پنجشنبه, ۹ فروردین ۱۴۰۳ / بعد از ظهر / | 2024-03-28
کد خبر: 6291 |
تاریخ انتشار : 10 اکتبر 2021 - 12:35 | ارسال توسط :
72 بازدید
0
3
ارسال به دوستان
پ

یونسکو اسناد و لوح رسمی ثبت جهانی راه‌آهن سراسری و منظر فرهنگی هورامان/اورامانات و چند میراث جهانی دیگر را به ایران تحویل داد.

اخبار گردشگری پارسی :

علی دارابی ـ قائم‌مقام و معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ـ به دیدارِ احمد پاکتچی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در یونسکو اشاره کرد و افزود: الواح ثبت جهانی «راه‌آهن سراسری ایران» و «منظر فرهنگی هورامان/اورامانات» که در فهرست میراث جهانی ملموس ثبت شده است و همچنین الواح ثبت جهانی هنر «نگارگری (مینیاتور)» و «زیارت تادئوس مقدس» که از جمله پرونده‌های چندملیتی میراث فرهنگی ایران محسوب می‌شوند و به صورت مشترک با کشورهای همسایه تدوین و در فهرست میراث جهانی ناملموس ثبت شده‌اند، برای ثبت و نگهداری در اسناد میراث فرهنگی از سوی یونسکو به ایران تحویل داده شد.

او یادآور شد که راه‌آهن سراسری ایران با طول ۱۴۰۰ کیلومتر طولانی‌ترین راه‌آهنی است که در فهرست میراث جهانی قرار گرفته و منظر فرهنگی هورامان/اورامانات با پهنه‌ای بالغ بر ۴۰۰ هزار هکتار از استان‌های کردستان و کرمانشاه، از جمله آثار بسیار شاخص ثبت‌شده یونسکو محسوب می‌شوند و به لحاظ پیچیدگی‌های فنی و مطالعاتی، حائز اهمیت بالایی هستند.

دارابی همچنین با بیان این‌که معاونت میراث فرهنگی دو پرونده جدید را برای ثبت در فهرست میراث جهانی در نوبت بررسی دارد، افزود: ۵۶ کاروانسرا و الحاق منطقه «دیزمار» به پرونده ثبت جهانی جنگل‌های هیرکانی در دستور بعدی است که هم‌اکنون کارشناسان جهانی درحال بازدید از آن‌ها در ایران هستند.

معاون میراث فرهنگی در صفحه شخصی خود در اینستاگرام همچنین نوشت: “از کشور عزیزمان ایران ۲۶ اثر غیرمنقول در فهرست میراث جهانی یونسکو به ثبت رسیده است. اهمیت ثبت جهانی میراث ملموس و ناملموس آن است که این آثار فارغ از نژاد، ملیت، مذهب و … به همه آحاد جامعه بشری اختصاص می‌یابد و همه دولت‌ها و ملت‌ها وظیفه مشترک در حفظ و نگهداری آن دارند.

حتی در زمان جنگ، این آثار باید از تعرض مصون بمانند. بی‌شک افزایش آثار یک کشور در ثبت جهانی نقش مهمی در رشد صنعت گردشگری، افزایش توریسم، رونق کسب و کار و از همه مهمتر در معرفی فرهنگ، تاریخ و تمدن یک کشور در عرصه جهانی دارد.

ایتالیا، چین، اسپانیا، فرانسه، آلمان، هندوستان، مکزیک، انگلستان، ایران و روسیه ۱۰ کشور برتر دنیا در تعداد آثار ثبت‌شده جهانی هستند. ایران با ۲۶ اثر غیرمنقولِ ثبت‌شده جهانی در آسیا رتبه سوم و در دنیا رتبه نهم را داراست و در حوزه ثبت میراث ناملموس جهانی با ثبت ۱۶ اثر در دنیا در رتبه هفتم قرار دارد.”

راه‌آهن سراسری ایران سوم مردادماه امسال با کسب رأی مثبت یونسکو، در فهرست میراث جهانی ثبت شد. طبق اسناد موجود، عمر راه‌آهن ایران به ۸۵ سال می‌رسد و به عنوان میراث صنعتی در یونسکو معرفی شده است.

ایران موفق شد در پنجم مردادماه پرونده «منظر فرهنگی هورامان/اورامانات» را در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت کند. هورامان یا اورامانات نام منطقه‌ای تاریخی با بافت پلکانی و آداب و رسوم خاص است که بخش‌هایی از شهرستان‌های سروآباد، سنندج و کامیاران در استان کردستان و شهرستان‌های روانسر، پاوه، جوانرود و ثلاث باباجانی در استان کرمانشاه را شامل می‌شود. بخش اصلی منظر فرهنگی هورامان/اورامانات شامل دره‌های ژاوه‌رود، اورامان تخت و لهون است.

بازدیدها: 0

منبع خبر «» است و اخبار گردشگری پارسی در قبال محتوای آن هیچ مسئولیتی ندارد. چنانچه محتوا را شایسته تذکر می‌دانید، خواهشمند است کد ( 6291 ) را همراه با ذکر موضوع به شماره  09199028006  پیامک بفرمایید.با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه اخبار گردشگری پارسی مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
لینک کوتاه خبر:
×
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط اخبار گردشگری پارسی در وب سایت منتشر خواهد شد
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • لطفا از تایپ فینگلیش بپرهیزید. در غیر اینصورت دیدگاه شما منتشر نخواهد شد.
  • نظرات و تجربیات شما

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

    نظرتان را بیان کنید