پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 9982 |
تاریخ انتشار : 20 فوریه 2023 - 10:38 | ارسال توسط :
143 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی زرتشتیان را از بهترین میراث‌داران ایران کهن توصیف کرد و گفت: تلاش می‌کنیم هنر زرتشتی‌دوزی در آینده‌ای نزدیک به عنوان میراث ناملموس ثبت جهانی شود.

اخبار گردشگری پارسی:

به گزارش ایرنا از روابط عمومی و امور رسانه اداره موزه‌ها و فضاهای فرهنگی دانشگاه تهران، نشست تخصصی «هنر زرتشتی‌دوزی» و افتتاح نمایشگاه «آثار نقاشی عفت الملوک خواجه نوری و شوکت الملوک شقاقی» روز یکشنبه با حضور اسفندیار اختیاری نماینده زرتشتیان در مجلس شورای اسلامی، مرتضی ادیب‌زاده مدیر کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی، افشین نمیرانیان فرنشین انجمن زرتشتیان تهران، مهرانگیز شهرزادی فرنشین سازمان زنان زرتشتی، موبد خسرویانی نماینده انجمن موبدان، بابک سلامتی سردبیر هفته نامه امرداد، جهان آرا، علی گلشن، شیرین مزدا پور و جمعی از علاقه مندان به این هنر در باغ موزه نگارستان برگزار شد.

مرتضی ادیب‌زاده در این نشست با بیان اینکه زرتشیانِ ایرانی یکی از بهترین میراث‌داران ایران کهن هستند، اظهار داشت: امسال هنر سوزن‌دوزی ترکمن (ترکمن دوری) به عنوان میراث ناملموس ایران در یونسکو ثبت جهانی شد، تلاش می‌کنیم که هنر زرتشتی‌دوزی و سایر هنرهایی که بانوان در رأس آن قرار دارند، در آینده‌ای نزدیک به عنوان میراث ناملموس ثبت جهانی شوند.

زرتشتی دوزی

مدیرکل فرهنگی و اجتماعی دانشگاه تهران نیز در این نشست با اشاره به خدمات و آثار ارزشمند جمعیت زرتشتی ایران گفت: جمعیت زرتشتیان ایران به رغم جمعیت کمی که دارند، برکات و فضائل آنان تصاعدی است و تولید خیر و برکت می‌کنند.

محمدرضا اخضریان کاشانی با بیان اینکه بهانه این نشست لباس است، ادامه داد: یکی از مهم‌ترین نمادهای معرفی یک شخص و یک جامعه به عنوان مجموعه‌ای از انسان‌ها، قطعا لباس است و به همین دلیل است که عمده مذاهب وقتی شکل می‌گیرند، آداب پوشش جزء اولین آداب و سنت‌هایی است که پایه‌گذاری می‌کنند و این آداب می‌تواند مشخصه یک قوم، مذهب یا ملت از یکدیگر باشد.

وی گفت: برای جامعه ما نیز پوشاک و رنگ‌های شاد و زیبایی که در لباس‌های طراحی شده زرتشتیان که عمدتا رنگ‌های پرچمی مثل سبز و سفید و سرخ هستند، یکی از مهم‌ترین شاخصه‌های تمدنی است.

اخضریان کاشی با بیان اینکه در حال حاضر با توجه به تحولاتی که در دنیا در مورد لباس شکل گرفته است گفت: یکی از مهم‌ترین ضرورت‌های امروز جامعه ما، ایجاد الگوهای تازه‌ای برای پوشاک ایرانیان است که هم شادی، زیبایی و هم پوشش داشته باشد.

زرتشتیان پیشرو فرهنگ ایرانیان
همچنین عضو هیئت علمی گروه باستان شناسی دانشگاه تهران در نشست تخصصی هنر «زرتشتی دوزی» گفت: زرتشتیان پرچم‌دار و پیشرو فرهنگ ایرانیان هستند و می‌توانیم بگوییم که بسیاری از خرده فرهنگ‌ها و کلان فرهنگ‌هایمان را مدیون جامعه زرتشتی هستیم و تلاش خواهیم کرد که این هم‌زیستی مسالمت‌آمیز فرهنگی‌مان را همچنان ادامه دهیم.

مجید منتظر ظهوری با تشکر از زحمات برگزارکنندگان این مراسم ادامه داد؛ تمامی ادیان مانند نخ‌های تسبیحی هستند که جامعه ما را در کنار هم جمع می‌کنند.

همچنین اسفندیار اختیاری، خانم مهرانگیز شهرزادی و موبد خسرویانی ضمن تبریک جشن سپندارمذگان و بزرگداشت مقام زنان ایران زمین، پیرامون هنر زرتشتی‌دوزی سخنانی را مطرح کردند.

در این نشست علی گلشن درباره بررسی نقوش پوشاک زرتشتیان ایران، شیرین مزدا پور درباره گل و نقش یادگاری نگارین از دوران قدیم و رضا مجیدی نجف آبادی درباره بررسی پارچه‌های تاریخی خانه موزه مقدم، مجموعه زرتشتی دوزی سخنرانی کردند.

در پایان این نشست، نمایشگاه «آثار نقاشی عفت الملوک خواجه نوری و شوکت الملوک شقاقی» در موزه مکتب کمال الملک باغ موزه نگارستان افتتاح شد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9982 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید