پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 10107 |
تاریخ انتشار : 21 فوریه 2023 - 15:19 | ارسال توسط :
130 بازدید
0
می پسندم
ارسال به دوستان
پ

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی ضمن اشاره به اینکه بارش‌های زمستانی به‌طور میانگین ۲۰ درصد بیش از حدنرمال بوده‌اند، گفت: مناطق شمالی کشور دچار کم‌بارشی شدید هستند. سدهای آب وضعیت مناسبی ندارند و در پایان سال برای تامین آب این مناطق دچار مشکل خواهیم شد.

اخبار گردشگری پارسی:

احدوظیفه گزارشی از دما و بارش روزهای گذشته ارائه داد و اظهار کرد: از ابتدای زمستان جاری، دمای هوا نسبت به میانگین دما حدود ۰.۸ درجه سانتیگراد کمتراز نرمال و سردتر بوده است. این درحالیست که دمای هوا از ابتدای سال آبی تاکنون ۰.۷ درجه سانتیگراد بیشتر از نرمال بوده است و سرمای زمستانی نتوانست گرمای پاییز را جبران کند.

افزایش ۲۰ درصدی بارش‌های زمستانی 

وی با بیان اینکه از ابتدای زمستان تاکنون به‌طور میانگین حدود ۸۰ میلیمتر بارندگی دریافت کرده‌ایم گفت: بر اساس آمارها در چنین شرایطی نیاز به دریافت میانگین  ۶۵ میلیمتر بارندگی بود اما در زمستان جاری با دریافت به‌طور میانگین ۸۰ میلیمتر بارندگی می‌توان گفت بارش‌های زمستانی ۲۰ درصد بیش از نرمال بوده است.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی با تاکید براینکه افزایش بارندگی مختص به بارش‌های زمستانی است، گفت: از ابتدای سال آبی تاکنون به‌طور میانگین حدود ۱۱۲ میلیمتر بارندگی ثبت شده است که نسبت به بارندگی‌های ۱۲۵ میلیمتری بلندمدت حدود ۱۲ میلیمتر کمتر است بنابراین بارندگی‌ها از ابتدای سال آبی تاکنون به‌طور میانگین حدود ۱۱ درصد کمتر از حد نرمال است.

وی به تفکیک استانی بارندگی‌ها اظهارکرد: در مناطق جنوب غرب و جنوب کشور همچون استان‌های بوشهر، فارس، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری بارندگی‌ها در حد نرمال و حتی بیش از نرمال بوده است اما استان‌هایی همچون سیستان و بلوچستان، خراسان رضوی، سمنان، تهران، البرز، قزوین، زنجان تا آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، مازندران، گلستان و گیلان با بی‌هنجاری منفی و کم بارشی شدید مواجه هستند.

وظیفه ادامه داد: به‌طور مثال در استان تهران میزان بارندگی‌ها ۴۳ درصد و قزوین نیز به همین میزان زیر حد نرمال است. در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی و خراسان رضوی نیز بارش‌ها ۵۰ درصد کمتر از نرمال بوده‌اند بنابراین میزان بارندگی در برخی استان‌ها به‌شدت کمتر از حد نرمال است.

وی افزود: در برخی مناطق کوهستانی و ارتفاعات نیز که دما پایین‌تر از حد نرمال است، بارندگی‌هایی به‌صورت برف ثبت شد که از جمله این مناطق می‌توان به چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، ارتفاعات لرستان، ارتفاعات و شرق خوزستان و حوزه زاگرس مرکزی اشاره کرد که مناطق برفگیری هستند و پس از سیستم‌های بارشی که پی در پی کشور را درگیر کرد، بارش آن‌ها به بیش از دو متر نیز رسید.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تاکید کرد: نکته مهم این است که این مناطق به‌صورت اقلیمی در برخی مواقع در زمستان بارش برف چندین متری را تجربه می‌کنند و با وجود اینکه بارش‌های مناسبی در زمستان جاری رخ داد، این بارش‌ها بیش از حد گذشته نیست.

افزایش دما تا بیش از حد نرمال در غالب نقاط کشور   

وی درباره وضعیت دما در ماه‌های آینده ادامه داد: طی هفته آینده و ماه‌های آینده که رو به فصل گرما و افزایش دما می‌رویم دمای نرمال و بالاتر از حدنرمال برای غالب نقاط کشور پیش‌بینی می‌شود اما در حال حاظر به طور دقیق نمی‌توان گفت این افزایش دما تا چه اندازه و در چه نقاطی وجود خواهد داشت.

وظیفه افزود: طی هفته آینده بارندگی‌هایی کمتر از حدنرمال در استان تهران، دامنه‌های جنوبی البرز و جنوب کشور پیش‌بینی می‌شود. به طور کلی تا سه ماه آینده وهمچنین اردیبهشت سال آینده، در جنوب کشور بارندگی‌های نرمال و حتی بیش از حدنرمال مورد انتظار است.

وی ادامه داد: در نیمه شمالی کشور تاکنون بارندگی مناسبی نداشتیم و به دلیل سپری کردن پاییز بسیار خشک، چند سیستم بارشی که در بهمن‌ماه کشور را درگیر کرد نیز نتوانست کم‌بارشی‌های پاییز را در نیمه شمالی کشور جبران کند بنابراین در این منطقه همچنان با کم‌بارشی و خشکسالی مواجه خواهیم بود.

بی هنجاری شدید آبی در سدهای کشور 

به گفته رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی به دلیل این کم‌بارشی‌ها، تمام سدهای تهران و سدهایی که به گیلان و مازندران منتهی می‌شوند همچون سفید رود و سدهایی که در شمال غرب و شمال شرق همچون سد دوستی در مرز  شمال شرق خراسان رضوی و ترکمنستان قرار دارند، دچار بی‌هنجاری شدید آبی نسبت به نرمال و حتی سال گذشته هستند.

وی ادامه داد: شرایط  ذخایر آبی کشور نشان می‌دهد که ما برای تامین آب نیمه شمالی کشور در زمینه‌های شرب، صنعت و کشاورزی با توجه به شرایط هر شهر و جمعیت آن با مشکل مواجه و درگیر تنش آبی خواهیم شد.

رئیس مرکز ملی اقلیم و مدیریت بحران خشکسالی تاکید کرد: بیشترین نگرانی برای شرق کشور و سیستان و بلوچستان است که سطح آب چاه‌نیمه‌ها بسیار پایین آمده است و تنها حدود ۹ درصد آن‌ها پر است و ۹۱ درصد آن‌ها آب ندارد. بخش اعظم سد دوستی خالی است و تنها ۱۵ درصد آب دارد. سد سفیدرود و سدهای تهران نیز وضعیت مناسبی ندارند.

وظیفه در پایان تصریح کرد: در نیمه شمالی کشور حتی اگر بارش‌ها به حدنرمال برسند نیز در پایان سال، با کم‌بارشی چشمگیری مواجه خواهیم بود و با توجه به اینکه در نیمه اول سال آبی کم‌بارشی شدیدی این منطقه را درگیر کرده بود، کم‌بارشی و خشکسالی جبران نمی‌شود و در تامین آب مناطق شمالی کشور دچار مشکل می‌شویم.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 10107 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید