شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 10081 |
تاریخ انتشار : 21 فوریه 2023 - 12:42 | ارسال توسط :
64 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

مسئول ثبت آثار تاریخی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خراسان رضوی گفت: محدوده تاریخی بافت باارزش فرهنگی‌تاریخی روستای گنگ به شماره ۳۳۰۱۰ در فهرست آثار ملی ایران ثبت شد.

اخبار گردشگری پارسی:

محمود طغرایی با اعلام این خبر افزود: روستای تاریخی کنگ در شهرستان طرقبه شاندیز و در ۲۰ کیلومتری غرب شهر طرقبه، در مسیر نغندر و در کنار دره رودخانه کنگ قرار دارد.

کنگ (روستا) - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد

وی اظهار کرد: بافت تاریخی این روستا با معماری بومی که دارد، از ویژگی‌های منحصر به‌ فردی برخوردار است و تحت تأثیر عوامل مختلف طبیعی همچون رودخانه و شیب طبیعی زمین و در مسیر رخدادهای تاریخی و مهاجرت‌های اقوام مختلف، بیش از ۷۰۰ سال گذشته در این منطقه ایجاد شده و با استفاده هوشمندانه از مصالح بوم‌آورد محلی مانند سنگ و چوب توانسته در طول زمان به حیات فعال روستایی خود ادامه دهد.

طغرایی تصریح کرد: در روستای گنگ، تکیه سفلی، قبرستان تاریخی و مزار موسوم به مزار شیخ عبدالله در پنج کیلومتری ضلع غربی روستا در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی تصریح کرد: وجود بناهای تاریخی شناسایی‌شده از جمله قلعه گبری‌ کنگ و محله‌بندی بافت تاریخی که همچنان به همان اسامی قدیمی و بر اساس اقوام مهاجر قدیمی آن نامیده می‌شود و توجه به عناصر طبیعی مانند اقلیم، جهت تابش آفتاب، جهت وزش باد و پلکانی بودن خانه‌های قدیمی ۲، سه و گاه چهار طبقه(اشکوبه) از جمله ارزش‌های کالبدی میراث معماری این روستای کوهستانی تاریخی است.

روستای تاریخی کنگ - تاریخ ما

طغرایی اظهار کرد: پوشش‌های سنگ چینی شده دیوارهای باربر، اندود کاه‌گلی بدنه‌های داخلی و خارجی بخش‌های مسکونی با ترکیبی از پنجره‌های مربع شکل و ایوان‌های چوبی زیبا، چشم‌اندازی دل‌نشین و باصلابت از این بافت پلکانی به‌ وجود آورده است.

وی گفت: شکل‌گیری الگوهای متنوع با بیش از هفت الگوی کلی که دقیقا منطبق بر نیاز مالکان خانه‌های روستای گنگ طراحی و ساخته ‌شده نیز در نوع خود بسیار جالب بوده و گویای دانش و مهارت سنتی معماری بومی روستا در سده‌های گذشته است.

طغرایی افزود: برگزاری آداب ‌و رسوم سنتی و رواج میراث‌ فرهنگی ناملموس ارزشمند مذهبی و ملی در این روستا همچون آئین علم‌گردانی و تعزیه‌خوانی ماه محرم سنتی و همچنین پاسداشت جشن نوروز و چهارشنبه‌سوری، بخش هویتی فرهنگی این روستاست.

مسئول ثبت آثار تاریخی و فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی ادامه داد: وجود طبیعت بکر، رودخانه و باغات سرسبز و چشم‌انداز زیبای آن، ظرفیت منحصر به ‌فردی را برای حضور گردشگران و طبیعت‌گردان در این روستا به‌وجود آورده است.

وی یادآور شد: وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با ثبت ملی این محدوده بافت روستایی، در نظر دارد به‌ منظور انجام اقدامات حفاظتی از این اثر ارزشمند تاریخی‌فرهنگی با همکاری سایر نهادهای دولتی و مردمی نسبت به مستندسازی فنی، برنامه‌ریزی استحکام‌بخشی خانه‌ها و معابر، اقدام در امور حفاظتی و اجرای برنامه‌های عملیاتی مرمتی زمینه مناسب زندگی روستائیان را فراهم نماید و موجب پاسداری از میراث فرهنگی و کالبدی یکی از کهن‌ترین روستاهای کشور شود.

به گزارش روابط عمومی اداره کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی طغرایی گفت: حمایت از سرمایه‌گذاری در گردشگری به‌ منظور توسعه فضاهای اقامتی و پذیرایی سنتی، یکی دیگر از روش‌های باززنده‌سازی و پایداری این بافت تاریخی است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10081 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید