جمعه, ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-03-29
کد خبر: 7204 |
تاریخ انتشار : 16 نوامبر 2021 - 11:08 | ارسال توسط :
224 بازدید
0
6
ارسال به دوستان
پ

عضو انجمن اقتصاد شهری ایران گفت: سال‌های متمادی و طولانی است که کشورهای مختلف اروپایی و آمریکایی با استفاده از قابلیت‌های نرم افزای هوشمند و پلت‌فرم‌های گردشگری، بستر رشد و توسعه همه جانبه و پایدار این صنعت را فراهم کرده‌اند.

اخبار گردشگری پارسی :

امروزه صنعت گردشگری در بسیاری از کشورها یک صنعت پر درآمد و از منابع مهم ارزآوری تلقی می‌شود. در دنیای امروز می‌توان گفت تقریباً هر آنچه می‌بینیم به صورت هوشمند عمل می‌کند. بنابراین نیاز صنعت گردشگری به هوشمندسازی از دیگر صنایع مستثنی نیست و وجود گردشگری هوشمند لازمه ارائه خدمات با کیفیت و سرعت بالاتر است ولی پژوهش مرتبط با گردشگری هوشمند در ایران بسیار محدود انجام گرفته است.

مسعود سیرتی عضو انجمن اقتصاد شهری ایران در گفت‌و‌گو با تسنیم گفت: هرگاه صحبت از گردشگری می‌شود ناخودآگاه ذهن افراد صرفاً به سمت بازدید حضوری از شهرها و روستاها، اماکن تاریخی و … متبادر می‌شود. درحالی‌که در این میان پلتفرم‌های نرم‌افزاری در کشور وجود دارد که با امکانات جامع و کامل خود تمام خدمات مورد نیاز در طول سفر را به مردم ارائه می‌دهند.

وی ضمن اشاره به این موضوع که افراد مختلف با سلایق و اهداف متفاوتی در قالب گردشگری سلامت، مذهبی، هیجان، هنر، طبیعت‌گردی و… اقدام به سفر می‌کنند، بیان کرد: توسعه استارت‌آپ‌ها و تجهیز آن‌ها به منظور ایجاد امکان خدمات‌رسانی در هریک از این زمینه‌ها می‌تواند کمک شایان توجهی به توسعه گردشگری کند. چراکه در نهایت با استفاده از آن از طریق هوش مصنوعی و ایجاد ارزش افزوده لازم می‌توان سلایق و علایق مخاطبین را شناسایی کرد.

به اعتقاد این مدرس دانشگاه، در واقع باید گفت برای توسعه صنعت گردشگری بر بستر فضای مجازی از طریق ایجاد پلتفرم‌ها و یا به نوعی هوشمند‌سازی مقاصد گردشگری سه راهبرد اصلی پیش روی این حوزه است که عبارتند از: نوآوری، تکنولوژی و در نهایت همراهی و همیاری  دولت.

عضو انجمن اقتصاد شهری ایران تصریح کرد: خوشبختانه باید اذعان کنیم در دولت جدید شاهد همکاری و هم‌افزایی همه اجزای حاکمیت از دولت، مجلس شورای اسلامی و حتی شهرداری تهران هستیم و این امیدواری وجود دارد که با توجه به اقدامات خوبی که در این راستا انجام شده از جمله تشکیل کمیته گردشگری در ذیل سازمان شهرداری، در آینده‌ای نزدیک شاهد تحقق  اقدامات مثمر‌ثمر در حوزه توسعه گردشگری هوشمند باشیم.

به گفته سیرتی، 93 درصد مردم کشورهای پیشرو در صنعت گردشگری با استفاده از استارت‌آپ‌های فعال در این حوزه تصمیم به سفر گرفته و دست به  انتخاب مقاصد گردشگری خود می‌زنند.

وی همچنین اظهار کرد: 90 درصد از جمعیت نیز به واسطه بررسی کامنت‌ها و نظرات افرادی که قبلاً از آن مکان بازدید کرده‌اند و ارزیابی کیفت محل موردنظر از این طریق، تصمیم به رزرو مکان مورد نظر می‌گیرند که باید گفت خوشبختانه این مسئله تا حدودی در کشور ایران نیز صادق است.

این مدرس دانشگاه، کشور چین را یکی از مصادیق کشورهای فعال در حوزه استارت‌آپ‌ها در صنعت گردشگری دانست که روزانه 1.2 میلیون نفر از جمعیت این کشور از طریق همین پلتفرم‌ها برای انجام سفرهای خارجی خود برنامه‌ریزی می‌کنند.

عضو انجمن اقتصاد شهری ایران با اشاره به لزوم شناخت 5 مقوله زنجیره اصلی گردشگری که باید در طراحی استارآپ‌ها مورد توجه واقع شود گفت: این 5 مقوله  عبارت است از؛ اطلاع و بازاریابی، حمل و نقل، اقامت، گشت و بازدید و در نهایت خرید.

سیرتی ضمن تاکید بر این موضوع که، در بسیاری از کشور‌ها متناسب با هر کدام از 5 مقوله اصلی ذکر شده در حوزه گردشگری استارآپ‌های متعدد و متنوعی فعال هستند، بیان کرد: به عنوان نمونه در برخی از کشور‌ها استارت‌آپی وجود دارد که رابطه‌های برنامه‌نویسی و ابزار‌های بازاریابی را به صورت مستقیم به شرکت‌های خدمات مسافرتی مانند آژانس‌ها متصل می‌کند، که بتوانند در افزایش ارائه خدمات تور به مسافران کمک کنند. یا به طور مثال استارت‌آپی وجود دارد که افراد متقاضی سفر به شهر یا روستایی خاص را به مردم محلی آن منطقه متصل می‌کند که از این طریق افراد محلی می‌توانند ضمن ارائه اطلاعاتی در مورد جاذبه‌های گردشگری آن محل به صورت مستقیم با این افراد در ارتباط باشند.

این مدرس دانشگاه، کشورهایی مانند هلند، چین و سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی را از کشورهایی دانست که سال‌های متمادی است با بهره گرفتن از قابلیت‌های نرم‌افزاری و پلتفرم‌های گردشگری بستر رشد و توسعه پایدار و همه جانبه روز افزون این صنعت را فراهم ساخته‌اند.

عضو انجمن اقتصاد شهری ایران همچنین ضمن اشاره به اقدامات صورت گرفته در این راستا در تهران اظهار داشت: در نوروز 95 و 96 با طراحی پلتفرم‌هایی با عناوین « مهمان تهران» و «تهران‌گردی» تلاش شد امکانات و خدماتی نظیر معرفی مراکز اسکان موقت, تورهای تهران‌گردی، جاذبه‌های گردشگری تهران، نقشه آنلاین تهران، اخبار و رویدادهای مربوطه و مسیرهای گردشگری به صورت هوشمند و الکترونیک در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

سیرتی حتی با استفاده از ظرفیت‌های شبکه‌های داخلی موفق به طراحی شبکه اینستاگرام بومی با عنوان «تهران‌گرام» شد که از طریق آن دیگر نیازی نبود تصاویر و عکس‌های هموطنانی که موفق به انجام سفر شده بودند در شبکه‌ها و سرورهای خارجی بارگذاری شود. این سامانه از طریق وب و گوشی‌های هوشمند قابل دسترسی بود و افرادی که دسترسی به گوشی هوشمند و یا اینترنت نداشتند می‌توانستند با شماره گیری *137# و انتخاب کلید 2 به تمام امکانات طراحی شده در این پلتفرم دسترسی پیدا کنند.

این مدرس دانشگاه با توجه به نتایج تحلیل‌هایی که روی این پلتفرم انجام شد، یادآور شد: این موضوع ثابت شد که تعداد قابل توجهی از افراد از کشورهای مختلف که امکان بازدید و حضور در ایران به هر دلیل برای آنان فراهم نبود از طریق این استارت‌آپ به گردشگری مجازی تهران پرداختند.

عضو انجمن اقتصاد شهری ایران با ذکر این موضوع که طراحی این پلتفرم همزمان با دوره چهارم شورای شهر تهران بود، اذعان کرد: اما متاسفانه در دوره بعدی شورای شهر، یعنی شورای پنجم به دلیل عدم همکاری لازم از سوی متولیان و مسئولان شهری تمام اقدامات مثبت انجام گرفته در این حوزه به بن‌بست رسید و و در واقع  متوقف شد.

طبق گفته‌های سیرتی، هرچند در حال حاضر در کشور پلتفرم‌هایی در حال سرویس‌دهی به هم‌وطنان هستند اما همواره مشتریان از ارائه خدمات ناقص در این استارت آپ‌ها گلایه‌مند هستند.

وی در ادامه ضمن اشاره بر این موضوع که طراحی و بکارگیری چنین پلتفرم‌های در حدود 7 و 8 سال حاکی از وجود توانایی و ظرفیت‌های بالقوه کشور در این زمینه است، افزود: لازمه تشکیل شهر الکترونیک و ایجاد مقاصد گردشگری هوشمند در کشور، ایجاد یک زیست بوم یکپارچه با همکاری و یاری تمام نهادها و اجزای حاکمیت نظیر شهرداری، دولت و مجلس شورای اسلامی و… در کنار  بخش  خصوصی است.

این مدرس دانشگاه، تشکیل شورای راهبردی به کمک نهادهای مذکور و با قید این نکته که متولی اصلی این شورا وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی باشد، را موفق به ایجاد فضایی دانست که در پرتو آن تمام ظرفیت‌های بالقوه خود را به اشتراک گذاشته و اهتمام لازم را در ایجاد کسب و کارهای نوین و هوشمند به کار ببندیم.

عضو انجمن اقتصاد شهری ایران این موضوع را کاملا واضح و مسلم عنوان کرد که به دنبال ایجاد و تشکیل   پلتفرم‌های نرم‌افزاری در حوزه گردشگری می‌توان با استفاده از هوش مصنوعی و تکیه بر واقعیت ارزش افزوده، سلایق و علایق افراد را شناسایی و در جهت توسعه آن گام برداشت.

سیرتی همچنین با تاکید بر اینکه هوش مصنوعی کمک می‌کند محیط مجازی را به محیط واقعی بدل کرد و عملکردی سازنده‌ای ارائه کند، توضیح داد: از دیگر آثار مثبت و سازنده ایجاد مقاصد گردشگری هوشمند می‌توان به رونق کسب و کارهای خرد و محلی اشاره کرد.

وی باتوجه به توان پایین اقتصادی و محدودیت‌هایی که افراد محلی و روستایی در راستای فروش  آثار تولیدی بومی خود دارند، تصریح کرد: این اشخاص می‌توانند با استفاده از  پلت‌فرم‌های گردشگری به راحتی و با صرف کمترین هزینه سوغات‌های محلی و خوراکی‌های مخصوص تولیدی خود را برای عموم مردم عرضه کنند و حتی از این بستر بدون وجود واسطه و دلالان اقدام به اجاره منزل خود کنند که در نهایت موجب رونق اقتصادی محلی نیز می‌شود.

این مدرس دانشگاه عقیده دارد که حتی افراد می‌توانند بدون حضور فیزیکی در شهر مورد نظر سوغات محلی آن مکان را تهیه کنند.

عضو انجمن اقتصاد شهری ایران در پایان خاطرنشان کرد: با ایجاد  پایگاه اینترنتی جامع با تکیه بر رویکردی اطلاع محور و با همکاری تمامی ارگان دولتی و خصوصی مربوطه می‌توان با استفاده از ظرفیت‌های ممتاز شهرها و روستاهای خود باتوجه به  33 هزار اثر تاریخی ثبت شده در فهرست میراث ملی، جایگاه مناسبی را در صنعت گردشگری به وجود آوریم.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 7204 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید