چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 9704 |
تاریخ انتشار : 25 دسامبر 2022 - 17:31 | ارسال توسط :
143 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

روز چهارشنبه، ۲۳ آذر ماه، در محله عیدگاه مشهد حفاری و تخریب شرکت آب و فاضلاب منجر به کشف بخشی از گذشته مشهد شد. در جریان این حفاری‌ها تعدادی استخوان انسان و سفال شکسته در محدوده قربستان قدیم عیدگاه کشف شد. برخی باستان‌شناسان مدعی شدند که میان این سفال‌ها قطعات ایلخانی وجود دارد که اگر قدمت این آثار تاریخی تایید شود، عمر مشهد حدود ۱۰۰ سال افزایش پیدا می‌کند.

اخبار گردشگری پارسی :

محمود طغرایی، مسئول ثبت آثار ملی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی، در خصوص کشف این آثار تاریخی در محله عیدگاه مشهد اظهار کرد: اطراف حرم رضوی قسمتی از بافت تاریخی مشهد محسوب می‌شود. بالغ بر ۱۰۰۰ سال در این مناطق سکونت شکل گرفته و در هر دوره‌ای روی دوره‌های گذشته ساختمان ساخته شده است. بنابراین احتمال برخورد با لایه‌های تاریخی و سفال در اطراف حرم وجود دارد.

وی افزود: در اطراف حرم معمولا اگر درختی بکارید و یا زمین را ۲ متر حفر کنید، با این قطعات برخورد خواهید کرد. در گذشته همانند دوره کنونی اینگونه نبود که خاک‌ها را از شهر خارج کنند بلکه روی همان خاک‌ها بناهای جدیدی احداث می‌کردند.

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی ادامه داد: در اطراف حرم هر منطقه‌ای را که خاک‌برداری کنید، به این قطعات سفال برخورد خواهید کرد. اینگونه نیست سفال‌هایی که پیدا شده، برای ما عجیب باشد. معمولا آن قطعات در همه جا وجود دارد چرا که ماهیت بافت تاریخی اطراف حرم اینگونه است.

طغرایی بیان کرد: معمولا در اطراف حرم پروژه‌های زیادی از قبیل لوله‌کشی، فاضلاب و کانال‌کشی اجرا می‌شود که برخورد با این قطعات تاریخی یک امر طبیعی است.

وی اضافه کرد: علت انتشار این ادعا که امکان افزایش عمر مشهد وجود دارد، این است که خبر در لحظات اولیه منتشر شده و اطلاعات دقیقی بابت قطعات کشف شده وجود ندارد. معمولا در اطراف حرم تا عمق هفت متری زمین لایه‌های تاریخی وجود دارد. کشف چند قطعه سفال بیانگر یک موضوع خاص و یا جابه‌جایی تاریخ مشهد نیست.

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی عنوان کرد: در اطراف حرم رضوی مطالعات باستان‌شناسی صورت گرفته و مقالات مختلفی در این رابطه منتشر شده است.

طغرایی افزود: البته در این حفاری‌ها شی خاصی کشف نشده بلکه قطعات سفال بدون لعاب ساده و چند قطعه سفال لعاب‌دار در این منطقه پیدا شده است. قطعات سفال کشف شده مربوط به دوره‌های قاجار و یا شاید صفویه باشد و به دلیل کشف آن‌ها بر حسب اتفاق فقط ارزش مطالعاتی دارد. همچنین اخباری در رسانه‌ها منتشر شده که یک جمجمه انسان نیز در این منطقه کشف شده که من چیزی مشاهده نکرده‌ام. البته به دلیل وجود یک قبرستان تاریخی در آن محله، کشف جمجمه و استخوان در منطقه نیز مورد عجیبی نیست.

وی تصریح کرد: برخی از کارشناسان و باستان‌شناسان مدعی‌اند با کشف این قطعات تاریخی عمر مشهد می‌تواند ۱۰۰ سال افزایش پیدا ‌کند. این افراد باید ابتدا بگویند که تاریخ مشهد مربوط به چه زمانی است که در حال حاضر ۱۰۰ سال عمر مشهد به آن اضافه شود.

مسئول ثبت آثار ملی اداره‌ کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: سکونت در اطراف حرم به پیش از دوره امام رضا(ع) باز می‌گردد. روستایی به نام نوغان و سناباد که مربوط به دوره ساسانی است، در این منطقه وجود داشت اما نمی‌دانم چه قطعه‌ای کشف شده که تاریخ مشهد را ۱۰۰ سال به عقب برده است. شاید یک موضوع ژورنالیستی بوده که بخواهند خبری را بولد کرده باشند وگرنه قدمت و مطالعات باستان‌شناسی مشهد مشخص است. تمام سفال‌هایی که نیز در آن منطقه کشف شده، دوره‌شناسی شده و شناسنامه‌ آن‌ها مشخص است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9704 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید