جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 9523 |
تاریخ انتشار : 07 نوامبر 2022 - 16:44 | ارسال توسط :
137 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

سرپرست معاونت صنایع دستی گیلان گفت: سال گذشته حدود سه میلیون دلار اعم از رسمی و چمدانی صادرات صنایع دستی گیلان را داشتیم و از ابتدای امسال تاکنون نیز شاهد رشد ۲۵ درصدی صادرات در این بخش هستیم که نشان می دهد هنرمندان ما جایگاه خودشان را در بازار پیدا کرده اند.

اخبار گردشگری پارسی :

حمیدرضا آذرپور ، یکی از مهمترین اقدامات اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان گیلان در سال جاری را معرفی صنایع دستی و هنرهای سنتی در حال منسوخ شدن دانست و اظهار کرد: به دنبال حفظ این رشته های هنری و شناسایی هنرمندان گمنام این رشته ها هستیم؛ همچنین هنرآموزان و کارآموزان را به این سمت هدایت می کنیم تا مانع از منسوخ شدن این هنرها شویم.

وی یکی از دغدغه های اداره کل میراث فرهنگی گیلان را انتقال فرهنگ سنتی منطقه به نسل آینده دانست و افزود: باید بتوانیم با معرفی فرهنگ سنتی از گسست فرهنگی بین دو نسل جلوگیری کنیم.

سرپرست معاونت صنایع دستی و هنرهای سنتی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی گیلان با بیان اینکه معرفی هنرمندان تولیدکننده آثار فاخر در جشنواره ها و دوسالانه های میراث فرهنگی در دستور کار جدی این اداره کل قرار دارد، تصریح کرد: به دنبال ثبت و دریافت مهر اصالت برای آثار فاخر هنرمندان صنایع دستی هستیم.

آذرپور، با بیان اینکه امسال ۱۸ اثر را در فهرست آثار فاخر ثبت و مهر اصالت دریافت کردیم، گفت: دریافت مهر اصالت امتیاز بزرگی برای گیلان است و باید از ظرفیت های بسیار خوب استان در این حوزه استفاده کنیم.

وی با اشاره به فعالیت بالغ بر ۲۵ هزار هنرمند در حدود ۸۱ رشته هنری حوزه صنایع دستی گیلان، متذکر شد: این هنرمندان به صورت رسمی دارای فعالیت می کنند و دارای مجوز و پروانه مشاغل خانگی از اداره کل میراث فرهنگی استان هستند.

سرپرست معاونت صنایع دستی گیلان با تاکید بر لزوم تنوع بخشی به آثار تولید شده در حوزه صنایع دستی گیلان، بیان کرد: به دنبال بازطرحی در تولید آثار و بسته بندی هستیم تا با رفع یکنواختی زمینه صادرات محصولات صنایع دستی را فراهم کنیم.

وی مهمترین دغدغه گردشگران داخلی و خارجی در خرید صنایع دستی به عنوان سوغات را بسته بندی آن جهت سالم رسیدن تا مقصد دانست و خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود سه میلیون دلار اعم از رسمی و چمدانی صادرات صنایع دستی گیلان را داشتیم و از ابتدای امسال تاکنون نیز شاهد رشد ۲۵ درصدی صادرات در این بخش هستیم که نشان می دهد هنرمندان ما جایگاه خودشان را در بازار پیدا کرده اند.

آذرپور، با بیان اینکه فضای مجازی فرصت خوبی را برای معرفی تولیدات هنرمندان صنایع دستی به آن سوی مرزها فراهم کرده است، گفت: برای صادرات محصولات صنایع دستی از طریق گمرک و پست استفاده می کنیم تاکنون صادرات به آسیای میانه و کشورهای اروپایی داشتیم.

سرپرست معاونت صنایع دستی گیلان افزایش تولیدات و ارتقای کیفیت آنان را در گرو برنامه ریزی های آموزشی جهت بالا بردن دیدگاه هنرمندان صنایع دستی دانست و اضافه کرد: برای افزایش تولید و فروش بهتر و بیشتر محصولات صنایع دستی از دهیاران کمک گرفتیم تا اراضی مستعد شهرها را برای ایجاد بازارچه های موقت و دائمی معرفی کنند تا هنرمندان مستقیم و بدون واسطه تولیدات خودشان را به فروش برسانند.

وی با بیان اینکه سال گذشته ۲۹ میلیارد تومان تسهیلات به حدود ۲۰۰۰ هنرمند صنایع دستی استان گیلان پرداخت کردیم، یادآور شد: همچنین از طریق پشتیبان ها اقدام به حمایت از هنرمندان و فروش محصولات آنان می کنیم و دیگر هنرمند دغدغه تهیه مواد اولیه و فروش تولیدات خود را ندارد.

آذرپور، در پایان به ثبت جهانی چادرشب قاسم آباد به عنوان اولین محصول صنایع دستی ثبت جهانی شده گیلان اشاره کرد و گفت: سال ۱۴۰۲ به سمت ثبت جهانی دومین محصول صنایع دستی استان می رویم.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9523 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید