شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 10043 |
تاریخ انتشار : 20 فوریه 2023 - 15:24 | ارسال توسط :
141 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی خراسان رضوی گفت: حدود ۴۰ میلیون دلار محصولات صنایع دستی و هنرهای سنتی از ابتدای امسال تاکنون از این استان به کشورهای دیگر صادرات شده است.

سید جواد موسوی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با اعلام این خبر افزود: بیشترین سهم صادرات صنایع دستی خراسان رضوی مربوط به محصولات و دست ساخته‌های سنگ‌های قیمتی و نیمه قیمتی، گلیم و دست بافته‌های سنتی و نیز زیور آلات سنتی است.

سنگ های قیمتی

وی بیان کرد: فروش و صادرات صنایع دستی در اسفند ماه و ایام نوروز پیش رو با توجه به رشد حضور زائران و مسافران افزایش می‌یابد و انتظار داریم شاهد ازدیاد چشمگیر این میزان در ایام عید باشیم.

مدیرکل میراث فرهنگی خراسان رضوی گفت: بیش از ۲۲ هزار صنعتگر زن و مرد هم اینک در حوزه صنایع دستی در استان فعالیت دارند و از محل این فعالیت ارتزاق می‌کنند.

موسوی با بیان اینکه امسال ۵۶ میلیارد تومان تسهیلات حمایتی از محل مشاغل خانگی به هنرمندان صنایع دستی خراسان رضوی پرداخت شده است، گفت: علاوه بر این، استان هم اینک با پرداخت حدود ۲۷ میلیارد تومان تسهیلات از محل اعتبارات تبصره ۱۸ قانون بودجه کل کشور، رتبه نخست کشور را دارد.

وی با اشاره به ظرفیت مطلوب و بالای هنرهای سنتی و صنایع دستی خراسان رضوی در سطح ملی و جهانی، گفت: تاکنون ۱۴۰ نشان ملی مرغوبیت برای صنایع دستی این استان صادر شده است که این خود ظرفیت بی‌نظیری است.

هم اکنون در کل کشور ۲۹۴ رشته صنایع دستی شناخته شده وجود دارد که ۹۲ رشته هنر از این تعداد در خراسان رضوی زنده و فعال است؛ همچنین چهار رشته رنگرزی سنتی، چاروق دوزی، نمدمالی و قفل‌سازی سنتی که تا پیش از این فراموش شده بود نیز اکنون در این استان احیا شده است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10043 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید