چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 10007 |
تاریخ انتشار : 20 فوریه 2023 - 12:04 | ارسال توسط :
170 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

اخبار گردشگری پارسی: زمانی که به کشور افغانستان سفر می کنید رژیم غذایی متنوعی که در برنامه هایشان خواهید دید متعجب تان می کند. غذاهای سنتی این کشور ریشه در فرهنگ آن ها دارد و نمادی از تنوع جغرافیایی و البته قومی است. بهتر است بدانید که در غذاهای افغانستانی طیف مختلفی از مواد غذایی […]

اخبار گردشگری پارسی:

زمانی که به کشور افغانستان سفر می کنید رژیم غذایی متنوعی که در برنامه هایشان خواهید دید متعجب تان می کند. غذاهای سنتی این کشور ریشه در فرهنگ آن ها دارد و نمادی از تنوع جغرافیایی و البته قومی است. بهتر است بدانید که در غذاهای افغانستانی طیف مختلفی از مواد غذایی دیده می شود. همین امر موجب می شود افرادی که سلیقه های غذایی مختلفی دارند به راحتی در کنار هم قرار گیرند و به بحث و تبادل نظر در این باره بپردازند. برای طبخ غذاهای متنوعی که در افغانستان دیده می شود از غلات، حبوبات، گوشت و سایر مواد استفاده می شود و همه این مواد تشکیل دهنده بر تنوع غذایی آن می افزاید. یادتان باشد کشورهای ایران، پاکستان و افغانستان غذاهای مشترک زیادی دارند و می توان به راحتی از طعم غذاهایی که در این کشورها طبخ می شود لذت برد. در این مقاله می خواهیم نگاهی کوتاه به غذاهای محلی افغانستان بزنیم و ببینیم چه مواد غذایی در این کشور سرو می شود. پس همراه ما باشید.

 

1-کابلی پلو افغانستان

اگر جزء آن دسته از افرادی هستید که پلوها را بیشتر از هر چیز دیگری دوست دارند باید کابلی پلوی خوشمزه ای که در کشور افغانستان طبخ می شود را امتحان کنید. شاید برایتان جالب باشد که بدانید کابلی پلو یا همان قابلی پلو در نواحی مختلف این کشور به شیوه های متفاوتی طبخ می شود اما طعم بی نظیر آن ها می تواند برای همیشه زیر دندان تان بماند. پخت این غذا چندان هم دشوار نیست. تنها کاری که باید انجام دهید آماده کردن مواد تشکیل دهنده آن و سپس ترکیب آن ها بر اساس دستور پخت موجود است. برای تهیه این غذای خوشمزه به موادی همچون  گوشت، روغن، پیاز، ادویه جات، هویج، کشمش، خرما، خلال بادام و خلال پسته، زرشک و برنج نیاز خواهید داشت.

قابلی پلو

2-بولانی

نان یکی از مواد مهمی است که در رژیم غذایی مردم افغانستان جایگاه ویژه ای دارد. به همین خاطر است که به هنگام سفر به این کشور با نان های سنتی مختلف و متنوعی روبرو خواهید شد که هر کدام شان طعم بی نظیر و مخصوص خود را دارند. بولانی هم در قسمت های مختلف افغانستان به شیوه های متفاوت طبخ می شود اما طرز تهیه چندان سختی ندارد. برای این نان خوشمزه به مواد تشکیل دهنده آرد، کدو، ادویه جات و پیاز نیاز خواهید داشت.

بولانی افغانستان

3-منتو

یکی دیگر از غذاهای محلی خوشمزه ای که در کشور افغانستان و سایر کشورهای همسایه طرفداران زیادی دارد منتو است. این غذا برای مردم افغانستان هم ارزش بسیار بالایی دارد و به صورت خوراک سرو می شود.

برای درست کردن منتو ابتدا خمیر آن را درست میکنند و بعد داخل آن را با گوشت، دال نخود، کشک و ادویه لازم پر میکنن و آن را در بخار آب می پزند

منتو افغانستانی

4-کیچِیری قوروت

برای افرادی که عاشق کشک هستند این غذا می تواند بهترین انتخاب باشد. کیچِیری قوروت یکی دیگر از غذاهای محلی است که در افغانستان طبخ می شود و در هوای سرد سال طرفداران زیادی دارد. برای طبخ این غذای خوشمزه از موادی همچون  برنج، کشک و کوفته استفاده می شود.

5-دلمه برگ

دلمه یکی از غذاهای مشترک ایرانی ها و افغانی هاست. این غذای خوشمزه و لذیذ را می توان به کمک برگ مو درست کرد. در نواحی مختلف ایران و افغانستان از مواد تشکیل دهنده متفاوتی برای پر کردن برگ مو استفاده می کنند. اگر گذرتان به افغانستان افتاد و هوس دلمه کردید سری به رستوران های محلی این کشور بزنید و دلمه ای که در آن ها سرو می شود را امتحان کنید.

6-آشک

یکی دیگر از غذاهای سنتی که طرفداران زیادی در افغانستان دارد آشک است. این غذای خوشمزه نیز به کمک خمیر گندم و تره به دست می آید. درون خمیر نیز با گوشت و ادویه های لازم پر می شود و روی آن لوبیا ریخته می شود.

آشک افغانستان

7-آش

اگر عاشق آش های مختلف هستید باید بدانید که در کشور افغانستان نیز آش های متنوعی نصیب تان خواهد شد.  افغانی ها برای پخت آش از مواد مختلفی همچون سبزیجات، حبوبات، رشته و کشک استفاده می کنند و از پیاز داغ و سیر برای تزیین آن بهره می برند.

8-کباب تندوری

همه ما خیلی خوب می دانیم که مردم افغانستان مردم مهمان نواز و خونگرمی هستند. کافیست برای یکبار هم که شده مهمان خانه هایشان شوید تا برایتان سنگ تمام بگذارند. در بخش های مرکزی افغانستان زمانی که تعداد مهمان ها افزایش پیدا می کند یک راس گوسفند را ذبح می کنند و آن را به صورت کباب در می آورند. این غذای خوشمزه با سیر و نمک طعم دار می شود.

9-شامی کباب

اگر عاشق غذاهای گوشتی هستید باید شامی کبابی که افغانستانی ها می پزند را هم امتحان کنید. این غذا که طعم بی نظیر و منحصر به فردی دارد با گوشت بدون استخوان، پیاز، تخم مرغ، آرد، نمک و ادویه های مختلف آماده می شود و سپس سرخ می گردد.

10-چپلی کباب

در کشور افغانستان نان ها و کباب های متنوعی طبخ می شود. یکی از همین غذاهای محلی که طعم لذیذی دارد چپلی کباب است. این کباب از گوشت، پیاز، دنبه، سیر، فلفل و نمک تهیه می شود.

چپلی-کباب افغانستان

11-قورمه سبزی

زمانی که صحبت از قرمه سبزی به میان می آید ذهن افراد به سمت قرمه سبزی که در ایران طبخ می شود می رود. اگرچه ایرانی ها خوشمزه ترین قرمه سبزی دنیا را طبخ می کنند اما در هرات هم می توان این غذای خوشمزه را پیدا کرد. برای پخت این غذا از موادی همچون گوشت، پیاز، اسفناج، جعفری و لوبیا استفاده می شود.

12-خورش لونگ

در شهر هرات غذاهای سنتی و محلی زیادی وجود دارد که یکی از آن ها خورش لونگ است. این خورش که طعم بسیار خوبی دارد از موادی مثل گوشت، پیاز، سیر، کشک و رب رومی به دست می آید. اگر سفری به افغانستان داشتید چشیدن طعم این خورش را پشت گوش تان نیندازید.

13-سمنک

سمنو افغانستان

یکی دیگر از غذاهای محلی که در افغانستان نیز طرفداران زیادی دارد سمنک است که تو ایرن ما به آن سمنو می گوییم. سمنک را در فصل بهار آماده می کنند و آن را به عنوان هوسانه نیز می شناسند. برای تهیه این غذا گندم را در ظرفی می ریزند و جلوی باران می گذارند. بعد از اینکه سمنک سبز شد آن را داخل یک دیگ بزرگ قرار می دهند و آب را بر روی آن می افزایند.

حرف آخر

همانطور که مشاهده کردید غذاهای محلی زیادی در کشور افغانستان سرو می شود که هر کدام از آن ها طعم منحصر به فرد خود را دارند. اگر به این کشور سفر کردید سری به رستوران های محلی اش بزنید و از طعم این غذاهای محلی لذت ببرید.

بازدیدها: 8

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10007 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید