سه شنبه, ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-04-16
کد خبر: 9613 |
تاریخ انتشار : 14 دسامبر 2022 - 18:39 | ارسال توسط :
62 بازدید
0
1
ارسال به دوستان
پ

معاون میراث‌ فرهنگی استان یزد وضعیت حریم باغ جهانی «پهلوان‌پور» مهریز را در تهدید ساخت‌وساز گزارش کرد و از الزام فوری تعیین حریم چهار قلعه تاریخی در این استان سخن گفت.

اخبار گردشگری پارسی :

عبدالمجید شاکری شمسی، معاون میراث‌ فرهنگی استان یزد درباره آخرین وضعیت حریم آثار تاریخی در این استان گفت: تا کنون ۱۷۰۵ اثر تاریخی در این منطقه ثبت شده است که از میان آن‌ها ۳۲ اثر تعیین حریم و عرصه شده‌اند.

او اضافه کرد: تعدادی از آثار ثبت‌شده در یزد در حال حاضر به دلایل مختلف به تعیین حریم فوری نیاز دارند، از جمله قلعه «سریزد» و «مهرپادین مهریز» به دلیل قرار نداشتن در بافت ثبت‌شده و قرارگیری در پهنه زراعی و احتمال ساخت‌وساز در آینده و همچنین قلعه «خورمیز مهریز» و قلعه «باقرآباد بافق» به دلیل قرارگیری در بافت قدیمی روستا و مرکز محله و عدم قرارگیری در بافت ثبتی که احتمال ساخت وساز و دخل وتصرف را تشدید کرده است، به تعیین فوری حریم نیاز دارند.

شاکری به چالشی که در حریم «باغ پهلوان‌پور» مهریز به عنوان یکی از آثار ثبت شده در فهرست میراث جهانی وجود دارد، اشاره کرد و افزود: هرگونه اقدام در حریم آثاری که ثبت جهانی شده‌اند، می‌تواند جایگاه آن را در یونسکو به خطر بیندازد. پیرامون باغ پهلوان‌پور باغات است و قانون می‌گوید ۱۰ درصد از هر باغ می‌تواند ضوابط ساخت‌وساز داشته باشد. در این حالت همه باغداران می‌خواهند در باغ‌های خود ساخت‌وساز کنند. با این اقدام هم باغ پهلوان‌پور و هم باغ‌شهر مهریز که به ثبت رسیده است به خطر می‌افتند. بنابراین برای حفظ این اثر جهانی از مدیریت شهری و شورای شهر خواستاریم که جلوی ساخت‌وساز در باغات مهریز را بگیرند و یا حداقل طبق ضوابط کار کنند. چندین مورد از این تعرضات داشتیم که درخواست تخریب آن را داده‌ایم.

شاکری درباره چالش‌های کلی تعیین حریم در استان یزد توضیح داد: مهم‌ترین چالش برای تعیین حریم وعرصه “ساخت‌وساز، وجود پهنه‌های زراعی دربعضی نقاط شهر، زمین‌هایی با مالکیت خصوصی و قیمت‌های بالا با کاربری تجاری که درخواست تراکم و ارتفاع خارج از ضوابط حریم را دارند” است و همچنین کمبود اعتبار در این حوزه از دیگر چالش‌های استان یزد به شمار می‌آید.

او در ادامه به همکاری شهرداری و مدیریت شهری در پاسداری از حرایم تعیین شده اشاره کرد و گفت: درباره ساخت‌وساز در حریم آثار و محوطه‌های تاریخی در شهر یزد اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز دچار مشکلات و چالش‌هایی است که با هماهنگی و همکاری شهرداری‌ها چه در شهر یزد و چه در شهرستان‌ها، مشکلات و چالش‌های به وجود آمده، رفع می‌شود.

معاون میراث‌ فرهنگی استان یزد درباره موضوع تفوض اختیار تعیین حریم و عرصه به ادارات کل استان‌ها نیز اظهار کرد: خوشبختانه تمام مصوبات، آراء و تصمیمات فنی اداره کل استان یزد با مشارکت متخصصان و اعضای شوراها و کمیته‌های فنی اخذ می‌شود و همچنین بر اساس رویه جاری اداره کل استان یزد مبنی بر شفاف‌سازی تمام فرآیندها و مصوبات، همه موارد پیش گفته قابلیت انتشار برای افکار عمومی را دارند و کلیه صاحب نظران، مالکین و اصحاب رسانه می‌توانند موارد بالا را پی‌گیری کنند، اما لازم است برای ایجاد وحدت رویه در کشور بین تصمیمات اتخاذ شده در استان‌ها و اتکا به مبانی واحد حفاظتی، تعیین عرصه و حریم به صورت متمرکز در وزارتخانه انجام شده و تبدیل به سند شود. همچنین ابلاغ محدوده مشخص شده به سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها از مرجع ملی و بالاتر زمینه التزام به رعایت ضوابط عرصه‌ها و حرایم را برای تمام مخاطبان از جمله ارگان‌ها و نهادها ایجاد می‌کند.

شاکری افزود: با توجه به وضعیت ویژه شهر و استان یزد در تعدد مواریث ثبت شده در فهرست جهانی، هرگونه اقدام و مداخله در بناها، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی استان به طور ناخودآگاه دارای بعد ملی و فرااستانی است. بنابراین لازم است تا متقابلا وزارتخانه هم در جریان مسؤولیت‌ها و تعهدات امضاء شده با سازمان‌ها و نهادهای بین‌المللی باشد و لذا امکان تعیین ردیف بودجه، وقت و توان سازمانی متناسب با آثار ثبت شده را داشته باشد.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 9613 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید