شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 7447 |
تاریخ انتشار : 01 دسامبر 2021 - 10:00 | ارسال توسط :
177 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

دو خانه و یک مدرسه تاریخی همدان پس از تخریب بخش‌هایی از آن‌ها با بولدوزر، در فهرست آثار واجد ارزش فرهنگی تاریخی ثبت شدند.

اخبار گردشگری پارسی :

حدود یک ماه پیش بخش‌هایی از خانه «خانجانی» در شهر همدان تخریب شد. دو ماه قبل هم بخش‌هایی از خانه دکتر «شیری» در همدان تخریب شد. پیش از آن هم تخریب مدرسه تاریخی «ظفر» همدان  سر و صدا به پا کرده بود، آثاری بازمانده از دوره تاریخی قاجار و پهلوی که با این تخریب‌ها، بخشی از تاریخ آن‌ها نابود شد. این درحالی است که پرونده ثبت این عمارت‌ها و البته خانه‌ها و آثار دیگری که به تدریج درحال تخریب تعمدی هستند، در یکی دو سال گذشته تهیه شده، ‌ اما فرآیند ثبت به قدری طول کشیده که نسخه دیگری برای آن‌ها پیچیده‌ شده است.

قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی که مسؤولیت معاونت میراث‌فرهنگی این وزارتخانه را به عهده دارد به تازگی مراتب ثبت ۱۶ اثر تاریخی را به استاندار همدان ابلاغ کرده که در این فهرست نام خانه‌های خنجانی و شیری و همچنین مدرسه ظفر دیده می‌شود.

در نامه‌ علی دارابی به علیرضا قاسمی فرزاد، استاندار همدان که هشتم آذرماه منتشر شده، آمده است: در اجرای بند (ج) ماده واحده قانون تشکیل سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۴ مجلس شورای اسلامی و بند ششم ماده سوم قانون اساسنامه سازمان میراث‌فرهنگی کشور مصوب ۱۳۶۷ مجلس شورای اسلامی و ماده ۱۵ قانون حمایت از مرمت و احیای بافت‌های تاریخی‌فرهنگی مصوب ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی مبنی بر ثبت آثار ارزشمند منقول و غیرمنقول فرهنگی ‌تاریخی کشور در فهرست آثار ملی و فهرست‌های ذی‌ربط، مراتب ثبت اثر فرهنگی‌تاریخی «مدرسه ظفر» واقع در استان همدان، شهرستان همدان، بخش مرکزی، شهر همدان، خیابان بوعلی، محله ذوالریاستین که پس از طی تشریفات قانونی لازم به شماره ۳۶۷ در تاریخ ۱۴۰۰/۸/۱۰ در فهرست آثار واجد ارزش تاریخی‌فرهنگی به ثبت رسیده است، ابلاغ می‌شود. این اثر تحت حفاظت و نظارت این وزارت قرار دارد و هرگونه دخل و تصرف، توسعه و مرمت یا بازسازی اثر صرفا با تأیید و نظارت این وزارت ممکن خواهد بود. »

مدرسه تاریخی ظفر که در اوایل دوره‌ پهلوی دوم ساخته شده بود، نهم مهرماه ۱۴۰۰ در عملیاتی شبانه تخریب شد. حسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان گفته بود:‌ این مدرسه یا توسط شهرداری یا با هماهنگی شهرداری تخریب شده است، چون هر تخریبی نیاز به مجوز شهرداری دارد و در واقع این شهرداری است که باید مجوز حضور لودر و خاکبرداری و تخریب را در هر نقطه از شهر بدهد. با این وجود، شهرداری مالک را مقصر دانسته بود که بدون مجوز دست به تخریب این مدرسه زده است. عملیات تخریب در این مدرسه درحالی انجام شد که پرونده ثبت آن تازه تشکیل شده بود.

ثبت پس از تجاوز بولدوزرها
وضعیت مدرسه تاریخی ظفر

دارابی، علاوه‌بر مدرسه ظفر، مراتب ثبت ۱۵ اثر دیگر از جمله ساختمان برج مراقبت فرودگاه قدیم همدان، خانه خداکرمی و شرکاء، کهنه بازار کبودرآهنگ، خانه ورثه محمدعلی عطایی‌یار، خانه غضنفری، خانه احدی، مسجد توچغازملایر، خانه شرفخانی، خانه علی‌اصغر شکری، خانه گلستان مریانج، خانه مدرکی و نوبری، خانه شیرسرکانی و شرکاء، خانه ایزدی و شرکاء، خانه خانجانی و خانه شیری را به استاندار همدان ابلاغ شده است.

این آثار از سال‌ ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ ثبت شده‌اند. بر اساس نامه‌های ابلاغ‌شده قائم‌مقام وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، خانه خانجانی که چهارم آبان‌ماه ۱۴۰۰ بخش‌هایی از آن تخریب شده، شش روز بعد ثبت شده است. خانه شیری هم که ۱۹ مهرماه ۱۴۰۰ شبانه نیشتر بولدوزرها به جانش نشست، دهم آبان‌ماه، یعنی حدود ۲۰ روز بعد از تخریب، ثبت شده است.

ثبت پس از تجاوز بولدوزرها
بخشی از خانه تاریخی شیری در مهرماه تخریب شد. این خانه ۱۰ آبان ثبت شد.

حسین زندی، فعال میراث فرهنگی همدان پس از تخریب بخش‌هایی از خانه خانجانی گفته بود: مالک بنای خانجانی درخواست پروانه‌ ساخت و ساز کرده و ظاهرا مجوز مورد نیاز را از شهرداری گرفته‌اند.

او این احتمال را مطرح کرده که تخریب‌ها به نوعی واکنش مالکان به ثبت بنا بوده و در این‌باره گفته است: نامه‌هایی که میراث فرهنگی برای ثبت خانه‌ها برای مالکان فرستاده، بدتر مالکان را ترغیب کرده تا آن‌ها خانه‌های خود را خراب کنند. در واقع برای نشان دادن اعتراض نسبت به ثبت خانه‌های‌شان با لودر درحال تخریب این بناهای قدیمی هستند.

زندی همچنین گفته بود: این اتفاق در حال حاضر و در بناهای تازه تخریب‌شده رخ می‌دهد، به این شکل است که پرونده ثبتی بناهای تاریخی توسط میراث فرهنگی شکل می‌گیرد و نامه به مالک فرستاده می‌شود که این بنا در حال ثبت است، اما مساله اصلی این است که دفتر ثبت وزارتخانه قدم اصلی را برای بررسی این پرونده‌های ثبتی برنمی‌دارد.

ثبت پس از تجاوز بولدوزرها
خانه خانجانی که بخشی از آن در مهرماه تخریب شد

تخریب خانه‌ها در بافت تاریخی همدان که در یکی دو سال گذشته شکل زنجیره‌ای به خود گرفته، در ماه‌های گذشته سرعت گرفته بود، ‌ به طوری آخرین بار دو خانه خانجانی و خوشبخت در فاصله ۲۴ ساعت از یکدیگر تخریب شدند.

براساس مانده ۵۵۸ قانون مجازات اسلامی، “هر کس به تمام یا قسمتی از ابنیه، اماکن، محوطه‌ها و مجموعه‌های فرهنگی تاریخی یا مذهبی که در فهرست آثار ملی ایران به ثبت ‌رسیده است، یا تزئینات، ملحقات تأسیسات، اشیاء و لوازم و خطوط و نقوش منصوب یا موجود در اماکن مذکور، که مستقلاً نیز واجد حیثیت فرهنگی- تاریخی یا مذهبی باشد، خرابی وارد آورد علاوه بر جبران خسارات وارده به حبس از یک تا ده سال محکوم می‌شود.”

در ماده ۵۶۴ این قانون نیز تاکید شده که “هر کس بدون اجازه سازمان میراث فرهنگی و بر خلاف ضوابط مصوب اعلام‌شده از سوی سازمان مذکور به مرمت یا تعمیر، تغییر، ‌تجدید و توسعه ابنیه یا تزئینات اماکن فرهنگی ـ تاریخ ثبت شده در فهرست آثار ملی مبادرت کند، به حبس از شش ماه تا دو سال و پرداخت‌ خسارت وارده محکوم می‌شود.”

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7447 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید