بدین معنا نیست که به ارائه محصول یا فروش تور می‌پردازد بلکه این حضور، ارزش افزوده‌ای برای کل صنعت گردشگری و معرفی ایران به عنوان کشور توریست‌پذیر با ظرفیت‌های بالایی در کشور خود است؛ به عبارتی حضور این کشورها برای آشنایی با محصولات توراپراتورهای ایرانی است؛ بنابراین در بخش مشارکت کشورهای خارجی، به شکلی بسیار مطلوب‌تر می‌توانست عمل شود تا شرایط مشارکت حداکثری فراهم شود، اما این اتفاق رخ نداد و عمده انتقاد نیز متوجه وزارت صمت و به صورت مشخص شرکت نمایشگاه‌ها است.

رفیعی تصریح کرد: با وجود تمامی انتقادات در هر حال کشورهای خارجی مشارکت‌کننده نظیر قطر، مالزی، روسیه، سریلانکا و … نمایش قوی و مشارکت خوبی در نمایشگاه داشتند و باید اذعان کنیم به نسبت سال گذشته، حضور کشورهای خارجی در نمایشگاه امسال بیشتر بوده است.

گردشگری , وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ,

نمایشگاه گردشگری امسال تا حدی فضای یأس و ناامیدی در صنعت گردشگری را شکست

رئیس انجمن صنفی دفاتر خدمات مسافرتی ایران و جهان با ابراز امیدواری نسبت به اینکه نمایشگاه امسال گردشگری توانست تا حدی فضای یأس و ناامیدی شکل گرفته در صنعت گردشگری را بشکند و باعث تحرک این صنعت در تعطیلات نوروز پیش‌رو شود، گفت: اگر همین نگاه و همت تداوم داشته باشد و در دوره‌های آتی به تعالی آن نیز کمک شود، در سایه باور و اعتقاد به صنعت گردشگری می‌توانیم علاوه بر توسعه این حوزه، شرایطی مطلوب برای کمک به نظام و دولت در همه جنبه‌ها فراهم کنیم.

این فعال بخش خصوصی گردشگری در توضیح ضرورت باور صنعت گردشگری و تداوم کار و همت در این حوزه گفت: شخص اول نظام یعنی مقام معظم رهبری در طول چند ماه اخیر بالغ بر چندین بار در خصوص صنعت گردشگری و ضرورت توجه بدان صحبت کرده و به این مطلب اشاره کردند که “یکی از اهداف دشمن ضربه به این صنعت بود” که همین فرمایشات و رهنمودهای ایشان قاعدتاً رسالتی سنگین بر دوش فعالان و اجزای این حوزه می‌گذارد که متأسفانه تاکنون به آن توجه لازم نشده است.

وی با انتقاد از کم‌کاری هر دو بخش دولتی و خصوصی حوزه گردشگری در توجه به فرمایش‌های اخیر مقام معظم رهبری و تنویر هرچه بیشتر ابعاد آن خاطرنشان کرد: فعالان گردشگری نباید از این رهنمودها گذرا عبور کنند و باید الزاماً به این باور برسند که گردشگری می‌تواند منجی اقتصاد کشور در تمامی ابعاد باشد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9857 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید