شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 6216 |
تاریخ انتشار : 10 اکتبر 2021 - 11:03 | ارسال توسط :
69 بازدید
0
2
ارسال به دوستان
پ

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان گفت: بر اساس ضوابط، قوانین و ابلاغیه‌ روز گذشته دفتر ثبت آثار وزارتخانه میراث فرهنگی، در مورد تخریب مدرسه تاریخی ظفر پیگیری حقوقی خواهیم کرد و در مورد این موضوع نیز باید مانند خانه کبابیان و بر اساس ضوابط شورای عالی معماری و شهرسازی رفتار کرد.

اخبار گردشگری پارسی :

علی مالمیر دوشنبه ۱۲ مهرماه در جلسه فوق‌العاده کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر همدان با بیان اینکه موضوع حفظ بافت واجد ارزش تاریخی باید مدیریت شود، افزود: بافت واجد ارزش تاریخی همدان در سال ۱۳۸۸، ابلاغ و در سال ۱۳۹۴ ابلاغیه اول توسط سازمان وقت به وزارت کشور اعلام شد، همچنین در همین سال تطبیق صورت گرفت و بافت تاریخی همدان توسط شورای عالی معماری و شهرسازی کشور ابلاغ شد.

وی با بیان اینکه پیش از تخریب مدرسه ظفر، از سال ۹۲ مطالعاتی در مورد آن آغاز شده بود، تصریح کرد: لکه‌های واجد ارزش واقع در بافت تاریخی به صورت پلاک به پلاک به شهرداری ابلاغ شده است و مدرسه ظفر را هم شامل می‌شود.

مالمیر افزود: به لحاظ حقوقی در داخل بافت و در مورد بنا، هر آنچه واجد ارزش است باید حفظ شود و اگر قرار است مجوزی صادر شود و اقدامی صورت گیرد باید از میراث فرهنگی استعلام داشته باشد و اگر استعلام هم نمی‌شد، از آنجا که لکه‌های تاریخی و ارزشی اعلام شده، نباید تخریب می‌شد.

این مقام مسئول با طرح این سوال که اگر مجوز تخریب بنا گرفته شده، چگونه است و اگر نه وظیفه شهرداری در نظارت بر تخریب و ساخت و ساز چیست؟ بیان کرد: مالک اظهار کرده است که بارها در مورد این بنا با شهرداری مکاتباتی داشته و رفع خطر و خاکبرداری توسط او انجام نشده است.

وی با بیان اینکه در این موارد ضوابط میراث حاکم است، گفت: در شورای معماری و شهرسازی نیز تأکید شده بناهایی که واجد ارزش نباشند اما متعلق به دهه ۴۰ و قبل از آن باشند اگر تخریب شوند باید عین به عین ساخته شوند.

مالمیر در ادامه مطرح کرد: مصوبه فوق مربوط به سال ۸۹ است اما میراث فرهنگی ضوابط را سال ۹۹ اعلام کرده است، علاوه بر این حتی به فرض اگر کاربری هم تغییر کند کالبد بنا مهم است و مسئله کاربری، موضوع دوم است، از طرف دیگر باید تکلیف مشخص شود که آیا در همدان می‌خواهیم بافت تاریخی داشته باشیم یا خیر؟ و اگر قرار است بافت تاریخی داشته باشیم، باید الزامات آن را رعایت کنیم و اگر قرار است نداشته باشیم باید به جمع‌بندی برسیم و برای خود محدودیت ایجاد نکنیم و هزینه‌هایش را هم پرداخت کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان همدان با بیان اینکه محله ذوالریاستین جزو منطقه‌هایی است که به عنوان بخشی از ارزش‌های نهفته در پرونده برای ثبت جهانی آماده شده است، اضافه کرد: پرونده نهایی ثبت جهانی ترجمه و به یونسکو ارسال شده است و جزو هسته اصلی معماری است که اگر از بین برود پرونده به چالش کشیده می‌شود.

بازدیدها: 1

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6216 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید