جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 5173 |
تاریخ انتشار : 05 سپتامبر 2021 - 14:30 | ارسال توسط :
335 بازدید
0
8
ارسال به دوستان
پ

طعم غذاهای محلی چشمه‌ای از تاریخ و فرهنگ غنی این کشور را به شما نمایان خواهد کرد. هر غذای ارمنی که با مواد اولیه‌ی بومی و روش‌های پخت سنتی طبخ شده باشد، شما را به سفری در دنیای آشپزی ارمنی می‌برد. در این مطلب فهرستی از غذاهای ارمنی که در سفر به این کشور حتماً باید امتحان کنید را برای شما آماده کرده‌ایم.

اخبار گردشگری پارسی :

. باستورما

وعده‌ی غذایی در ارمنستان معمولاً با طیف گسترده‌ای از پیش‌غذاها یا به قول خودشان «مزه» (mezze) آغاز می‌شود که به مجموعه‌ای از بشقاب‌های کوچک شامل پنیر، سبزیجات و گوشت طعم‌دار می‌گویند. «باستورما» (Basturma) یکی از آن‌ها است که از گوشت گاو چاشنی‌دار بسیار نازک تهیه شده و می‌توان آن را نوعی کالباس معرفی کرد.

غذاهای ارمنی

۲. خوروواتس

«خوروواتس» (Khorovats) کباب از نوع ارمنی است که از تازه‌ترین گوشت‌ها تهیه می‌شود. گوشت را در چاشنی‌های خوش‌طعم ‌خوابانده و بر آتش هیزمی می‌پزند. شک نکنید که عطر کبابی خوروواتس را متمایز از دیگر کباب‌ها و طعم آن را اعجاب‌انگیز خواهید یافت.

غذای سنتی ارمنستان

۳. خاشلاما

«خاشلاما» (Khashlama) یکی از غذاهای سنتی ارمنستان است که در مناسبت‌های خاص مانند مناسک مذهبی آن را تدارک می‌بینند. برای تهیه‌ی خاشلاما گوشت بره یا گاو یک شب تا صبح آهسته طبخ شده و همراه با سبزیجات سرو می‌شود. با خوردن خاشلاما حتماً از سفر به ارمنستان خرسندتر خواهید بود.

غذاهای ارمنی

۴. ماهی کبابی

وقتی برای بازدید از «دریاچه سِوان» (Lake Sevan) به آن‌جامی‌روید، برای ناهار حتماً یک غذای دریایی در کنار دریاچه میل کنید. ماهی کبابی از نوع قزل آلای «ایشخان» (Ishkhan) که بومی این دریاچه به شمار می‌رود را نباید از دست بدهید. ماهی تازه در مخلوطی از ادویه‌های مخصوص طعم‌دار شده و با مهارتی بی‌نظیر کباب می‌شود.غذاهای ارمنی

۵. دلمه

«دلمه» (Dolma) غذای لذیذی است که از رول برگ مو که با برنج و گوشت پر شده، تهیه می‌شود. این غذا در بین مردم خاورمیانه و حاشیه دریای مدیترانه معمولاً شناخته شده است. دلمه‌ی ارمنی طعم بی‌نظیری دارد و به جوانه‌های چشایی احساس رضایت می‌بخشد. البته طعم این دلمه فرق خواهد داشت؛ چون کمی ادویه‌دار و تند است.غذاهای ارمنی

۶. مانته

«مانته» (Mante) نوعی پیراشکی با گوشت چرخ‌ کرده بره یا گاو است که با حبه‌های سیر و ماست سرو می‌شود. در کنار این پیراشکی ترد، سس گوجه‌فرنگی رقیق هم استفاده می‌کنند. مانته هم از غذاهایی است که در سفر به ارمنستان نباید از دست بدهید.

غذای سنتی ارمنستان

۷. لولا کباب

راسته یا سینه‌ی گوسفند با تخم‌مرغ، پاپریکا، رب گوجه‌فرنگی، برگ نعناع، فلفل سیاه و پیاز طعم‌دار شده مواد تهیه‌ «لولا کباب» (Lula Kebab) هستند. طعم لولا کباب با جعفری‌های خرد شده بر روی آن تکمیل می‌شود و فراموش نکنید که آن را با برنج میل کنید تا مزه‌ی آن هیچوقت از خاطرتان نرود.غذاهای ارمنی

۸. بورک پنیری

«بورک پنیری» (Cheese Borek) یک شیرینی تند بوده که از سس اسفناج به همراه گوشت گاو و لایه‌های پنیر پدید می‌آید. این شیرینی سبک و ترد یک خوراکی پرطرفدار در زمستان شناخته می‌شود که آن را همراه با یک قهوه‌ی داغ می‌توانید نوش جان کنید.غذاهای ارمنی

۹. چی کوفته

«چی کوفته» (Chi Kofte)، به معنی کوفته‌ی خام، از غذاهای سنتی ارمنی است که از گوشت گاو فرآوری شده با رب گوجه فرنگی، پاپریکا، پودر زیره، فلفل چیلی، نمک دریایی و بلغور تهیه می‌شود. این کوفته‌ی تند را می‌توانید با چاشنی‌‌هایی مانند لیمو و روغن زیتون میل کنید که توصیه می‌کنیم این موارد را امتحان کنید.غذاهای ارمنی

۱۰. سینی کوفته

مواد اصلی «سینی کوفته» (Sini Kofte) را گوشت گوسفند یا بوقلمون تشکیل می‌دهد که در فر آن را طبخ می‌کنند. این کوفته‌ی قهوه‌ای رنگ را بهتر است با ماست و سالاد سبزیجات تازه بخورید تا طعم اصیل آن را حس کنید.

غذای سنتی ارمنستان

۱۱. هاریسا

«هاریسا» (Harissa) را می‌توان خوراکی شبیه به حلیم معرفی کرد که با گوشت مرغ، بره یا گاو به همراه گندم آسیاب شده و گردو آماده می‌گردد. هاریسا یکی از سالم‌ترین و خوشمزه‌ترین غذاهایی است که در ارمنستان نوش جان خواهید کرد. در جشن‌های سنتی، مانند عید پاک، رسم است که هاریسا پخته شود، چرا که روایت می‌شود «سنت گریگوری» (Saint Gregory) ارمنی‌ها از این غذا به محرومان می‌بخشید.

غذای سنتی ارمنستان

۱۲. خاش یا کله پاچه

کله پاچه ارمنی که به آن «خاش» (Khash) می‌گویند، با پختن پای گوسفند یا گاو به همراه سیر، سرکه، نمک و آبلیمو حاضر می‌شود. خاش همراه با نان لواش و خیارشور سرو شده و مصرف آن در صبح زود در ارمنستان هم پرطرفدار است. یک جشن سنتی سالانه نیز برای خاش برپا می‌‌کنند که در نوع خود جالب به نظر می‌رسد.غذاهای ارمنی

۱۳. لاهماجون

«لاهماجون» (Lahmacun) را می‌توان شبیه به پیتزا توصیف کرد. این غذا بر پایه نان ترتیلا با پوششی از گوشت، زیره، جعفری و نمک تهیه می‌شود و به آن پیتزای ارمنی هم می‌گویند. در خیابان‌های ارمنستان به هر رستوران و کافه‌ای که وارد شوید می‌توانید لاهماجون را در فهرست غذا بیابید و سفارش دهید.

غذای سنتی ارمنستان

۱۴. پیلاف

«پیلاف» (Pilaf) یا همان «پلو» غذای مشخصی در ارمنستان است که از مخلوط برنج و رشته فرنگی طبخ شده همراه با کره و آب مرغ فراهم می‌شود. این غذا را در رستوران‌های اصیل ارمنستان خواهید یافت. اگر در منو، پلو همراه با گوشت بره یا گاو دیدید، در سفارش آن درنگ نکنید. به علاوه افزودن زردآلو یا خشکبار بر روی پلو به آن طعم لذیذتری می‌بخشد.

غذای سنتی ارمنستان

بازدیدها: 2

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 5173 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید