جمعه, ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-19
کد خبر: 9802 |
تاریخ انتشار : 07 فوریه 2023 - 12:14 | ارسال توسط :
73 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

مقامات باستانی سوریه اعلام کردند که چندین مکان باستانی سوریه از جمله ارگ مشهور در شهر شمالی حلب در زلزله مرگبار روز دوشنبه آسیب دیده‌اند.

اخبار گردشگری پارسی :

به نقل از فرانس ۲۴، اداره کل آثار باستانی و موزه‌های سوریه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «بخش‌هایی از آسیاب عثمانی در داخل ارگ حلب فروریخته است، در حالی که بخش‌هایی از دیوارهای دفاعی شمال شرقی این ارگ تاریخی نیز ترک خورده و سقوط کرده است».

همچنین بخش‌هایی از گنبد مناره مسجد ایوبیان در داخل ارگ حلب نیز سقوط کرد و ووردی این بنای تاریخی از جمله ورودی برج ممالیک نیز در جریان زلزله آسیب دیده است.

بلایی که زلزله بر سر ارگ باستانی حلب آورد+ عکس
فرو ریختن مناره مسجد داخل ارگ حلب
بلایی که زلزله بر سر ارگ باستانی حلب آورد+ عکس
ارگ تاریخی حلب پس از زلزله

این ارگ بخشی از شهر باستانی حلب است که از سال ۱۹۸۶ در میراث جهانی یونسکو ثبت شده‌است. این اثر تاریخی خسارات قابل‌توجهی در جنگ حلب متحمل شده بود و در اوایل سال ۲۰۱۷ با بازسازی و مرمت بخش‌های آسیب‌دیده، به روی عموم بازگشایی شد.

بلایی که زلزله بر سر ارگ باستانی حلب آورد+ عکس
ارگ تاریخی حلب پس از زلزله

رسانه های دولتی و امدادگران اعلام کرده‌اند که بیش از ۸۵۰ نفر در سراسر سوریه بر اثر ریزش ساختمان‌ها پس از زمین لرزه ۷.۸ ریشتری در ترکیه کشته شده‌اند.

خبرگزاری رسمی سانا به نقل از یک مقام رسمی اعلام کرد که دست کم ۱۵۶ نفر تنها در استان حلب جان خود را از دست دادند و ۵۰۷ نفر بر اثر ریزش ۴۶ ساختمان مجروح شدند.

شهر حلب به خاطر ارگ باستانی، مرکز تاریخی ثبت شده در یونسکو و بازارهای سرپوشیده با قدمت چند صد ساله اش مشهور است. حلب همچنین مرکز تجاری سوریه قبل از جنگ بود و یکی از طولانی‌ترین شهرهای جهان به‌شمار می‌رفت که دائماً مسکونی شده بود، دارای بازارها، مساجد، کاروانسراها و حمام‌های عمومی بود، اما محاصره وحشیانه‌ای که توسط شورشیان بر آن تحمیل شد، موجب بروز صدمات جدی به این شهر تاریخی شد.

بلایی که زلزله بر سر ارگ باستانی حلب آورد+ عکس
ارگ تاریخی حلب پس از زلزله

حتی قبل از زلزله، ساختمان‌ها در حلب اغلب به دلیل زیرساخت‌های ضعیف پس از بیش از یک دهه جنگ و نظارت اندک برای اطمینان از ایمنی پروژه های ساخت و ساز جدید، فرو می‌ریختند.

سازمان آثار باستانی سوریه همچنین اعلام کرده در استان حما، بررسی های باستان شناسی نشان داده که برخی ساختمان‌های داخل قلعه باستانی المرقاب در شهر بانیاس آسیب دیده اند، در حالی که بخش‌هایی از استحکامات و یک برج سقوط کرده است.

همچنین در استان طرطوس، بخشی از یک صخره سنگی در مجاورت قلعه قادموس سقوط کرده و ساختمان‌های مسکونی در این مکان فرو ریخته است.

طبق گزارش‌ها، تیم‌های متخصص در حال ارزیابی زمین‌لرزه بر شهر باستانی پالمیرا هستند تا متوجه شوند زلزله بر این شهر تاریخی نیز تأثیر گذاشته است یا خیر.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9802 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید