شنبه, ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ / قبل از ظهر / | 2024-04-20
کد خبر: 4945 |
تاریخ انتشار : 04 سپتامبر 2021 - 12:35 | ارسال توسط :
774 بازدید
0
8
ارسال به دوستان
پ

یونان در جنوب شرقی اروپا قرار دارد و یکی از قدیمی‌ترین تمدن‌های دنیا به شمار می‌رود. آشنایی با آداب و رسوم مردم این کشور به شما کمک می‌کند تا راحت‌تر با آنها رابطه برقرار کنید.

اخبار گردشگری پارسی :

زبان در یونان

آداب و رسوم مردم یونان

 

۹۸ درصد مردم به زبان یونانی صحبت می‌کنند که زبان رسمی این کشور محسوب می‌شود. ۱/۸ درصد جمعیت یونان به زبان مقدونیه‌ای (زبان اقلیت) تکلم می‌کنند. اهالی مرکز و جنوب کشور به زبان آلبانیایی، جوامع مسلمان اطراف دریای اژه به زبان ترکی، تعدادی از مردم هم به ارمنی و بلغاری صحبت می‌کنند. هیچ‌یک از این زبان‌ها، جایگاه رسمی در کشور ندارد.

فرهنگ در یونان

آداب و رسوم مردم یونان

مردم یونان به میراث فرهنگی‌شان و سهمی که در تمدن جهان داشته‌اند، به خود می‌بالند. حتی تحقیقی که اخیراً انجام شده است، نشان می‌دهد غرور مردم یونان از هر ملت اروپایی پیشی می‌گیرد. یونانی‌ها با آغوش باز از شما استقبال می‌کنند و به این ترتیب می‌توانید بخشی از عادات زندگی روزمره آنها را از نزدیک تجربه کنید. اكثر  مردم سيگاري هستند، اين عادت در ميان زنان بيشتر به چشم مي‌خورد و دانش‌آموزان از سطح راهنمايي نيز شروع به سيگار كشيدن مي‌كنند، بيشترين درصد سيگاري‌های اروپا مربوط به يونانی‌ها است.

مذهب در یونان

آداب و رسوم مردم یونان

جمعیت این کشور بالغ بر ۱۰ میلیون نفر است که ۹۸ درصد آنها به مذهب ارتودوکس به عنوان مذهب ملی اعتقاد دارند. مذهب بخش جدایی‌ناپذیر زندگی یونانی‌ها به حساب می‌آید و در احترام به بزرگ‌ترها و توجه به خانواده (به عنوان تنها واحد قدرت در جامعه) مشهود است. علاوه بر این، اکثر تعطیلات و جشنواره‌ها ماهیت مذهبی دارند. جوان‌ترها برخلاف والدین و پدر بزرگ و مادربزرگ‌شان، اهل کلیسا رفتن نیستند، با این حال اکثر آنها برای مراسم‌های مهمی نظیر عروسی و خاکسپاری به کلیسا می‌روند.

آداب و رسوم مردم یونان

عید پاک، تعطیلی مذهبی بزرگ این کشور است و در میان مردم اهمیت بیشتری نسبت به کریسمس دارد، مردم چهل روز قبل از آن را روزه‌ می‌گیرند و از خوردن محصولات حیوانی اجتناب می‌کنند. جشن عید پاک حدود یک هفته است و چند جشن دیگر را نیز به دنبال دارد. این هفته یکی از بهترین موقعیت‌ها برای تجربه برخی از عمیق‌ترین سنت‌های یونانی محسوب می‌شود، هر چند که امروزه مردم خیلی پایبند به آن نیستند. در مقایسه با کشورهای سکولار، کلیسا نقش خیلی پررنگ‌تری در امور سیاسی، مدنی و دولتی ایفا می‌کند. کریسمس هم در یونان جشن گرفته می‌شود اما همانطور که اشاره شد به اندازه عید پاک اهمیت ندارد و شامل مهمانی‌ها و غذا خوردن‌های خانوادگی است که تا عید سال نو ادامه پیدا می‌کند. در روز سال نو مردم به هم هدیه می‌دهند و در ادامه، روز ششم ژانویه روز ظهور و تجلی مسیح را جشن می‌گیرند. البته باید بدانید که ۱/۳ درصد مردم به اسلام و ۰/۷  درصد به سایر مذاهب اعتقاد دارند.

آداب معاشرت در یونان

آداب و رسوم مردم یونان

مردم هنگامی که برای اولین بار با هم ملاقات می‌کنند، به هم دست می‌دهند، لبخند می‌زنند و تماس چشمی مستقیم دارند. دوستان صمیمی در آداب معاشرت یونانی‌ها، اغلب یکدیگر را در آغوش می‌گیرند و گاهی اوقات روی هر گونه را یک‌بار می‌بوسند. مردها هنگام دیدن دوستان خود، با دست به شانه هم می‌زنند. مردم يونان به مردمي پرحرف معروفند كه عموماً كلام خود را نيز بلند ادا مي‌كنند و بسياري بر اين عقيده‌اند كه اين رسم از ترك‌هاي عثماني  به اين كشور منتقل شده است.

آداب هدیه دادن در یونان

آداب و رسوم مردم یونان

به طور کلی، یونانی‌ها در روز نام‌گذاری (روز تولد قدیسی که نام افراد از روی نام‌ او انتخاب شده است) و کریسمس به اعضای خانواده و دوستان هدیه می‌دهند که لزومی ندارد هدیه گران‌قیمتی باشد زیرا این رسم بطور متقابل انجام می‌شود و اگر شما هدیه گرانی خریده باشید، طرف مقابل هم مجبور می‌شود هدیه‌ای با همان ارزش برای شما تهیه کند. هنگامی که به خانه یک یونانی دعوت می‌شوید، هدیه‌ای کوچک با خود ببرید و حتماً آن را کادو کنید.

خانواده در یونان

آداب و رسوم مردم یونان

خانواده، مبنای ساختار اجتماعی است و از لحاظ مالی و عاطفی، پشتیبان اعضای خانواده هستند. از خانواده‌های بزرگ انتظار می‌رود که در زمان احتیاج (حتی پیدا کردن شغل) به اقوام خود کمک کنند. روابط خانوادگی حتی در کسب و کارها نیز تداوم دارد. رفتار اشتباه یکی از اعضای خانواده باعث بی‌آبرویی کل خانواده می‌شود. خانواده‌ها بسیار خونگرم و مهمان‌نواز هستند و هنگامی که شما را به خانه خود دعوت می‌کنند، از شما همانند یک مهمان ویژه پذیرایی خواهند کرد. شما نیز باید سعی کنید به همه اعضای خانواده احترام بگذارید زیرا یونانی‌ها برای خانواده اهمیت زیادی قائل هستند. به عبارتی اگر به یک نفر اهانت کنید در واقع به کل اعضای یک خانواده بی‌احترامی کرده‌اید. پدر بزرگ و مادربزرگ و شهروندان مسن‌تر، عزت و احترام زیادی دارند و شما نیز در سفر به این کشور باید این موضوع را رعایت کنید.

غذا در یونان

آداب و رسوم مردم یونان

یونان آب و هوای گرم و خشکی دارد و به همین دلیل، مردم اهمیت زیادی به غذاهای تازه می‌دهند. رژیم غذایی آنها شامل سبزیجات، میوه‌ و گوشت می‌شود و زیتون جایگاه ویژه‌ای در سبد غذایی‌شان دارد. زیتون در آب و هوای یونان بسیار خوب پرورش می‌یابد و در اکثر غذای یونانی از روغن زیتون استفاده می‌شود. يكي از رسوم موجود در ميان مردم حضور مداوم و طولاني مدت در كافه، رستوران‌ها است كه در فصول مختلف به خصوص در بهار و تابستان در رستوران‌هاي نزديك ساحل اوقات خود را سپري مي‌كنند و با نوشيدن قهوه چند ساعت به گفتگو و تبادل‌نظر مي‌پردازند. یونانی‌ها، علاقه‌ی زیادی به غذا، نوشیدنی و موسیقی دارند. غذای ملی یونان که موساکا نامیده می‌شود شامل بادمجان، گوشت چرخ‌کرده، پیاز، گوجه فرنگی، ادویه‌جات و سس بشامل (سس سفید) است که باید در تور یونان حتما امتحان کنید.

آداب مهمانی در یونان

آداب و رسوم مردم یونان

اگر به خانه یک یونانی دعوت شوید و ۳۰ دقیقه تاخیر داشته باشید، آن را به حساب سر وقت بودن شما می‌گذارند! سعی کنید لباس مناسب بپوشید چراکه نشانه احترام به میزبان تلقی می‌شود. هنگام چیدن میز غذا یا جمع کردن ظروف غذا به میزبان پیشنهاد کمک دهید، با اینکه شاید کمک شما را نپذیرند اما این رفتار را تحسین می‌کنند. کنار میز غذا بایستید تا به شما تعارف کنند که بنشینید، در ضمن شاید صندلی مخصوصی برای شما در نظر گرفته باشند.

 

آداب و رسوم مردم یونان

هنگام خوردن غذا چاقو را در دست چپ و چنگال را در دست راست نگه دارید. باید بدانید که معمولاً اول غذا برای بزرگ‌ترها سرو می‌شود و تا زمانی که میزبان شروع نکرده است، نباید غذا بخورید. به هیچ عنوان آرنج خود را روی میز نگذارید، هر چند که باید دست‌هایتان روی میز باشد. یونانی‌ها سر میز غذا با هم صحبت می‌کنند، پس انتظار یک گپ‌و‌گفت پرشور را داشته باشید. غذای خود را تا انتها میل کنید و دستمال سفره خود را کنار بشقاب‌تان بگذارید. در صورتی که چاقو و چنگال خود را به صورت موازی در بشقاب بگذارید، میزبان متوجه می‌شود که شما غذایتان را تمام کرده‌اید.

آداب کسب و کار در یونان

آداب و رسوم مردم یونان

رابطه، نقش مهمی در کسب و کار مردم یونان دارد زیرا با افرادی که می‌شناسند و اعتماد دارند همکاری می‌کنند؛ به همین دلیل روابط کاری شامل شبکه‌ای گسترده از اعضای خانواده و دوستان می‌شود. به عبارتی «اعتماد» خیلی مهم‌تر از تخصص، توانایی و عملکرد شما به حساب می‌آید و مردم یونان به راحتی به هر کسی اعتماد نمی‌کنند، به همین دلیل ملاقات‌های چهره به چهره را به مکالمات تلفنی و مکاتبه‌ای ترجیح می‌دهند. بنابراین برای ایجاد رابطه باید وقت بگذارید و هنگام صرف شام یا ناهار و حتی ملاقات در اداره تلاش کنید با طرف مقابل بیشتر آشنا شوید. تحت هیچ شرایطی نباید گفته‌های یک نفر را در جمع زیر سوال ببرید و در جریان باشید که مردم یونان با افراد نچسب و متظاهر رابطه برقرار نمی‌کنند. با اینکه سروقت بودن در یونان اهمیت چندانی ندارد اما از خارجی‌ها انتظار دارند که به موقع در جلسات کاری حضور داشته باشند.

بازدیدها: 25

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 4945 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید