جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 9243 |
تاریخ انتشار : 18 سپتامبر 2022 - 12:56 | ارسال توسط :
82 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

به دنبال انتشار تصاویر و خبر پارگی یکی از تابلوهای نقاشی کمال‌الملک که در کاخ گلستان نگهداری می‌شود، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اعلام کرد که این تابلو مورد بررسی فنی و آسیب‌شناسی دقیق قرار می‌گیرد.

اخبار گردشگری پارسی :

در متن این اطلاعیه که از سوی روابط عمومی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی منتشر شده، آمده است: «با دعوت از گروهی متشکل از کارشناسان متخصص حوزه مرمت تابلوهای نقاشی، قرار است تابلو مورد بررسی فنی و آسیب‌شناسی دقیق قرار گیرد. این درحالی است که تابلوی مذکور در گذشته نیز چندین بار مرمت شده است.

ضمن سپاس همیشگی بابت حساسیت اصحاب رسانه برای حراست از گنجینه‌های ملی، پایش سلامت آثار موزه‌ای در دستور کار اداره‌کل موزه‌های وزارت میراث‌فرهنگی قرار دارد و هیأتی کارشناسی به این منظور مأموریت بازدید از مخازن و تالارهای کاخ موزه‌ها را به عهده دارند.

امسال نیز اعتبار لازم برای مرمت اضطراری تعدادی از تابلوهای نقاشی موجود در تالارها و مخازن کاخ موزه‌ها در نظر گرفته شده که این مهم به انجام می‌رسد.»

نقاشی آسیب‌دیده که به تازگی تصاویری از پارگی آن از سوی یک فعال گردشگری در فضای مجازی منتشر شد، تابلوی «گربه و قفس قناری» اثر محمد غفاری، معروف به کمال‌الملک است که در سال ۱۳۰۸ هجری قمری در ابعاد ۶۱ در ۴۷ سانتی‌متر، با رنگ‌روغن روی بوم اجرا شد و هم‌اکنون در کاخ گلستان تهران نگهداری می‌شود.

آرش مودی، فعال گردشگری که نخستین بار تصاویری از وجود پارگی در این تابلو را منتشر کرده، گفته بود: مسؤولان حاضر در سالنی که این تابلو در آن به نمایش گذاشته شده از وجود این پارگی ابراز بی‌اطلاعی کرده و حتی این احتمال را دادند که «شاید هنگام میخ زدن به دیوار توسط میخ پاره شده است»!

برخی بازدیدکنندگانِ کاخ گلستان نیز تصاویر قدیمی‌تری را از این تابلو منتشر کرده‌اند که نشان می‌دهد این پارگی از مدت‌ها قبل وجود داشته و تابلو مرمت نشده است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9243 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید