چهارشنبه, ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-24
کد خبر: 8824 |
تاریخ انتشار : 23 می 2022 - 16:14 | ارسال توسط :
277 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان از رونمایی “قدیمی‌ترین فرش خودرنگ دستبافت سنگسری” به بهانه هفته میراث‌فرهنگی در موزه گرمابه پهنه سمنان خبر داد.

اخبار گردشگری پارسی :

امیر کرم‌زاده 2 خردادماه 1401 در مراسم رونمایی از قدیمی‌ترین فرش خودرنگ سنگسری اظهار کرد: علاقمندان تا دهم خردادماه فرصت دارند برای بازدید از این فرش بی‌نظیر به موزه گرمابه پهنه سمنان مراجعه کنند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان با بیان اینکه رونمایی از این فرش با همکاری موزه فرش خودرنگ سنگسر انجام شده است، گفت: فرش خودرنگ ایل سنگسری از جمله صنایع‌دستی این استان است که قابلیت جهانی شدن را دارد.

وی با بیان اینکه فرش به نمایش گذاشته شده ذهنی‌باف است و بیش از 140 سال قدمت دارد، ادامه داد: فرش خودرنگ سنگسری که دارای ۱۳ رنگ طبیعی منحصر به فرد است، از طیف رنگی پشم گوسفند استفاده شده و از رنگ شیمیایی هیچ‌گونه استفاده‌ای نمی‌شود.

کرم‌زاده اضافه کرد: قدمت بافت فرش در استان سمنان به دوران ساسانیان باز می‌گردد و نخستین فرش‌های این منطقه در مهدی‌شهر و با هنر عشایر ایل سنگسر بافته می‌شد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان اضافه کرد: تاریخ بافت فرش به شیوه نوین در استان سمنان به میانه قرن 13 هجری شمسی می‌رسد و هم‌اکنون در سرخه، سمنان، شهمیرزاد، شاهرود، دامغان و مناطقی نظیر خارتوران و طرود فرش بافته می‌شود.

مدیر موزه فرش خودرنگ سنگسر نیز گفت: فرش خودرنگ، فرشی ارگانیک است که از پشم طبیعی گوسفند به دست می‌آید.

پویا خادمیان افزود: این محصول منحصر به فرد عشایر ایل سنگسر به لحاظ بافت از تراکم ریزی برخوردار و در دنیا بی‌نظیر است و نمونه آن در موزه‌های فرش دنیا یافت نمی‌شود.

مدیر موزه فرش خودرنگ سنگسر گفت: خوشبختانه تعداد زیادی از این فرش‌ها در طی سال‌های گذشته جمع‌آوری ‌شده و پس از نگهداری در موزه فرش خودرنگ سنگسر، در سایر موزه‌های جهان نمایش داده می‌شود.

او ادامه داد: این فرش برای رفع بیماری روماتیسم و استخوان‌درد موثر است و بر این اساس احیای فرش خودرنگ در دست اقدام است.

خادمیان گفت: تمامی فرش‌های خودرنگ موزه فرش خودرنگ سنگسر از 16 تا 20 خردادماه در عمارت تاریخی خیل خان مهدی‌شهر برای بازدید علاقمندان به نمایش گذاشته می‌شود.

بازدیدها: 11

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 8824 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید