جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 7658 |
تاریخ انتشار : 14 دسامبر 2021 - 9:18 | ارسال توسط :
96 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

سامانه نقشه باستان‌شناسی کشور (تحت وب) رونمایی شد و رییس پژوهشکده باستان‌شناسی با اعلام نام کشورهای خارجی که همکاری مشترک ‌باستان‌شناسی با ایران دارند، آخرین روند نقشه باستان‌شناسی کشور را تشریح کرد.

اخبار گردشگری پارسی :

خبرهایی تازه از نقشه باستان‌شناسی ایران

به نقل از روابط‌عمومی پژوهشگاه میراث‌فرهنگی و گردشگری، محمد رکنی ـ کارشناس پژوهشکده باستان‌شناسی ـ  در مراسم رونمایی از این سامانه که همزمان با بزرگداشت هفته پژوهش برگزار شد، گفت: سامانه نقشه باستان‌شناسی کشور برای مراکز استانی، مدیریت مدارک و مستندات بایگانی فعال شده و به تدریج با توجه به فراوانی لایه‌های اطلاعاتی برای سایر پژوهشگران و مخاطبین بارگذاری خواهد شد.

او افزود: از مهمترین فعالیت‌های پژوهشکده باستان‌شناسی استفاده از ابزار دیجیتال برای تهیه نقشه باستان‌شناسی کشور بوده که از اواخر دهه ۸۰ خورشیدی با به‌کارگیری، برآورد و برآیند مهمترین نرم‌افزارهای تخصصی و تدوین برنامه‌های مشخص صورت گرفت.

این کارشناس اضافه کرد: با توجه به فراوانی لایه‌های اطلاعاتی، نیاز به مدیریت گسترده‌تر آن در سطوح استانی و کاربران پژوهشی احساس می‌شد، از این‌رو با توجه به همان شیوه‌نامه‌های اجرایی، مدل داده به صورت بانک اطلاعاتی در قالب سامانه نقشه باستان‌شناسی کشور و تحت وب تهیه شده که این سامانه راه ارتباطی میان پژوهشکده باستان‌شناسی و مراکز استانی باشد و به سهولت با کمترین تجهیزات امکان بهره‌برداری و مدیریت لایه‌ها را داشته باشد.

رکنی افزود: به همین منظور با همراهی تخصصی بخش سنجش از دورِ دانشکده جغرافیای دانشگاه تهران این سامانه ایجاد و رونمایی شد.

ایران با کدام کشورها همکاری باستان‌شناسی دارد؟

محمد مرتضایی ـ رییس پژوهشکده باستان‌شناسی ـ نیز به تشریح وظایف و عملکرد این مرکز در قالب گروه‌های پژوهشی پرداخت و یادآور شد: نظارت، برنامه‌ریزی و ساماندهی پژوهش‌های باستان‌شناسی در سراسر کشور به عهده پژوهشکده باستان‌شناسی است.

او با اشاره به نقش حاکمیتی پژوهشکده در حوزه باستان‌شناسی، گفت: این مرکز با دانشگاه‌ها و مراکز علمی پژوهشی بین‌المللی کشورهایی نظیر آلمان، انگلیس، فرانسه، بلژیک، هلند و … همکاری‌های گسترده باستان‌شناسی دارد که در قالب آن پروژه‌های باستان‌شناسی مشترک انجام می‌شود.

مرتضایی با اشاره به صدور ۱۲۰ مجوز باستان‌شناسی، چاپ چهار کتاب و پنج مقاله در سال پژوهشی گذشته توسط پژوهشکده باستان‌شناسی، افزود: از این تعداد مجوز، ۲۳ مورد بررسی باستان‌شناسی، ۵۳ مورد گمانه‌زنی و ۴۴ مورد پروژه کاوش بوده که با همکاری ادارات کل استان‌ها انجام شده است.

رییس پژوهشکده باستان‌شناسی درباره پیشبرد نقشه باستان‌شناسی گفت: تا کنون هشت‌هزار نقطه توسط پژوهشگران باستان‌شناسی کشور در نقشه جانمایی و بازبینی شده است.

در ادامه این نشست، کرامت‌الله زیارت ـ رییس دانشکده جغرافیا دانشگاه تهران ـ درباره همبستگی دانش جغرافیا و باستان‌شناسی سخنرانی کرد و سارا عطاچی ـ عضو هیأت علمی دانشگاه تهران ـ نیز برنامه‌نویسی و تدوین سامانه نقشه باستان‌شناسی کشور (تحت وب) را شرح داد.

پژوهشگاه میراث فرهنگی و گردشگری همزمان با هفته پژوهش، عملکرد و دستاوردهای پژوهشکده‌ها و گروه‌های پژوهشی “زبان‌شناسی، کتیبه‌ها و متون”، “باستان‌شناسی”، “حفاظت و مرمت آثار تاریخی  ـ فرهنگی”، “مردم‌شناسی”، “گردشگری و میراث‌طبیعی”، “ابنیه و بافت‌های فرهنگی ـ تاریخی” و “هنرهای سنتی” را تشریح می‌کند.

خبرهایی تازه از نقشه باستان‌شناسی ایران

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7658 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید